Ascha Skrevet November 9, 2012 Rapporter Share Skrevet November 9, 2012 Som nogle måske har læst, har vi et lille problem med vores hunde i familien. Shandie er jo en typisk flatterhvalp og min søsters papillon (Mille, på 1½ år) er så skræmt af Shandies fremfærd at hun ikke engang tør bevæge sig væk fra hende. Kommer Shandie så tæt på at hun kan røre Mille, viser hun godt nok tænder og knurrer voldsomt, men krøller bare sammen med ørerne lagt helt ned og har ikke overskud til at forsøge at komme udenfor Shandies radius (har jo haft hende i snor). For at få de bedste råd vil jeg lige beskrive hvordan forløbet har været indtil nu. Første gang de så hinanden var hjemme hos Mille, da Shandie var knap 9 uger og de vejede stort set det samme. Vi mødtes ude på vejen hvor begge var i snor og fulgtes ind i haven hvor vi så slap hundene. Mille lagde op til leg og Shandie reagerede så ved at slå med sine forpoter,... og så var der lukket hos Mille. Hun blev bange og selv efter 3 x hvor hundene har været sammen i 9- 10 timer, hvor Shandie har været næsten uafbrudt i snor, er det ikke blevet bedre. De kan enes om at søge foder sammen (nøje overvåget) og sidde ved siden af hinanden og få godbidder, men i det øjeblik at Shandie forsøger at tage kontakt (alt andet end blot at se på Mille) er den gal igen. Jeg har forsøgt at presse Mille lidt ved at lade Shandie blive tæt på, for at få hende til at ændre strategi (der skal faktisk ikke så meget til fra andre hunde før Shandie standser op og tænker lidt over tingene) men uden held. Vi bor 115 km fra hinanden og derfor er flere besøg om ugen ikke en mulighed og helt ærligt tror jeg heller at jeg har temperament til det, for jeg har svært ved, ikke at blive lidt irriteret over at ingen af hundene ser ud til at ændre et komma i deres adfærd og jeg er ikke interesseret i at få unødige konflikter med min hund. Hvordan ville I tackle mit problem?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 9, 2012 Rapporter Share Besvaret November 9, 2012 hmm, det lyder jo som om i har startet helt efter bogen og at Mille desværre bare er blevet så utryg (måske hun blev ramt?) at der er lukket land omkring Shandie.. Hvordan har Mille det ellers med store hunde? Jeg tænker at det kunne være en ide at mødes ved Milles absolut yndlingssted og gå en tur, med shandie i snor og Mille evt løs. Det behøver såmænd ikke være så tit igen i mødes på den måde, måske engang i mdr? Evt med kaffe hjemme hos en af jer, men så hele tiden med shandie bag låge eller i snor. Og så ville jeg nok opfordre Mille til at bevæge sig rundt om en rolig shandie, så hun finder ud af at hun sagtens kan komme væk fra hende. Men det tror jeg gåturene vil sætte skub i. Nogle gange virker fysiske barrierer som låger bedre end snor for den hund der er utryg...måske de bedre kan forstå konceptet "hegn imellem" end "begrænset af snor"? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts