Hop til indhold

Kondition


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved hvordan man opbygger en god kondition på hunden?

 

Troede jeg skulle igang med at løbe med ham - meeen det sker ligesom ikke rigtig :genert:

 

vi går ca. 5 km. dagligt hvor han løber frit ca. halvdelen. Men det er ligesom om at det ikke rigtig giver god kondi.

 

Så træner vi, men det giver ikke rigtig nogen kondi.

 

Det skal være noget hvor man starter stille op med ham. Synes han mangler lidt i hans træning indimellem og tænker at hvis ikke kondien er helt i tip top (og den er den ikke), så er det måske der vi skal sætte ind.

 

Han er 20 mdr. og er i meget fin foderstand. Han må alt som en alm. hund må - han fejler ikke noget. Men grundet sygdom skal det bygges langsomt op.

 

Nogen forslag?

 

Har selv overvejet cykling, men vejret tillader det ikke ligefrem, og desuden siger min kiropraktor at jeg kun må cykle 3 km. med ham, for mere end det, så bliver han slidt. Men 3 km. kommer selvfølgelig også til sin ret.

Har også overvejet hundesvømmehal, men uden bil så er det ret svært - i hvert fald her i området. Og søen er frossen :mrgreen:

 

Han skal have en god grundkondition som skal holdes ved lige resten af hans liv, sommer og vinter. Så det vil være rigtig godt med en aktivitet som kan bruges hele året, så han ikke skal bruge meget energi på hele tiden at komme i form igen. Vil gerne have ham i god form hele tiden.

Håber I har nogle forslag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Agnete: han er bare ikke sådan vild glad for bold så han gider godt et par gange, men så er det også det. Og vil helst holde leg med legetøj lidt for sig og til træning da han i forvejen kan være lidt svær at belønne.

 

Han har været syg i 3 mdr. Med led-problemer/sygdom og mangler derfor muskler. Dem havde han naturligt bygget op før, men de forsvandt hurtigt. Så de skal langsomt bygges op igen. Og vil helst ikke at han bliver over anstrengt. Så derfor vil jeg gerne gøre det en tand langsommere end jeg normalt ville have gjort. Så hans krop kommer med helt fra bunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som med mennesker er det jo bare almindelig kredsløbstræning der skal igang:-) Det lyder jo nemt:lol:

 

Men når i i forvejen traver lange ture hver dag, er det jo oplagt at få sat mere fart på de ture. Hvordan har han det med sneen? Gider han løbe efter snebolde og grave i sne? Alternativt må i simpelthen igang med løbelege, altså hvor du løber og fjoller med ham.

 

Jeg brugte også fremadsendelser som konditionstræning med Bella efter hun blev rask, og det er simpelthen hendes favoritleg! Find gerne et sted hvor der er 2-4 markeringer/forhøjninger (mulvarpeskud, afløbsriste eller lign.), hvor du kan placere en godbid eller genstand på hver, og så sende ham ud i en serie.

 

Når sneen engang er væk, vil jeg mene at cykling og løb er the shit:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste cykler med deres hunde for at holde dem i form.

 

Vi gør det, at vi ca. tre gange om ugen udover alm. træning lader dem løbe i mellem os på en fodboldbane. De løber ca. 32 gange tværs over banen, det giver omkring 2 km i fuld fart.

En hund ad gangen kommer på banen. Det er to schæferhunde, vi har, og de er A-hunde i DcH.

 

Det er nødvendigt med den ekstra konditionstrænig for at de kan klare den alm. træning. Det kan de også, de bliver aldrig trætte:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner både længere pas i rolig galop og så intervaltræning. Jeg træner primært fra hest og cykel og mine hunde (selv Carla) løber klart mere end 3 km. pr. gang. Ved godt at Christian anbefaler maks. 3 km, men jeg mener slet ikke at det kan give nok til mine hunde.

Her i sneen giver det en hel del ekstra på konditionskontoen med de store driver - det er jo ren luksus. Om sommeren svømmer mine også 4-5 gange ugentligt (som erstatning for morgen-tisse-turen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en hund som Berney der mangler muskler primært i bagparten, ville jeg udnytte det tunge underlag der er nu, så ud og gå langsomt i høj sne og dernæst op af bakker:)

 

Det er faktisk bedst hvis han går langsomt op, i skridtgang. da det opfordre til rigtig bevægelse og at han bruger sine bagben og sin ryg og ikke bare snyder og bruger forbenene til at hive sig op i højere fart;)

 

Når du synes han bevæger sig pænt op i langsomt tempo, så lader du ham løbe op:)

 

Indkald som Biene skriver mellem to personer har jeg også gjort og det får altså pulsen op hvis hunden er en der gider sprinte hen til en i hvertfald. Jeg har så som regel kun haft mig selv at gøre godt med, men så har jeg sat sheila af og gået rigtig langt væk fra hende, måske 200 meter og kaldt ind.

 

Eller jeg har spredt et søg og gået fra hende og når hun var færdig kaldt og så forfra når hun kom en 5-10 gange. Det kan man jo evt gøre op op og ned af bakker;)

 

Hundeleg med en rigtig god tumleven er altså også noget der giver kondi, muskler og koordination.

 

Jeg har også cyklet og redet meget med sheila og især cykling giver kæmpe udholdenhed og flotte muskler, men det skal være i trav.

Og jeg tror også lidt men ofte er bedre end få gange af for meget, i hvertfald for ledende.

 

Sheila er altid blevet rost for sin gode kondition, en del tror jeg ligger naturligt til hende, feks en dyb brystkasse med store lunger og hjerte og andet er helt klart den meget fysiske træning. Hun kunne altid blive ved med at lege med hendes hundevenner meget længere end de kunne, faktisk helt op til at hun blev omkring 10 år, hehe

Tænk at man som 10 årig kan lege en 2 årig hund af samme type træt, hehe. I hvertfald på kondiniveau, for hun var selvfølgelig mest brugt i led og lemmer bagefter når hun først havde sovet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Ja jeg har overvejet svømning, men kan ikke rigtig komme ud et sted med en svømmehal :-( De har desværre lagt søen lige ovenpå den vej man skulle gå derud :mrgreen: og har ingen bil.

 

Kiropraktoren mener at alt over 3 km. (cykling/løb) er direkte slitage af led, og jeg er blevet SÅ bange for at han kommer til at fejle noget med ledene, så tør nærmest ingenting :???: Kender nu en som har en hund på nu 6 år, som har været med ude og løbe mellem 10 og 20 km. tre gange i ugen de sidste 3 år, og den fejler endnu intet. Vil rigtig gerne cykle ture i skoven med ham, hvor han kan løbe frit, men er rigtig bange for at slide ham op før tid :( vil så gerne prøve at have en hund som bliver gammel den her gang. De andre hunde har været med på cykelture rundt om søen (12 km) i ujævnt terræn, så det er ikke gået hurtigt. Men det tør jeg næsten ikke med barney hvis de bliver slidt af det :-( Har selv tænkt om jeg måske kunne cykle lidt med ham, og så starte stille op og så langsomt øge op til de 3 km. og så cykle 3 km. med ham et par gange i ugen. Men det er sørme heller ikke langt. Kunne også cykle vores 5 km. rute en gang imellem, men det er jo også stadig for langt.

Hvad gør I andre? Cykler i længere med dem?

Min ældste hund var tit med på lange cykelture og gåture - ja han blev faktisk brugt rigtig meget og uden super meget omtanke. Han blev 12,5 og havde da lidt gigt, men var ellers fit for fight. Han blev akut syg med noget andet. Altså de sidste par år var han ikke længere med på cykelture, men ellers havde han været meget med som yngre hund. Måske er jeg også bare total sart med Barney :roll:

 

Langsom gang i sne og op af bakker er en super ide - tak! Har faktisk også hørt det skulle hjælpe godt på musklerne i bagparten.

 

Og så må vi se om vi kan finde nogle flere som vil lege med ham. Han bliver bare hurtig "træt" af at lege og vil hellere snuse :stupid: hans yndlingsbeskæftigelse.

 

Inden frostvejret fik han selvfølgelig også lov at grave alt det han gad, efter mus.

 

Fremadsendelse var måske også en god ide, og hvis jeg kan lokke manden med så kunne vi selvfølgelig også smutte på fodboldbanen og skiftes til at kalde - det vil sikkert være et hit.

 

Tak for alle jeres gode ideer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Ja jeg har overvejet svømning, men kan ikke rigtig komme ud et sted med en svømmehal :-( De har desværre lagt søen lige ovenpå den vej man skulle gå derud :mrgreen: og har ingen bil.

 

Kiropraktoren mener at alt over 3 km. (cykling/løb) er direkte slitage af led, og jeg er blevet SÅ bange for at han kommer til at fejle noget med ledene, så tør nærmest ingenting :???: Kender nu en som har en hund på nu 6 år, som har været med ude og løbe mellem 10 og 20 km. tre gange i ugen de sidste 3 år, og den fejler endnu intet. Vil rigtig gerne cykle ture i skoven med ham, hvor han kan løbe frit, men er rigtig bange for at slide ham op før tid :( vil så gerne prøve at have en hund som bliver gammel den her gang. De andre hunde har været med på cykelture rundt om søen (12 km) i ujævnt terræn, så det er ikke gået hurtigt. Men det tør jeg næsten ikke med barney hvis de bliver slidt af det :-( Har selv tænkt om jeg måske kunne cykle lidt med ham, og så starte stille op og så langsomt øge op til de 3 km. og så cykle 3 km. med ham et par gange i ugen. Men det er sørme heller ikke langt. Kunne også cykle vores 5 km. rute en gang imellem, men det er jo også stadig for langt.

Hvad gør I andre? Cykler i længere med dem?

Min ældste hund var tit med på lange cykelture og gåture - ja han blev faktisk brugt rigtig meget og uden super meget omtanke. Han blev 12,5 og havde da lidt gigt, men var ellers fit for fight. Han blev akut syg med noget andet. Altså de sidste par år var han ikke længere med på cykelture, men ellers havde han været meget med som yngre hund. Måske er jeg også bare total sart med Barney :roll:

 

Langsom gang i sne og op af bakker er en super ide - tak! Har faktisk også hørt det skulle hjælpe godt på musklerne i bagparten.

 

Og så må vi se om vi kan finde nogle flere som vil lege med ham. Han bliver bare hurtig "træt" af at lege og vil hellere snuse :stupid: hans yndlingsbeskæftigelse.

 

Inden frostvejret fik han selvfølgelig også lov at grave alt det han gad, efter mus.

 

Fremadsendelse var måske også en god ide, og hvis jeg kan lokke manden med så kunne vi selvfølgelig også smutte på fodboldbanen og skiftes til at kalde - det vil sikkert være et hit.

 

Tak for alle jeres gode ideer.

 

 

Jeg forstår godt, at du vil passe på ham og at du ikke ønsker at slide ham op før tid. Men det handler jo også om at lave noget sjovt sammen med sin hund. Hvis du synes det er fedt at cykle rundt på en 5 eller 12km rute - så skal han naturligvis med, når han er trænet op til det. Alt skal ikke gøres op i slitage - hunden skal også være aktiv og give den gas mens den kan.

Jeg tænkte meget over det da jeg begyndte at tage Carla med på rideture, for med de små ben er det jo virkelig langt for hende og i længden vil det naturligvis slide på hende. Men jeg gjorde op med mig selv, at det er okay at det koster hende nogle måneder i sidste ende, når hun tilgengæld har haft et aktivt og sjovt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, at du vil passe på ham og at du ikke ønsker at slide ham op før tid. Men det handler jo også om at lave noget sjovt sammen med sin hund. Hvis du synes det er fedt at cykle rundt på en 5 eller 12km rute - så skal han naturligvis med, når han er trænet op til det. Alt skal ikke gøres op i slitage - hunden skal også være aktiv og give den gas mens den kan.

Jeg tænkte meget over det da jeg begyndte at tage Carla med på rideture, for med de små ben er det jo virkelig langt for hende og i længden vil det naturligvis slide på hende. Men jeg gjorde op med mig selv, at det er okay at det koster hende nogle måneder i sidste ende, når hun tilgengæld har haft et aktivt og sjovt liv.

 

 

Jeg er selv af fuldstændig samme mening. Er bare sådan lidt... fuldstændig hysterisk efter han var syg med ledene i 3 mdr. Det var virkelig bare ikke sjovt :-( Men ved jo også godt at det er noget helt andet når man står med en gammel hund, som HAR haft et langt og godt liv :-)

 

Måske jeg bare skal kigge på min hund og lytte til min mavefornemmelse. Jeg kender ham trods alt super godt og kan med alt tydelighed se på ham når han trænger til kiro eller er træt. Så er det jo bare at aflæse ham og få stoppet i god tid og så bygge det langsomt op. Tænker at det vel ikke kan gå helt galt, når jeg er så opmærksom på ham som jeg er.

 

Man skal jo også huske at nyde dem mens de er her, i stedet for at lege høne-mor 24 timer i døgnet :mrgreen:

 

 

Tak for indput og svar. Det hjælper virkelig. Løbeture gider jeg nemlig ikke i længden :P men synes det er så hyggeligt at cykle ture i skoven eller på nedlagte jernbanestrækninger med min hund:-) Så det vil helt sikkert være at foretrække. Rider desværre ikke så meget mere, så der kan han ikke bare lige komme med. Og hesten er både gammel og lidt tyk så tror måske han får mindre motion end hvis jeg bare gik med ham :mrgreen: (nej det er ikke min hest, men en jeg lånte meget engang).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var meget bange for at cykle for langt med sille da hun var ung, men havde ikke anden mulighed uden bil og med en bus der gik alt for sjældent. Hun fik en cykeltrailer men den gad hun ikke sidde i før hun selv havde løbet et godt stykke, mindst 3 km.

Men sheila løb mindst 5 km ud til hesten og halvdelen af vejen hjem ca 3 gange om ugen foruden at hun var med på ca 10 km ridetur hvor hun løb løs (dette kan ikke sammenlignes med cykling eller løb, da hun ikke var i konstant trav hele tiden, men selv kunne bestemme tempo).

Jeg var meget bange for at hun pga dette ikke ville blive så gammel, men nu er hun jo snart 12 år og har kun en smule gigt/stivhed efter hvile.

 

Det er som jeg har forstået det, den ensformige belastning på ledende der kan være hård. Fordi ledvæsken ikke når at gendannes ved alle de vedvarende tryk på ledende. Og egentlig har jeg jo forsøgt at skåne hende så meget som muligt. Jeg har indlagt gåpause på cykelturen, hun skulle løbe i græsset, ved tegn på stive bevægelser kom hun i trailer og så har hun haft sele på og lært ikke at trække mens hun løb, da jeg også tror det skæve træk på asfalt er usundt.

 

Og start du bare op med at have i tankerne at i kan cykle 3 km, så skal du se at når han så klarer det så nemt som at klø sig bag øret, så får du nok også lyst til mere:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Da jeg fik min Charlie 2½ år - havde han overhovedet ingen muskler - han var flad som en pandekage :mrgreen: og gik totalt dø efter ½ times gåtur. Han var overhovedet ikke blevet brugt i sit tidligere hjem

I dag har har Charlie fået en god muskelmasse - vi går bare vores ture hver gang - ofte løber han i lang line i forskelligt terræn - og han leger med de andre to samt får en god nærende kost. Da han var ved dyrlæge sidste gang var dyrlægen vildt imponeret over ham - i dag er Charlie 8 år og det kan man ikke se på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg cykler jo også med mine kræ - Selv lille Kaia :lol:

 

Men det er bare at finde et sted hvor hunden kan løbe løs, så er 3 km. jo ingenting og så er der en del afveksling i bevægelserne.

Jeg er jo sleeeem og bruger plantagen vi bor lige oppe af og cykler med hundene uden snor deroppe.

De har jo så et temmelig stabilt indkald, så de ikke jager vildt - Ved ikke om Barney er lige så stabil?

 

Men ellers så er det i hvertfald en super måde at holde dem i god form på.

Og det er jo nemt både 10 og 15 km. man får cyklet på sådan en tur, selv med bette Kaia med de her små bitte lave ben :blink:

 

Og kan man så endda finde nogle gode områder med gode søer, så er jeg helt og aldeles ligeglad med stress og bolde - Så bliver der kylet bolde og fyrtårn i vildskab og de får lov at svømme så meget de overhovedet gider.

Stressen ved kastelegene gør jo at de ofte liiiige kan lidt mere og det er jo der de virkelig opbygger kondition, altså når de bliver ved lige lidt ud over træthedsgrænsen.

Er fuldstændig upædagogisk på det område, fordi at svømning jo ikke belaster ledende og er mega hårdt for dem fysisk - Så den får max gas :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg måske dumt... Men hvorfor ikke få en god samtale med din kiropraktor og så få lavet en plan for opbygningen af konditionen?

 

Men nu hvor vi taler kondition(håber det er OK jeg lige låner din tråd:blink:), så er der jo mange der fortæller hvad de gør. Men hvor meget gør I for at opbygge og styrke muskelgruppe med mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men hvor meget gør I for at opbygge og styrke muskelgruppe med mere?

 

Via kosten og via tilskud. Beaglerne har længe fået Luposan Krauterkraft 30

Til næste år skal Charlie over på Luposan biomineral for at styrke led og knogler yderligere - en begyndende forebyggelse mod evt. gigtskader

 

Jeg har brugt biomineral til mine hvalpe - det er super til den der kraftige tilvækst

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for flere gode svar :-)

 

Jeg har skam snakket med kiropraktoren men vil bare gerne have flere forslag :-) muskler opbygger han helt naturligt (han havde meget fine muskler inden sygdommen), så de skal nok komme tilbage rimeligt af sig selv. Det tager bare lang tid siger kiro - op til et halvt år.

 

Jah vi vil gerne i skoven :D ved ikk hvis der kommer vildt, for det har vi vist ikk prøvet. Men ellers er hans indkald stabilt synes jeg.

Overvejer også de lange nedlagte jernbaner - de er tit gode at cykle på og hunden kan virkelg strække ud. Der er endda en sø ved den jeg har i tankerne :D dog går der lige nogle måneder før han skal i sø-vand igen.

 

Tak for indput :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for flere gode svar :-)

 

Jeg har skam snakket med kiropraktoren men vil bare gerne have flere forslag :-) muskler opbygger han helt naturligt (han havde meget fine muskler inden sygdommen), så de skal nok komme tilbage rimeligt af sig selv. Det tager bare lang tid siger kiro - op til et halvt år.

 

Jah vi vil gerne i skoven :D ved ikk hvis der kommer vildt, for det har vi vist ikk prøvet. Men ellers er hans indkald stabilt synes jeg.

Overvejer også de lange nedlagte jernbaner - de er tit gode at cykle på og hunden kan virkelg strække ud. Der er endda en sø ved den jeg har i tankerne :D dog går der lige nogle måneder før han skal i sø-vand igen.

 

Tak for indput :-)

 

Du har jo allerede fået super mange gode indput.... Så vil bare supplere lidt - ja det er den ensformige samme bevægelse der slider mest på hunden - altså at den skal holde ens tempo i løb.

Han skal nok hurtigt få de muskler bygget op, men eftersom han har været syg, skal du nok være indstillet på at det kan tage lidt tid. Og huske at sener og ledbånd tager endnu længere tid om at opbygges og blive stærkere end muskler, så vær varsom med at øge længden for hurtigt.

Med det sagt, kan du da sagtens cykle længere med ham end 3 km når han er i form til det. Han ville da sikkert elske at komme med i skoven! Bare du har øje på at han ikke galopere, eller traver maks tempo hele tiden. Og hold gerne lidt pauser undervejs - evt. med boldkast ud i sø ;) For har det næsten på samme måde som MM med det der svømning:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv af fuldstændig samme mening. Er bare sådan lidt... fuldstændig hysterisk efter han var syg med ledene i 3 mdr. Det var virkelig bare ikke sjovt :-( Men ved jo også godt at det er noget helt andet når man står med en gammel hund, som HAR haft et langt og godt liv :-)

 

Måske jeg bare skal kigge på min hund og lytte til min mavefornemmelse. Jeg kender ham trods alt super godt og kan med alt tydelighed se på ham når han trænger til kiro eller er træt. Så er det jo bare at aflæse ham og få stoppet i god tid og så bygge det langsomt op. Tænker at det vel ikke kan gå helt galt, når jeg er så opmærksom på ham som jeg er.

 

Man skal jo også huske at nyde dem mens de er her, i stedet for at lege høne-mor 24 timer i døgnet :mrgreen:

 

 

Tak for indput og svar. Det hjælper virkelig. Løbeture gider jeg nemlig ikke i længden :P men synes det er så hyggeligt at cykle ture i skoven eller på nedlagte jernbanestrækninger med min hund:-) Så det vil helt sikkert være at foretrække. Rider desværre ikke så meget mere, så der kan han ikke bare lige komme med. Og hesten er både gammel og lidt tyk så tror måske han får mindre motion end hvis jeg bare gik med ham :mrgreen: (nej det er ikke min hest, men en jeg lånte meget engang).

 

 

Kan dælme godt forstå du er både overbeskyttende og bekymret! Det vidner vist kun om, at du er en god hundeejer :-D

Jeg tror du er inde på det helt rigtige, når du forklarer at du jo godt ved når han er træt eller har brug for kiropraktik. Du kender ham bedre end de fleste, så mon ikke du bare skal stole på din mavefornemmelse! Tror din mavefornemmelse har mere ret end de fleste af os herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar.

 

Cbk: har han også fået svagere ledbånd osv? Troede faktisk kun det var musklerne som forsvandt. Men tak for indput, det skal jeg da være opmærksom på. Ja vil også gerne cykle ud til sø med ham så han kan svømme. Hele sommeren svømmer han i søen som vi går tur ved hver dag. Starter som regel i foråret med at han får lov at svømme 2 gange efter bolden og øger så langsomt over 1 måneds tid så han til sidst svømmer meget hver dag. Han svømmer heldigvis fornuftigt selvom bolden er ude i vandet, og han skal ud til den.

 

De cykel muligheder vi har her i området er enten rundt om søen (12 km) eller ud til skoven (ca. 2 km hver vej) og så kan han løbe frit i skoven. Når han er i snor så skal han kun trave ved siden af cyklen og snoren er løs så han ikke bliver trukket skævt. :-)

 

Siri: hehe ser efterhånden mig selv som overpyldret i stedet for en god hundeejer :P

Min første hund kom med til alt og havde et meget idholdsrigt liv. En skøn lab blanding som bare havde et fantastisk liv. Jeg gik i folkeskole da jeg havde ham og hver eneste eftermiddag var han med ved min veninde hvor vi hyggede med vores hunde, red ture med dem, gik ud til åen med dem osv. Så 4-5 timers underholdning hver eftermiddag :-) jeg tænkte aldrig på ledsygdomme, kiropraktor eller noget andet. Han løb desuden agility og havde sin helt egen fest på banen :D det er langt fra den måde jeg har hund på idag, og nogen gange kan man næsten savne at have hund så ubekymret :P men det er jo rart at jeg idag kan læse min hund så tydeligt og er opmærksom. På den måde kan jeg jo bedre sikre ham et langt og godt liv. Ja jeg kender ham efterhånden ufattelig godt og ved hvad jeg skal kigge efter. Og så er jeg nok heldig med at han trods alt er en forholdsvis let retriever. Han er ikke så tung i det som de kan være, og han elsker at løbe! (når han da lige et færdig med at snuse :D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså jeg personligt, når Cassi kommer på høj kant igen, ville have mere fokus på at styrke led og sener, samt de mindre muskelgrupper som støtter op om ledene og som ikke har megen glæde af en løbetur, frem for hunden kondition. Den grundlæggende kondition, som den får ved den daglige træning og leg med de andre hunde er i første omgang rigeligt til det jeg bruger hende til.

 

Ikke fordi jeg altid har gået meget op i den slags, men de sidste to måneder har lige som været en aha-oplevelse og når jeg tænker på hvilken belastning agilityhunden skal udsættes for, så er det der jeg vil putte mine kræfter ind. Lige nu bliver der brugt kræfter på at styrke bagparten, da det er der vi har problemer med en skade og kiropraktoren har haft fokus på dette. Men så snart vi har muligheden, så bliver hun gået igennem i forparten også og så er det der vi sætter ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for jeres svar.

 

Cbk: har han også fået svagere ledbånd osv? Troede faktisk kun det var musklerne som forsvandt. Men tak for indput, det skal jeg da være opmærksom på. Ja vil også gerne cykle ud til sø med ham så han kan svømme. Hele sommeren svømmer han i søen som vi går tur ved hver dag. Starter som regel i foråret med at han får lov at svømme 2 gange efter bolden og øger så langsomt over 1 måneds tid så han til sidst svømmer meget hver dag. Han svømmer heldigvis fornuftigt selvom bolden er ude i vandet, og han skal ud til den.

 

De cykel muligheder vi har her i området er enten rundt om søen (12 km) eller ud til skoven (ca. 2 km hver vej) og så kan han løbe frit i skoven. Når han er i snor så skal han kun trave ved siden af cyklen og snoren er løs så han ikke bliver trukket skævt. :-)

 

Siri: hehe ser efterhånden mig selv som overpyldret i stedet for en god hundeejer :P

Min første hund kom med til alt og havde et meget idholdsrigt liv. En skøn lab blanding som bare havde et fantastisk liv. Jeg gik i folkeskole da jeg havde ham og hver eneste eftermiddag var han med ved min veninde hvor vi hyggede med vores hunde, red ture med dem, gik ud til åen med dem osv. Så 4-5 timers underholdning hver eftermiddag :-) jeg tænkte aldrig på ledsygdomme, kiropraktor eller noget andet. Han løb desuden agility og havde sin helt egen fest på banen :D det er langt fra den måde jeg har hund på idag, og nogen gange kan man næsten savne at have hund så ubekymret :P men det er jo rart at jeg idag kan læse min hund så tydeligt og er opmærksom. På den måde kan jeg jo bedre sikre ham et langt og godt liv. Ja jeg kender ham efterhånden ufattelig godt og ved hvad jeg skal kigge efter. Og så er jeg nok heldig med at han trods alt er en forholdsvis let retriever. Han er ikke så tung i det som de kan være, og han elsker at løbe! (når han da lige et færdig med at snuse :D)

 

Det lyder som en dejlig hund du havde.

 

Ja sener og ledbånd skal også trænes op, og det tager som regel længere tid end muskler før de kan holde til længere tids belastning - derfor man skal tage sig selv i nakken med genoptræning, og gå langsomt frem, selvom det kan virke til at hunden sagtens kan klare mosten.

Styrketræning er derfor også vigtig, op og ned af bakker er perfekt som LL nævner. Først langsomt, så det er sikkert at han bruge bagpartsmusklerne og rygmusklerne, så det er dem der bliver trænet. Stillingsskift, kan bruges som statisk styrketræning, hvilket også er rigtig godt træning når der er kommet lidt muskler på. Her må man i min verden gerne bare bruge en godbid foran næsen. Det drejer sig først om at lave stillingsskift, så hunden får fat i forskellige muskler. Når man er kommet lidt derhen ad kan man prøve at bremse lidt af bevægelsen så hunden skal holde en stilling der er hårdere for den rent muskelmæssigt, end f.eks. bare at ligge sig med den samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sener og ledbånd er hvad de er, kan ikke trænes :-D

 

Men man kan træne musklerne op til at overtage noget af de svage ledbånds arbejde:-D

 

 

Sener og ledbånd kan, igennem træning, øge deres plasticitet - eller med andre ord: en lidt slap elastik kan sagtens strammes op med styrketræning. Derudover kan sener og ledbånd vokse som følge af træning (dog maks 4-5%) og derved klare større belastning. Træning er derfor enormt vigtig for at undgå skader - især for os med hunde, der skal lave skarpe stop, vrid, vendinger og accelerationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...