Hop til indhold

kødben

Gæst annie
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :vinken: Ved ikke om alle dem der bød mig velkommen fik svar, dersom jeg trykkede på besvar, håber det er sådan man gør, jeg har også prøvet at sætte et billede af min søde hund Frederik , håber også det er på, nå men er der nogen har erfaring med rigtige kødben, jeg havde en gravhund for mange år siden og han fik så dårlig mave, jeg prøvede både at give ham det rå og kogt men det var ligemeget, han blev syg hver gang, det var selvfølgelig kalv eller okse. ha det godt allesammen.

hilsen annie:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv i starten at lade hunden have det max 30 minutter.. Smid det tilbage i fryseren og prøv igen næste dag, hvis maven er ok. Det drejer sig om tilvænning:-)

Jeg kunne forestille mig at det er marven, din gamle hund fik tynd mave af. Så hvis det er sådan et marvben, kan du skrabe det meste af marven ud og så for hver gang du køber ben, kan du skrabe mindre og mindre marv ud..

Det er meget normalt at hunde får lidt maveproblemer med marvben:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har så aldrig haft hunde som havde problemer med rå knogler.

De knogler jeg giver er helst håndboldstore runde "endeknogler" som ikke rigtigt har noget kød på sig og som hundene virkeligt skal gabe over og dermed får brugt kæbemusklerne og får renset tænderne.

Men heller ikke marvben har giver problemer her, hverken til små eller store hunde.

Sådan en knogle giver jeg en gang om ugen og der er til flere dages aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hørte lige at nogle var begyndt at give deres hunde stegeben (altså rå)...Mine forældre havde engang en hund, der fik dette (kogt) og den døde altså af det fordi benene splintrede, men hvad siger I? Slagteren påstår at det var fordi benet var kogt, men rå skulle der ikke være problemer.

?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hej allesammen :vinken: Ved ikke om alle dem der bød mig velkommen fik svar, dersom jeg trykkede på besvar, håber det er sådan man gør, jeg har også prøvet at sætte et billede af min søde hund Frederik , håber også det er på, nå men er der nogen har erfaring med rigtige kødben, jeg havde en gravhund for mange år siden og han fik så dårlig mave, jeg prøvede både at give ham det rå og kogt men det var ligemeget, han blev syg hver gang, det var selvfølgelig kalv eller okse. ha det godt allesammen.

hilsen annie:-)

Jeg synes, at hunde håndterer ben forskelligt. Noget jeg har skrevet en gang før, som du måske kan bruge:

Marven i marvben er meget rig på fedt, og det kan være for meget for nogle hunde at få på en gang. Derfor kan du tage noget af det ud med en teske for at hunden ikke skal få dårlig mave eller diarre.

Marvben er nogle af de hårdeste ben, hvis ikke de hårdeste, og hvis man har en hund som tygger/gnaver meget når den får ben, er det bedre at vælge et andet slags ben, synes jeg, da det kan ende med at skade tænderne. Men hvis hunden ikke tygger den halve dag hver gang, så synes jeg ikke der sker noget ved det.

Hvis man gerne vil have at hunden skal bruge tænderne i et stykke tid er lårben en god løsning (de der runde nogle), som er ret gnave venlige ;)

Disse ben er blødere og kan gnaves mere i, men det tager stadig tid. Derfor virker de, synes jeg, mere som en tandbørste end marv ben (hvor hunden ofte giver op når marven og lidt af det ydre er kommet af). Det er fordi hundens tænder faktisk kommer lidt 'ind i' benet og bliver 'skrubbet' - sikke en god forklaring :rolleyes: Da de er blødere, er der også mindre risiko for skader.

Hvis man er lidt usikker på råt, kan man dyppe benet i kogende vand 2 sekunder. Men man skal ikke koge benet.

De ender med at spise noget af benet (eller det hele). Nogle hunde har det sværere end andre ved at fordøje ben, synes jeg. Man kan forsøge at lokke hunden til at drikke en del vand først, for at afhjælpe fordøjelsen.

Jeg beder normalt min hund om benet når jeg kan se hun begynder at tage pause fra det, fordi hun netop ikke kan håndtere for meget ben på en gang uden at få lidt hård mave. Jeg bytter for noget andet godt. Men hun er virkelig også effektiv til at gnave :-)

Hvis hunden i de næste to dage ikke har normal afførring, så synes jeg at man skal trappe lidt tilbage, så den ikke får hård mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hørte lige at nogle var begyndt at give deres hunde stegeben (altså rå)...Mine forældre havde engang en hund, der fik dette (kogt) og den døde altså af det fordi benene splintrede, men hvad siger I? Slagteren påstår at det var fordi benet var kogt, men rå skulle der ikke være problemer.

?????

Du nævner det selv.. benet var kogt.. Ben der er behandlet (kogt, stegt, røget) splintrer..

Luna bliver råfodret og dermed får hun råt mad.. og stegeben kan være iblandt. Dog skal du være opmærksom på at svineben kan give hård mave...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

?????

Da mine hunde fik råt gjaldt det også gris, fjerkræ, lam, fisk etc. etc.

Vi havde aldrig problemer med det

Link til indlæg
Del på andre sites