Hop til indhold

Kondition


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Sener og ledbånd er hvad de er, kan ikke trænes :-D

 

Men man kan træne musklerne op til at overtage noget af de svage ledbånds arbejde:-D

 

Du kan da godt træne dem, og øge deres tværsnit? Og derved at de kan tåle højere belastning.

Det er da netop på disse man oftest ser overbelastningsskader?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sener og ledbånd kan, igennem træning, øge deres plasticitet - eller med andre ord: en lidt slap elastik kan sagtens strammes op med styrketræning. Derudover kan sener og ledbånd vokse som følge af træning (dog maks 4-5%) og derved klare større belastning. Træning er derfor enormt vigtig for at undgå skader - især for os med hunde, der skal lave skarpe stop, vrid, vendinger og accelerationer.

 

Et slapt ledbånd kan ikke gøres mindre slapt med træning, derfor lader man musklerne gå ind og overtage ledbåndenes arbejde med at holde leddet på plads i rette stilling.

 

Veltrænede muskler er alfa og omega for bevægapparatet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Et slapt ledbånd kan ikke gøres mindre slapt med træning, derfor lader man musklerne gå ind og overtage ledbåndenes arbejde med at holde leddet på plads i rette stilling.

 

Veltrænede muskler er alfa og omega for bevægapparatet:-D

 

kilde?

 

For mener det er "miller" (2005), der netop lavede studier om det modsatte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gør det jo ikke nødvendigvis rigtigt - hvis der er forskningsresultater der viser noget andet? :-D

 

Det er det al træning og behandling i bevæg apparatet går ud fra, er der kommet anden viden vil man vel ændre på tingene:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for flere indput og svar.

 

Barney var ved massør kort efter han var blevet syg, hvor jeg fik at vide at han havde fine store muskler. Og selv efter længere tids sygdom var kiropraktor overrasket over hans muskulmasse. Så den må åbenbart blive styrket ved det vi dagligt laver :-) men vil helt klart ud og gå langsomt op a bakker, netop for at styrke det sted han er mindst muskuløs i bagparten.

 

Er meget opmærksom på at gå langsomt frem men tænker det er et godt udgangspunkt at han er tilbage på normalt niveau med gåture og træning.

 

Stillingsskifte havde jeg slet ikke tænkt på - super god ide :-)

 

Jeg er slet ikke i tvivl om at musklerne skal vi nok få styr på ganske langsomt. De er konditionen der kniber lidt synes jeg. Så derfor vil jeg gerne træne den. Vil gerne have en hund som er i så god fysisk stand på alle punkter som muligt da jeg kommer til forlanger meget af ham lidt ud i fremtiden. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det al træning og behandling i bevæg apparatet går ud fra, er der kommet anden viden vil man vel ændre på tingene:-D

 

Men det er så lige der jeg så bestemt ikke enig med dig. Og kender en del fysioterapeuter der arbejder ud fra det synspunkt? Og altså har lært at sener og ledbånd netop kan trænes (samt dyrlæger).

Har en del læger i omgangskredsen, jeg kan da prøve at spørge hvad deres viden er på området? Og hvad forskere der bakker deres viden op? Man kan jo altid blive klogere ;)

Tjek gerne føromtalte kilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for flere indput og svar.

 

Barney var ved massør kort efter han var blevet syg, hvor jeg fik at vide at han havde fine store muskler. Og selv efter længere tids sygdom var kiropraktor overrasket over hans muskulmasse. Så den må åbenbart blive styrket ved det vi dagligt laver :-) men vil helt klart ud og gå langsomt op a bakker, netop for at styrke det sted han er mindst muskuløs i bagparten.

 

Er meget opmærksom på at gå langsomt frem men tænker det er et godt udgangspunkt at han er tilbage på normalt niveau med gåture og træning.

 

Stillingsskifte havde jeg slet ikke tænkt på - super god ide :-)

 

Jeg er slet ikke i tvivl om at musklerne skal vi nok få styr på ganske langsomt. De er konditionen der kniber lidt synes jeg. Så derfor vil jeg gerne træne den. Vil gerne have en hund som er i så god fysisk stand på alle punkter som muligt da jeg kommer til forlanger meget af ham lidt ud i fremtiden. :-)

 

Dejligt musklerne er så fine! Jamen så er det jo bare cykling, løb og svømning der er vejen frem;) Som du jo allerede har været i gang med at planlægge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er så lige der jeg så bestemt ikke enig med dig. Og kender en del fysioterapeuter der arbejder ud fra det synspunkt? Og altså har lært at sener og ledbånd netop kan trænes (samt dyrlæger).

Har en del læger i omgangskredsen, jeg kan da prøve at spørge hvad deres viden er på området? Og hvad forskere der bakker deres viden op? Man kan jo altid blive klogere ;)

Tjek gerne føromtalte kilde.

 

Vi behøver bestemt ikke være enige, og jeg ved ikke hvad du mener med føromtalte kilde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige fra min egen erfaring med en skade. Mit knæ gik af led og her var beskeden at det eneste jeg kunne gør for at undgå det skulle ske igen, var at jeg trænede musklerne op omkring knæet, for led og sener ville aldrig blive som før. Så derfor var det vigtigt at træne musklerne op, så de kunne holde fast på knæet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...