Hop til indhold

Barbermaskine/trimmer til malteserblanding


Gæst Isolde
 Share

Recommended Posts

Tristan (malteser-havaneser blanding) er inde i en vanskelig periode med sin pels. Den filtrer utroligt let og hurtigt, selvom jeg børster ham dagligt. Nu har han fået filter lige under øjnene og i de fine hår lige omkring øregangen.

 

Tænker, det nok bliver nødvendigt at lade en hundesalon ordne det, hvis det er muligt, men overvejer også selv at købe en barbermaskine eller trimmer, som jeg før har set en dyrlæge bruge både til hår mellem trædepuderne og til det vanskeligt tilgængelige i ansigtet.

 

Er der nogen af jer, der kan foreslå en egnet maskine til den slags? Helst så støjsvag som muligt.

 

Har I andre gode råd til at komme filteret til livs og gerne forebygge det?

 

Jeg vasker Tristan ca. en gang om måneden og bruger KW balsam i hans pels. Har også forsøgt med en filterudredningsspray, men synes ikke at den har den store effekt.

Tristan er tydeligvis ved at blive en rigtig hanhund nu: dominerende og selvsikker overfor både andre hanhunde og fremmede mennesker, og nu siger han også klarere fra (kaster med hovedet, stritter imod og kommer med advarende signaler), når der skal ordnes filter eller klippes. Det er rigtig svært for tiden, for jeg kan ikke ordne hans skæg og pelsen i hans ansigt. (Har tidligere kunnet, men kun med besvær og stor tålmodighed.)

 

Hjælp, gode råd, ideer og erfaringer eftersøges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Køøb en oester (a5 f.eks)..en ordentlig maskine. Ikke en af de små smarte.Den kan du kun bruge til under poterne og ved øjnene, og den slags små ting.

MEN selvom du klipper ham s kommer du ikke over filterhelvedet medmindre du holder ham kort fra nu af..

Jeg vil gætte på han er et sted mellem 9-18 mdr nu? og skifter fra hvalpepels til voksen.. Der er ikke ande at gøre end at børste børste og børste hvis du vil beholde pelsen lang..Klipper du kommer filterhelvedet tilbage når pelsen er omkring 4-6 cm lang.

Og så er jeg ked af at sige at han siger fra er ikke fordi han er ved at blive hanhund..Det er dårlig opdragelse! Han har nok haft held med at hvis han ter sig så slipper han..

Ingen af mine, uanset alder eller køn, ter sig under grooming..Reglerne er at det skal de bare, altså groomes. Det er så også det eneste jeg forlanger af dem næsten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Glemte at skrive at mht filterudredningspray så er den ikke opfundet for at opløse filtre, men fordi man ALDRIG børster i en tør pels (hvis man udstiller er det total nogo)..Alm børstning i tør pels slider pelsen meget, men udredning af filtre knækker pelsen i filteren.

 

Jeg bruger selv kelco shampo til mine og vasker dem engang om ugen. Bruger balsam hver gang (også fra kelco)..Føntørrer hunden så jeg er sikker på at den er børstet helt filterfri..BAre en lillebitte filter kan vokse sig gigantisk i løbet af en nat, hvis den får lov at sidde..

Jeg børster mine hunde en gang om ugen.. Men i løbet af ugen fjerner jeg ting de har samelet op ude i naturen (grene, blade osv) og mærker jeg en filter når jeg sidder og kæler dem så børster jeg også den ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også 4 pelshunde og ja, som Janni siger , er det alene træning , der får dem til at stå ordenligt på bordet. Det kræver så et skridsikker godt underlag og et trimmebord eller andet i den bedste højde for en selv. Og noget udstyr, der ikke gør for ondt.

Det er så ikke lige årstid til totalnedklipning nu, så jeg ville i dit sted nok få en salon til at få hunden i bund og så efterfølgende selv starte med jævnlig pelspleje.

At håndterer skarpe sakse på en urolig hund er ikke nemt og kræver håndelag. Karter findes med små plastkugler på spidserne så de ikke gør ondt i f.eks den tynde hud under forben.

Dette pelspleje skal helst være en hyggestund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input.

Hm, du kan jo nok have i nogen grad have ret i det med dårlig opdragelse, Janni: Jeg fik først Tristan, da han var fem måneder. Dengang hed det sig, at han var vant til bad og børstning, men det var da vist ikke forsøgt mange gange eller måske ikke foregået særlig pædagogisk. I hvert fald var Tristan en noget forskræmt hund, og det tog mig lang tid og en masse læsning og samtaler med hundefolk at få ham til at acceptere børstning. Vi havde så ok periode med det hen over sommeren, hvor jeg også kunne børste og klippe ham, men her den sidste måned er han blevet temmelig vanskelig med det igen. Badning går stadig ok.

 

Jeg har læst flere steder, at man bør undgå en konfrontation med hunden, så jeg prøver med afledning og presser ham kun til det punkt, hvor jeg stadig mener, at han ikke finder på at bide. Han har aldrig bidt hverken mig eller andre, men i soigneringssituationen (især omkring ansigtet) er han altså nu blevet skrap til at blive vrissen og sende tiltagende advarende signaler. Jeg har det sådan, at dels ønsker jeg naturligvis ikke at opleve smerten ved et bid og dels vil jeg ikke have, at Tristan opdager, at det er en måde at slippe ud af en vanskelig situation på, for så frygter jeg, at det vil være noget, der kan gentage sig.

 

Godt at få rådet om at bruge udredningsspray før børstning og ikke specifikt kun til filterknuder. Jeg har åbenbart fået fejlagtig information i butikken.

Læste forleden, at majsmel kan bruges til at lette udredning af filter. Er det noget, I har erfaring med?

 

Jeg er desuden usikker på, om jeg kan bruge udredningsspray, balsam eller majsmel i hans ansigt og tæt på øregangen, uden at det skader ham? Jeg har ikke turdet forsøge det hidtil, og det er måske derfor, han netop får filter de steder.... Hvad ved I om det? Jeg er nødt til at spørge lidt dumt, måske, for selvom jeg har haft andre hunde, så har jeg aldrig før haft en, der krævede så meget pelspleje. Jeg vil jo Tristans bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ind imellem en udredningsspray , købt hos Tholo. den hedder Ring 5, Out Rage, men mener ikke at den er beregnet til hele hunden og ville aldrig bruge den i hovedet.

Jeg indrømmer så , at hvis mine står og skaber sig, så får de en skideballe, lige med undtagelse af hende på 12 år, der bare ikke gider mere og derfor er klippet ned.

Men når de nyder opmærksomheden og intet gør ondt, så kan de nærmest falde i søvn på trimmebordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...