Hop til indhold

Svineben og dårlig mave

Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej :vinken:

Min kæreste har givet Sif benene fra tilberedte svineskanker. Jeg var med på det første ben som hun fik onsdag aften, men torsdag var jeg ikke hjemme, og da jeg kommer hjem, er hun igang med at få et ben mere. Jeg bliver noget muggen, da jeg synes, det er for meget for den lille hund og frygter dårlig mave :evil:

Hun havde torsdag haft lidt hård mave, men ikke voldsomt alarmerende. Natten til fredag vækker hun os flere gange, hvor hun har har tynd mave. Det har hun hele fredag, hvor hun nok har afføring 8 gange. I nat var min kæreste oppe med hende et par gange, men så vidt jeg ved uden afføring. Idag har hun haft afføring 2 gange og begge gange tyndt. Den sidste gang, hvor jeg gik med hende prøvede hun desuden flere gange, men hvor der ikke kom mere ud. Der er ingen blod eller andet i afføringen - den er bare tynd.

Hun var træt og uoplagt igår, og er også lidt underlig i dag, men når jeg er ude med hende, er hun stadig glad og i hopla. Jeg har i dag givet hende noget vandet havregrød (med et stykke mildt kødpålæg i, skåret i små stykker for at få hende til at spise havregrøden).

Jeg tror selvfølgelig, at det er de her svineben, og har nu læst, at man slet ikke må give hunden tilberedte ben. Så vidt jeg kan se, så er det dog typisk, at de får rigtig hård mave af dem, og det kan man jo ikke påstå at hun har nu :shock:

Min kæreste mener derimod, at den dårlige mave skyldes, at jeg har købt noget nyt fodder fra RC til hende. Før fik hun no-name fodder som han har købt blandet op med hendes hvalpefodder, som vi fik med fra opdrætteren (en ordentlig pose). Desuden supplerer vi meget med gulerødder, fisk osv.

Jeg har blandet fodderet med RC op med noget af det gamle fodder her i starten.

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal give hende almindelig tørkost også. Jeg kan se, at hun er sulten - hvilket jeg da også godt kan forstå - men vil bare heller ikke belaste hendes system for meget, når hun jo har dårlig mave. Er desuden også i tvivl om hvor meget jeg skal gå med hende. Har gået med hende som normalt, men kan jo godt være, at det er for hårdt, hvis hun har det dårligt?

Og hvor længe skal man vente med at reagere i forhold til dyrlæge, hvis en hund har dårlig mave?

Har I nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror godt, du kan regne med, at det er svinebenene. jeg ville faste 24 timer, give prokolin (eller zoolac, men har bedst erfaring med prokolin) og så starte hende op på små portioner skånekost af f.eks. udkogt ris (eller havregrød) og kylling. tørfoder ville jeg vente med, til maven er normaliseret. hvis hun ellers drikker og er i ok humør, ville jeg ikke umiddelbart tage til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites