Hop til indhold

Tilføje endnu en hvalp (pral af din hvalp)

Gæst lisar
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Så jeg elsker hvalpe, og vi har allerede en, Charlie 1/8 golden ret. og resten samojede. Nå, men jeg har tit tænkt over.. Tror i det er bedst, for en så aktiv hvalp, at have en "med"-hvalp på ca. samme alder?

Jeg faldt nemlig over en sød ren samojedhvalp, på samme alder som Charlie, 5 mdr. Er det bedst at have hvalpe, så af gangen? For så når de har deres "bide-perioder" så mindes jeg, at det altid er hinanden de bider i, istedet. :blink: Det kan også bare være mig der elsker hvalpe, ellers skal jeg finde ham en ruskeven. :-D

Fortæl gerne historier om jeres hvalpe, elsker historier! :)

IMG_0272_1024.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke en god idé at have 2 hvalpe på en gang, vent til din hund er blevet voksen og semi-fornuftig. Sådan nogle små hanhvalpe kommer pludselig i kønsmodning og så kører hormonerne, måske glemmer de hvad indkald betyder - det er langt fra alle samojeder der kan gå løse som voksne, deres energi niveau stiger også og dårlige vaner smitter hurtigt. Gå pænt i snor eksempelvis.

Samojeden er desuden en slædehund som gerne skal ud og løbe nogle gode ture når den er stor nok til det, der skal man også lige lære den højre-venstre osv. Det er meget nemmere at lære nummer 2 når nummer 1 allerede kan det.

Synes du skal finde nogle søde hvalpe din kan lege med, de får meget ud af et par faste venner :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke en god idé at have 2 hvalpe på en gang, vent til din hund er blevet voksen og semi-fornuftig. Sådan nogle små hanhvalpe kommer pludselig i kønsmodning og så kører hormonerne, måske glemmer de hvad indkald betyder - det er langt fra alle samojeder der kan gå løse som voksne, deres energi niveau stiger også og dårlige vaner smitter hurtigt. Gå pænt i snor eksempelvis.

Samojeden er desuden en slædehund som gerne skal ud og løbe nogle gode ture når den er stor nok til det, der skal man også lige lære den højre-venstre osv. Det er meget nemmere at lære nummer 2 når nummer 1 allerede kan det.

Synes du skal finde nogle søde hvalpe din kan lege med, de får meget ud af et par faste venner :)

Jeg tror vi har været heldige med ham så, at det er der hans Golden ret. kommer ind, for han kan allerede gå løs nu :D

Det med den nye hvalp var også kun ren ønsketænkning da det var en tæve..

Vi har en ældre hund i familien, men den kender desværre ikke til grænserne, og føler måske lidt Charlie trådte på hans territorie, så det var lidt voldsom leg der kom ud af det. ved du hvor man evt. kan finde "legekammerater" sådan lokalt? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er normalt at små hvalpe kan gå løs, for de er endnu ikke nået i den alder hvor de får mod og lyst til at gå på opdagelse. Og det er lige så normalt at de pludselig når den alder, og er man ikke forberedt, så er hunden borte, løbet for langt væk eller det der er værre. Det sker som regel omkring ved 6 - 8 måneders alderen, så jeg ville begynde at være forberedt allerede nu, hvis jeg var dig.

To hvalpe sammen er en dårlig idé af flere årsager. Dels er det problematisk mht. opdragelse fordi hvalpene knytter sig mere til hinanden end de gør til deres ejer, hvilket betyder at det altid vil være mere motiverende for dem at være sammen med hinanden eller andre hunde, end det vil være at samarbejde med ejeren.

En anden årsag er de konflikter der kan opstå under kønsmodningen. Her vil to hunde af samme alder og køn ofte blive rivaler, og det kan ende i virkelig alvorlige slagsmål. Er de hvert sit køn, siger det vel nærmest sig selv hvad der kan ske... :vedikke:

Det bedste tidspunkt at få hund nr. to er når nr. et er 2 år eller ældre, og den grundlæggende lydighed er på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites