Hop til indhold

Noget sjovt omkring hund på råt og slankekur


Buddha
 Share

Recommended Posts

Grunden til at det anbefales at man spiser 6 gange om dagen er ikke for at holde forbrændingen oppe (det skal kroppen nok selv klare, ellers dør du ret meget ;)) - men for at holde blodsukkeret stabilt, hvilket er meget vigtigt hvis man er en svag sukkersjæl :engel:.

 

Nej du kan ikke bare spise løs af et eller andet og så være sikker på at du taber dig. For at tabe dig skal du spise mindre end du forbrænder - men lever du f.eks. udelukkende at grønsager skal du dælme spise meget for at spise over bare dit hvilestofskifte = du taber dig.

Du kan sagtens kun leve af spaghetti og spise det lige før sengetid og stadig tabe dig - det hele er et simpelt regnestykke...

Grunden til at det ofte ikke alligevel går op i sidste ende skyldes som regel menneskelige ting - lyve over for sig selv omkring hvad man spiser, altså faktisk glemme hvad man har spist. Også ofte generel uvidenhed omkring hvad der kalorie holdigt og hvad der ikke er.

Se lige ovenstående sætning er faktisk oftest den vigtigste i hvordan det kan være folk ikke taber sig....

 

Hvis du vil leve på kcal grænsen i forhold til at du vil tabe dig, kræver det at du kender dit præcis hvilestofskifte (som variere en del fra menneske til menneske).

Der er mange veje til at blive tynd, nupo, stenalderkost, LCHF etc. nogen virker for nogen, andre for nogle andre - der er ikke en simpel vej til et tyndere liv (skriver her med vilje ikke sund). Men fakta er at du skal spise mindre end du forbrænder for at tabe dig.

 

Therese: Som jeg også skrev i mit startindlæg, er der forskel på folk, også på hvordan de reagere. Nogen kan sagtens glemme de er sultne og bare lade være med at spise hvis de ikke bliver mindet om det. Nogen kan holde LCHF kuren og tabe sig og have det godt på den måde, andre på nupo. Som jeg også skrev vil jeg ikke udelukke at nogen menneskers kroppen måske nedsætter stofskiftet når de ikke spiser, kroppen er en utrolig mekanisme, der bare kan være svær at forklare nogengange. Men der findes som udgangspunkt altså ikke en hungersnødsmekanisme... Så ville lægen nok se en epidemi af stofskiftepatienter.

 

Jeg har også set det med at anorektiker's forbrænding skulle falde, og som jeg skrev falder den når du taber dig (som de jo har gjort) - dette skyldes deres meget lavere vægt, alt deres tabte muskelmasse (som forbrænder energi ellers), deres hvilestofskifte er simpelthen faldet. Men det er altså ikke en eller anden smart hungersnødsmekanisme.

 

Ved ikke om du helt forstår det jeg skriver, så prøver lige med et regnestykke.

en person på 80 kg skal spise 1800 kcal dagligt for at holde sin vægt. Personen spiser nu 1200 om dagen og taber sig til 70. Men taber sig pludselig ikke så hurtigt som før. Dette skyldes at hans daglig kcal er faldet, både grundet vægttabet (det kræver ikke så meget at slæbe rundt på 70 som 80 kilo eller vedligeholde 70 kg som 80 kilo) - yderligere er det faldet lidt mere, da han ud af de 10kg han har tabt også har tabt muskelmasse, som er med til at holde forbrændingen oppe. Giver dette mening?

 

Men alt det ovenstående sagt, så vil jeg gerne bøje mig i støvet for menneskekroppen, og forskelligheden. For ja eksperter snakker også om at stress, manglende søvn etc etc kan holde på fedtet, andre studier viser så at folk taber sig hurtigere når de er udsat for de ting :roll:. Tror det er vigtigt at huske at mennesker reagere forskelligt på situationer, og før man kan overvåge folk 100% i de her undersøgelser, kan det være svært at sige noget endeligt. Her mener jeg at nogen spiser mere når de er stresset, ikke sover etc etc og det er måske ikke så sunde ting der kommer ind...

Andre stopper så med at spise når de bliver stresset = de nok taber sig.

Men noget du kan måle er stofskiftet, det kræver en simpel blodprøve - så her har det faktisk været nemt for lægerne at finde ud af om der er en hungersnødsmekanisme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, der er vist heller ikke nogen, der påstår at det vi spiser har noget som helst med hverken vægt eller kropsbygning at gøre. Der er klart, at man tager på, hvis man får mere energi ind end der kommer ud - og omvendt.

Men jeg er nu ret sikker på, at forbrændingen også spiller en rolle ift. vægttab og at ens krop sætter forbrændingen ned, hvis den "tror" der er hungersnød eller lign. Jeg synes, det giver ret god mening, at kroppen så sparer på fedtet. Og der er jo mange andre, der også siger det - også eksperter.

Så helt ude i hampen kan det vel ikke være ;-)

 

Som der pointeres er det 0-10% forbrændingen kan nedsættes. De eksperter du nævner har jeg en fornemmelse på er selvudnævnte. Broscience og rigtig videnskab er der stor forskel på :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...