Hop til indhold

Noget sjovt omkring hund på råt og slankekur


Buddha
 Share

Recommended Posts

En Egon blev lidt for meget på den gode side over sommeren, vi satte selvfølgelig hans ration ned og han tabte sig noget, men gik så i stå, stadig på den for tunge side. Vi satte rationen endnu længere ned, kunne ikke en dyt mærke at han tabte sig yderligere, til gengæld blev han virkelig en tyv af dimensioner og blev meget sulten.

 

Det undrede mig lidt at han bare stoppede vægttabet, tilsidst slog det mig så - uden at ane om det kunne passe - at måske havde han fået for lidt foder over en lidt for lang periode og måske gik han i virkeligheden og holdt godt på det fedt han havde?

 

Så jeg gennemtvang at vi satte rationen op til næsten normal igen, selvfølgelig stadig sammen med mere og mere motion som han kom i form til det.. Surprise! Nu mangler dyret kun max 1/2 kilo, kan mærke hans ribben uden for meget trykken (men vil gerne lige have dem lidt længere frem) - nu er der så en dejlig dame i løb i nærheden, så nu klarer han vist resten af slankekuren helt af sig selv :lol:

 

 

Det synes jeg er var lidt interessant. Andre der har prøvet det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi har prøvet det med tørfoder. Fik det geniale råd, at hunde har bedst af at tabe sig ved at skære ned på deres almindelige portion - ja goddav mand! Over et halvt år skar vi langsomt ned fra 100 gram indtil vi var helt nede på 50 gram om dagen. :scared:

 

Tea tabte sig lidt lige når vi satte foderet ned - men ellers rykkede vægten sig ikke overhovedet. Og for filan hvor var hun sulten til sidst :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg synes egentligt også det giver god mening. Menneskers forbrænding går jo også ned, hvis vi ikke spiser nok og det samme må selvfølgelig gøre sig gældende for dyr. Jeg har aldrig tænkt på det sådan før, men det giver som sagt meget god mening, at hundes forbrænding får ned, når de bliver fodret mindre i tilfælde af at der er mangel på mad.

 

Og hvor er det dog egentligt rart, at man kan bruge det argument, så man er fri for at have en skrupsulten hund :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm dammit, så kan jeg nok ikke søge patent og tjene milliarder på mit geniale gennembrud :hmm:

 

Pinpoynter, kom hjem til mig og bliv fodret :mrgreen: Men, kan så slet ikke forstå hvis du ville ønske at tabe dig, du går da meeega mange ture i løbet af en uge?

 

Jeg er i ok form, men er stadig bare for tyk :mrgreen: laver jo ikke rigtig noget andet end hundeluftning.

 

For øvrigt fungerer jeg slet ikke med at spise morgenmad, som alle jo ellers siger er så sundt. Jeg bliver enormt sulten og træt og ugidelig, og det er ligegyldigt hvad jeg spiser. Virker bedst her, hvis jeg spiser lidt op ad formiddagen første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt PP, jeg bliver også åndssvagt sulten hvis jeg spiser morgenmad!

 

spiser jeg morgenmad, bliver jeg sulten hver anden time resten af dagen. VIRKELIG sulten. dropper jeg morgenmaden, har jeg en mere normalt rytme med et par måltider og et enkelt mellemmåltid.

 

det er så spøjst, og jeg har aldrig helt forstået hvorfor..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt PP, jeg bliver også åndssvagt sulten hvis jeg spiser morgenmad!

 

spiser jeg morgenmad, bliver jeg sulten hver anden time resten af dagen. VIRKELIG sulten. dropper jeg morgenmaden, har jeg en mere normalt rytme med et par måltider og et enkelt mellemmåltid.

 

det er så spøjst, og jeg har aldrig helt forstået hvorfor..

Jeg er sikker på at det er os der er de normale, og alle andre den er gal med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver faktisk rigtig god mening.

 

Kan lige fortælle at man ligeledes skal tænke sig om inden man sætter sin gamle hund på senior foder. Der er mindre energi i foderet, og man risikere derved at hunden bliver mere inaktiv og dermed nærmere bliver tykkere, samt at den KAN risikere at blive "før gammel" fordi den ikke har energi fra foderet til at være aktiv. Mange tak for at dele din observation med os andre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

så vil jeg gerne indskyde, at ens krop altså ikke bare kan tro at der er hungersnød og så stoppe stofskiftet - hvordan tror I ellers anorektiker bliver tynde?

Med det sagt er det rigtigt at det er bevist at stofskifte kan skænkes lidt, men for de fleste gælder det at det kun er ca. 10% - da hvilestofskiftet altså stadig er der, og der jo altså stadig forbrændes når du rejser dig.

 

Det man i stedet skal se på er: At når man taber sig, især hvis det går hurtigt, er det ikke kun fedt man taber, men også muskelmasse, og samtidig med at man bliver mindre nedsættes ens generelle forbrænding lidt (da en krop på 50 kilo ikke skal bruge lige så meget energi for at holde sig i gang som en på 60 kilo). Når man taber muskelmasse nedsættes ens forbrænding yderligere - da muskler forbrænder energi, fedt gør ikke.

Bl.a. derfor man anbefaler at få nok protein hvis man gerne vil tabe sig - samt at motionere samtidig, og også huske styrketræningen.

 

Men med ovenstående sagt må jeg hellere tilføje at nogen mennesker bare er forskellige ;) Og taber sig på hvad der kan synes som forskelligt grundlag - ofte viser det sig at nogen mennesker "glemmer" hvad de har spist og tror de spiser en del mindre end de i virkeligheden gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bakker CBK op.

 

Alle jer andre er helt ude i hampen. hvad vi spiser har intet at gøre med volume eller masse, udelukkende den mængde energi som det indholder.

Ej, der er vist heller ikke nogen, der påstår at det vi spiser har noget som helst med hverken vægt eller kropsbygning at gøre. Der er klart, at man tager på, hvis man får mere energi ind end der kommer ud - og omvendt.

Men jeg er nu ret sikker på, at forbrændingen også spiller en rolle ift. vægttab og at ens krop sætter forbrændingen ned, hvis den "tror" der er hungersnød eller lign. Jeg synes, det giver ret god mening, at kroppen så sparer på fedtet. Og der er jo mange andre, der også siger det - også eksperter.

Så helt ude i hampen kan det vel ikke være ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, der er vist heller ikke nogen, der påstår at det vi spiser har noget som helst med hverken vægt eller kropsbygning at gøre. Der er klart, at man tager på, hvis man får mere energi ind end der kommer ud - og omvendt.

Men jeg er nu ret sikker på, at forbrændingen også spiller en rolle ift. vægttab og at ens krop sætter forbrændingen ned, hvis den "tror" der er hungersnød eller lign. Jeg synes, det giver ret god mening, at kroppen så sparer på fedtet. Og der er jo mange andre, der også siger det - også eksperter.

Så helt ude i hampen kan det vel ikke være ;-)

 

Som nævnt længere oppe kan forbrændingen nedsættes ved vægttab, men det er yderst sjældent over 10%...

Men skyldtes oftest andre ting, så folk tror deres forbrænding er nedsat - se mit tidligere indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nævnt længere oppe kan forbrændingen nedsættes ved vægttab, men det er yderst sjældent over 10%...

Men skyldtes oftest andre ting, så folk tror deres forbrænding er nedsat - se mit tidligere indlæg

Jeg snakker slet ikke om hvorvidt forbrændingen nedsættes ved vægttab eller ej :-) Jeg siger bare, at jeg synes det giver ret god mening, at kroppen sparer på energien, hvis den tror, at den ikke får så meget af det et stykke tid. En hurtig søgning på google vil også vise, at jeg ikke er den eneste, der har den holdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, den har jeg også oplevet for lang tid siden, hvor jeg troede at Møffe var en billig BARF-hund, der ikke skulle have mere end 800gram kød og ben dagligt. Og ikke tabte sig til trods. Faktisk, havde jeg en kamp med at få ham til IKKE at tage på.

 

Det ændrede sig drastisk, da jeg satte hans dagsration op til i alt 1500gram kød og ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker slet ikke om hvorvidt forbrændingen nedsættes ved vægttab eller ej :-) Jeg siger bare, at jeg synes det giver ret god mening, at kroppen sparer på energien, hvis den tror, at den ikke får så meget af det et stykke tid. En hurtig søgning på google vil også vise, at jeg ikke er den eneste, der har den holdning.

 

Nej det er du bestemt ikke - men jeg har stadig til gode at se en videnskabelig undersøgelse der understøtter dette argument. Hvis ovenstående passede ville anorektikere, folk på nupo, generelt folk med et lille fødeindtag have svært ved at tabe sig efter nogle uger på den mængde fødeindtag - og det har de jo ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sige, at det var en kombi..

Der er jo en grund til, at folk på slankekur skal spise 6 små måltider om dagen, det er netop for at holde forbrændingen i gang. Man siger jo også, at det er dumt at spise inden man går i seng, fordi man ikke forbrænder særlig meget når man sover.

Så selv hvis du er på slankekur og spiser mindre kcal end du forbrænder, så er det ikke sikkert du taber dig, hvis du spiser hele din dags portion inden du går i seng og ingenting spiser op af dagen. "Kroppen skal have noget at tage af".

Hvis jeg spiser om morgenen, så bliver jeg hurtigt sulten igen. Hvis jeg ingenting spiser, kan jeg sagtens vente til kl 15-20 med at spise noget.

Det kommer også an på HVAD du spiser. Hvis hele din dagsration kun er spaghetti, og du spiser mindre end dit behov, så er det heller ikke sikkert du taber dig pga alt den stivelse.

Eksempelvis så kan du ælde ALT hvad du vil på stenalderkost og stadig tabe dig. Det gælder både animalsk fedt, nødder og andre fedende ting. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er du bestemt ikke - men jeg har stadig til gode at se en videnskabelig undersøgelse der understøtter dette argument. Hvis ovenstående passede ville anorektikere, folk på nupo, generelt folk med et lille fødeindtag have svært ved at tabe sig efter nogle uger på den mængde fødeindtag - og det har de jo ikke
Men kan man afvise, at anorektikere taber sig pga. den øgede mængde motion kontra meget mindre mad? Kan man helt sikkert sige, at deres forbrænding ikke falder, fordi de spiser mindre? For når jeg har læst noget om anoreksi, mener jeg helt klart at kunne huske at forbrændingen blev nævnt. Men jeg kan selvfølgelig huske forkert, er slet ikke ekspert, så nu spørger jeg bare lige for forhåbentligt at blive lidt klogere :-D

 

Og nupo? Som jeg forstår konceptet, er det meningen, at man skal spise 5-6 gange om dagen og derfor vil forbrændingen også holdes oppe, da man jo får alle de næringsstoffer, som kroppen har brug for. Ergo vil der ikke være nogen mening med, at kroppen "satte" forbrændingen ned, da den jo burde få energi nok.

 

Jeg ved det som sagt ikke, så det er bare hvad jeg lige tænker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sige, at det var en kombi..

Der er jo en grund til, at folk på slankekur skal spise 6 små måltider om dagen, det er netop for at holde forbrændingen i gang. Man siger jo også, at det er dumt at spise inden man går i seng, fordi man ikke forbrænder særlig meget når man sover.

Så selv hvis du er på slankekur og spiser mindre kcal end du forbrænder, så er det ikke sikkert du taber dig, hvis du spiser hele din dags portion inden du går i seng og ingenting spiser op af dagen. "Kroppen skal have noget at tage af".

Hvis jeg spiser om morgenen, så bliver jeg hurtigt sulten igen. Hvis jeg ingenting spiser, kan jeg sagtens vente til kl 15-20 med at spise noget.

Det kommer også an på HVAD du spiser. Hvis hele din dagsration kun er spaghetti, og du spiser mindre end dit behov, så er det heller ikke sikkert du taber dig pga alt den stivelse.

Eksempelvis så kan du ælde ALT hvad du vil på stenalderkost og stadig tabe dig. Det gælder både animalsk fedt, nødder og andre fedende ting. :blink:

Jeg tror du har helt ret i, at det en kombination af rigtig mange ting :-D Og der er rigtig mange ting, der spiller ind, hvis man gerne vil leve sundt og/eller tabe sig. Det er jo ekstremt individuelt hvad der virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...