Hop til indhold

Den rette vægtøgning.


Gæst MsNoir
 Share

Recommended Posts

Jeg har spekuleret på om Thor tager for meget, eller for lidt på i vægt.

Siden jeg hentede ham for nu snart 4 uger siden, har han ca. tager 5kg på.

Er det passende?

så omkring 1500g - 1250g pr uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

IMG_0335.jpg

Åhh hehe, glemte jeg at skrive.

Han er 3/4 Border Collie, og 1/4 Flat Coated Retriver. Jeg fik at vide, at jeg kunne regne med, at han ville komme op og veje omkring 40kg. Lige nu vejer han 13kg og bliver 17 uger i morgen.

 

Billederne er fra i dag :lun:

IMG_0336.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

40 kg? er det ikke meget? nu ved jeg ikke hvordan forældrene ser ud:) men skulle da ikke mene at der var nogle af de racer der kommer op omkring de 40? men jaja, jeg kan sagtens tage fejl:) hvis han kommer derop af, så vil jeg mene det er meget passende.. min thor er 22 uger og vejer omkring de 20. men det er virkelig svært at sige med de gadekryds:P. men bare han ikke er for fed, så vil jeg sige det er passende:)

Link til indlæg
Del på andre sites

40 kg? er det ikke meget? nu ved jeg ikke hvordan forældrene ser ud:) men skulle da ikke mene at der var nogle af de racer der kommer op omkring de 40? men jaja, jeg kan sagtens tage fejl:) hvis han kommer derop af, så vil jeg mene det er meget passende.. min thor er 22 uger og vejer omkring de 20. men det er virkelig svært at sige med de gadekryds:P. men bare han ikke er for fed, så vil jeg sige det er passende:)

 

Jeg tilføjede lidt billeder. Så var det nemmere at få et indtryk af ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilføjede lidt billeder. Så var det nemmere at få et indtryk af ham.

 

jaa, og han ser da bare for sød ud. men jeg er ikke god til at bedømme sådan noget.. min egen hvalp er også lidt godt i stand! hehe.. men umiddelbart vi jeg sige at han ser fin ud. og 1 kg ca i ugen er en fin vægtforøgning til en hund der bliver 25+..men mon ikke der er nogle af "eksperterne" herinde der kommer på banen:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Thors far var ikke så høj, men en kraftig hund, og ren Border Collie. Han kunne sagtens ligge sit hoved på mine ben. Og han var bare så sød. Hehe. Moren var lidt højere, men slank, og det er hende som er halv af hver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Thors far var ikke så høj, men en kraftig hund, og ren Border Collie. Han kunne sagtens ligge sit hoved på mine ben. Og han var bare så sød. Hehe. Moren var lidt højere, men slank, og det er hende som er halv af hver.

 

okay! de fleste border colliere jeg kender er i midten af 20'erne. men det er jo meget forskelligt... tror der var et klogt hoved herinde der sagde til mig, at når hun er blandet af 45 racer, så er det bedst at kigge og føle på hunden om den har den vægt den skal. man skal kunne mærke ribbene uden at trykke alt for meget. men der skal være et tyndt fedtlag.. det er sådan set det jeg er gået efter:P

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man ser på Thor, ser det ikke ud til, at der er noget fedt til overs, men stryger man ham ned over ryggen, og under bugen har han et fint fedt lag. Ikke for tykt, og heller ikke for tyndt, vil jeg mene. Han er også ved at gå fra hvalpe pels, til voksenpels, som skinder fint. Og som man kan se på billederne har han klare øjne.

Må lidt indrømme, at jeg elsker min hund ret meget. Hehe, Tror at det er en mors stolthed :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at du skal regne med 40 kg i voksenvægt. Standarden for han-flatter er 27-36 kg. som voksen og når der så også er lidt border i ham, skal du nok mere regne med omkring de 27 end de 36.

 

Hos labberne siger man lige godt 1 kg om ugen for hannerne og lidt under for tæverne i vægtøgning. Jeg synes umiddelbart, at det går en lille smule for stærkt for ham. I mine øjne skal en hvalp hellere holdes en lille smule for tynd end for tyk. Der er ingen grund til at lægge mere vægt end højst nødvendigt på knogler og led, mens han vokser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at du skal regne med 40 kg i voksenvægt. Standarden for han-flatter er 27-36 kg. som voksen og når der så også er lidt border i ham, skal du nok mere regne med omkring de 27 end de 36.

 

Hos labberne siger man lige godt 1 kg om ugen for hannerne og lidt under for tæverne i vægtøgning. Jeg synes umiddelbart, at det går en lille smule for stærkt for ham. I mine øjne skal en hvalp hellere holdes en lille smule for tynd end for tyk. Der er ingen grund til at lægge mere vægt end højst nødvendigt på knogler og led, mens han vokser.

 

Tak for det. Skal jeg så ændre hans kost? Han for hvalpe fodder som er til 25+ kg hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der går nogle gange lidt sport i at få kommentarer som "hold op, hvor er h*n blevet stor" og "h*n bliver stor som voksen". Det medfører at man overfodrer hvalpen for at få en hurtig vækst og en stor hund hurtigt. Og det kan koste dyrt i længden. Min brors hund på 10 mdr. er ret overvægtig fordi de elsker de kommentarer. Og den stakkels hvalp kan slet ikke følge med sin store krop:(

 

Jeg giver Dorte helt ret - 40 kg er RIGTIG meget for en borderblanding! Og vægtøgningen er mere end min nu 36 kg schæfer. Tror såmænd det er ok at give foder til stor race, men skru ned for mængden.

 

Prøv også at mærke på hunden - kan du mærke ribben ved let tryk? Hvad med hoftebenet? Har den talje når du kigger på den oppefra?

 

Jeg syntes også at det var rigtig svært at fodre min da hun var hvalp, men dels mærkede jeg hende efter, dels fik jeg alle hundekyndige jeg mødte til at mærke og se på hende:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der går nogle gange lidt sport i at få kommentarer som "hold op, hvor er h*n blevet stor" og "h*n bliver stor som voksen". Det medfører at man overfodrer hvalpen for at få en hurtig vækst og en stor hund hurtigt. Og det kan koste dyrt i længden. Min brors hund på 10 mdr. er ret overvægtig fordi de elsker de kommentarer. Og den stakkels hvalp kan slet ikke følge med sin store krop:(

 

Jeg giver Dorte helt ret - 40 kg er RIGTIG meget for en borderblanding! Og vægtøgningen er mere end min nu 36 kg schæfer. Tror såmænd det er ok at give foder til stor race, men skru ned for mængden.

 

Prøv også at mærke på hunden - kan du mærke ribben ved let tryk? Hvad med hoftebenet? Har den talje når du kigger på den oppefra?

 

Jeg syntes også at det var rigtig svært at fodre min da hun var hvalp, men dels mærkede jeg hende efter, dels fik jeg alle hundekyndige jeg mødte til at mærke og se på hende:-)

 

jeg skal bare lige være med. jeg har haft en tendens til at overfodre thormusen, fordi han havde orm og ikke ville tage på. men nu er han så blevet lidt småfed fordi han er kommet af med ormene igen.. hvis man overfodrer sin hvalp, så bliver den tyk. men gør det så også at den vokser hurtigere end den burde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der går nogle gange lidt sport i at få kommentarer som "hold op, hvor er h*n blevet stor" og "h*n bliver stor som voksen". Det medfører at man overfodrer hvalpen for at få en hurtig vækst og en stor hund hurtigt. Og det kan koste dyrt i længden. Min brors hund på 10 mdr. er ret overvægtig fordi de elsker de kommentarer. Og den stakkels hvalp kan slet ikke følge med sin store krop:(

 

Jeg giver Dorte helt ret - 40 kg er RIGTIG meget for en borderblanding! Og vægtøgningen er mere end min nu 36 kg schæfer. Tror såmænd det er ok at give foder til stor race, men skru ned for mængden.

 

Prøv også at mærke på hunden - kan du mærke ribben ved let tryk? Hvad med hoftebenet? Har den talje når du kigger på den oppefra?

 

Jeg syntes også at det var rigtig svært at fodre min da hun var hvalp, men dels mærkede jeg hende efter, dels fik jeg alle hundekyndige jeg mødte til at mærke og se på hende:-)

 

Han er slank, med talje. Jeg skrev lidt længere oppe, at han har et fint lille fedtlag, men ikke mere end at hans ribben ikke står frem, og hans hofteben kan anes, men heller står ikke frem.

De 40kg kan være noget jeg har misforstået :vedikke: fra hans tidligere ejere. Lige nu får han mad, som han gider at spise. Han over æder ikke, da der tit er mad i hans skål. Men jeg læste mig til, at 25+kg foderet netop skulle gøre, at de ikke vokser for hurtigt. Da jeg havde sat mig ind i, at for hurtigt vækst ikke er sundt for knogler, senere og muskler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var altså ikke for at slå nogen af jer i hovedet at jeg skrev hvad jeg skrev:-)

 

Men det ER altså svært når man ikke kender slutvægten på sin hund. Og så kan man jo ikke gøre det bedre end at prøve sig frem:-)

Helt enig :-) Og det regnede jeg heller ikke med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var altså ikke for at slå nogen af jer i hovedet at jeg skrev hvad jeg skrev:-)

 

Men det ER altså svært når man ikke kender slutvægten på sin hund. Og så kan man jo ikke gøre det bedre end at prøve sig frem:-)

 

uha jeg tog det slet ikke som nogen hentydning. jeg skulle bare være med. for jeg ved, at jeg har overfodret thor pga. sine orm. om det kunne have en betydning for hans vækst?

Link til indlæg
Del på andre sites

uha jeg tog det slet ikke som nogen hentydning. jeg skulle bare være med. for jeg ved, at jeg har overfodret thor pga. sine orm. om det kunne have en betydning for hans vækst?

 

Slet ikke! Og jeg ved ikke nok om det til at kunne sige noget om væksten:-) Men jeg kan se på min brors hund at det er gået for stærkt. Da han var 6 mdr. vejede han 40 kg. Han er helbror til Bella, blot et år yngre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...