Hop til indhold

Kontaktøvelser


Macho
 Share

Recommended Posts

Vi vil i denne uge tage ned på trænings pladsen HVER aften i 30 min og gå rundt med Aslan. så en går med ham, en anden leger fransk klovn og så øve kontakt, da det er nemmere at starte ud med en der er knaaaaaaap så interessant som andre hunde :-P

 

Og så vil vi lige se om det bare har hjulpet 1% på Aslans væremåde til træning. For har det hjulpet 1 %, ja så ved vi jo så hvad vi skal de næste 100 uger :-P:rolleyes:

 

Puha, god arbejdslyst! :mrgreen:

Beder til, at min hund bliver lidt mere madglad! n120.gif

 

:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi vil i denne uge tage ned på trænings pladsen HVER aften i 30 min og gå rundt med Aslan. så en går med ham, en anden leger fransk klovn og så øve kontakt, da det er nemmere at starte ud med en der er knaaaaaaap så interessant som andre hunde :-P

 

Og så vil vi lige se om det bare har hjulpet 1% på Aslans væremåde til træning. For har det hjulpet 1 %, ja så ved vi jo så hvad vi skal de næste 100 uger :-P:rolleyes:

 

Jeg synes i har fat i noget her, men hvorfor ikke gøre det nemmere?

 

Kan i lave kontakt øvelser inde i stuen? Ja? kan i lave dem ude i haven? Ja?

Kan i lave dem ude i haven, mens naboen snakker over hækken? Ja?

 

Kan i lave dem ude i indkørslen på vej hjem fra tur? Og på vej ud på tur.?

Kan i lave dem nede foran dyrlægen eller brugsen?

 

Det første i skaler nemlig at finde ud af, hvor meget der rent faktisk skal til for at forstyre aslan. For kan i ikke få kontakt med ham, når i ønsker det, ude i indkørslen, så er det sørme da logisk at i slet ikke kan til træning:-D

 

Dernærst skal Aslan lære systemet med kontaktøvelser og fokus på jer i omgivelser hvor han kan først, før i gør det til træning. Men i skal ikke nøjes med at træne derhjemme, ud på gåturen:) Men Lad være at træne hvor han spytter godbidderne ud, for så er det DET han lærer. Derfor må i finde nogle omgivelser eller arangere dem så han kan.

Detkan være han først skal stå og glo i indkørslen i 10 min, før han endelig kigger på jer og spør "hvad står vi her for".

 

Og til både Nollike og Aslan: Hvorfor bruger i ikke de forstærkere hundene vil have?

Er hunden interesseret i at snuse, så brug det som forstærkning. Vil den hilse på de andre hunde, så aranger dig med en anden hund, som kan tåle at din hund med jævne mellemrum får lov at hilse på.

Er i interesseret imere om hvordan man gør, så bare spør:)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det første i skaler nemlig at finde ud af, hvor meget der rent faktisk skal til for at forstyre aslan. For kan i ikke få kontakt med ham, når i ønsker det, ude i indkørslen, så er det sørme da logisk at i slet ikke kan til træning:-D

 

Dernærst skal Aslan lære systemet med kontaktøvelser og fokus på jer i omgivelser hvor han kan først, før i gør det til træning. Men i skal ikke nøjes med at træne derhjemme, ud på gåturen:) Men Lad være at træne hvor han spytter godbidderne ud, for så er det DET han lærer. Derfor må i finde nogle omgivelser eller arangere dem så han kan.

Detkan være han først skal stå og glo i indkørslen i 10 min, før han endelig kigger på jer og spør "hvad står vi her for".

 

Og til både Nollike og Aslan: Hvorfor bruger i ikke de forstærkere hundene vil have?

Er hunden interesseret i at snuse, så brug det som forstærkning. Vil den hilse på de andre hunde, så aranger dig med en anden hund, som kan tåle at din hund med jævne mellemrum får lov at hilse på.

Er i interesseret imere om hvordan man gør, så bare spør:)

 

Alt andet end cykelister og os!

Jo, og det er jo det vi prøver på :blink: Men hvad mener du med at lærer?

 

Så jeg skal stå der indtil han kigger på mig? Og så går vi?

Informer mig om dine tanker!

Hvad tænker du vi skal bruge?

 

 

Vi skal til at bruge nogle flere farver herinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og til både Nollike og Aslan: Hvorfor bruger i ikke de forstærkere hundene vil have?

Er hunden interesseret i at snuse, så brug det som forstærkning. Vil den hilse på de andre hunde, så aranger dig med en anden hund, som kan tåle at din hund med jævne mellemrum får lov at hilse på.

Er i interesseret imere om hvordan man gør, så bare spør:)

 

Jeg vil gerne vide hvorledes du bruger det at snuse som belønning, det er nemlig det Baldur allerhelst vil, og ja, jeg har samme problem som alle andre, ingen kontakt uden for haven :oops:.

Jeg har forsøgt at sætte signal på det at snuse, men jeg syntes at det er svært, da jeg jo ikke kan belønne ham med noget der er bedre end at snuse... Og hvad så hvis jeg forsøger at belønne ham med et snus signal, og der så ikker er noget han gider at snuse til?

 

Så please fortæl, fortæl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Luckyluna er inde på noget af det rigtige.

 

Jeg har selv gjort det at når Oskar har skulle lære noget nyt, så er det først foregået herhjemme uden forstyrelser. Gradvis har vi flyttet træningen ud hvor vi har mødt flere og flere forstyrelser. Nogle gange må man gå et trin tilbage, inden man igen kan komme videre.

 

Hvornår er det at jeres hunde er glade for godbidderne og/eller legetøjet. Gå tilbage til dette trin og start øvelserne derfra.

 

Jeg oplevede selv for en tid siden, at Oskar en overgang ikke var så sikker i indkald. Jeg gjorde det at hver gang han tog kontakt til mig, så fik han ros og en godbid. Derefter satte jeg signal på og sagde Oskar kom, når han var på vej hen mod mig. Det gjorde nærmest underværker. I dag er han mere sikker i indkald end nogen sinde. Men jeg ved også at det er noget der skal holdes ved lige som med alt andet træning.

 

Kontaktøvelser er guld værd for at træningen bliver en succes, for uden kontakt mellem hund og fører, så er træning en by i Rusland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man dagligt træner kontaktøvelser, vil han så generelt blive bedre til at holde kontakt (uden at blive bedt om det)?

 

Jeg søger jo ikke en hund der konstant skal gå og glo på mig, men bare en der har opmærksomhed nok til at udføre en øvelse hvis jeg beder ham om det (såsom sit eller bare at reagere på sit navn :oops:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man dagligt træner kontaktøvelser, vil han så generelt blive bedre til at holde kontakt (uden at blive bedt om det)?

 

Jeg søger jo ikke en hund der konstant skal gå og glo på mig, men bare en der har opmærksomhed nok til at udføre en øvelse hvis jeg beder ham om det (såsom sit eller bare at reagere på sit navn :oops:).

reagere på navn er også en kontakt øvelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

woav, der er flere der har problemet :shock: eller har haft.

 

Med hensyn til haft, så er der da håb forude, hvilket faktisk er en lettelse.

 

Inden for er der fint kontakt

Ude i haven er der fin kontakt, selv om folk går og snakker ude på stien.

Når vi går tur, sidder han pænt mens han får 'tøj' på.

Åbner døren og Aslan går først ud, jeg står stille i døren indtil han sætter sig. Og iløbet af de næste 5 skridt, er han i sin egen verden. Vi er - om man vil - også lidt uheldige, for ALLE hundene går lige ude foran vores udang :roll:

Så egentlig er det klart af det går galt der.....!

 

Men nu kommer aslan ud af døren, sætter sig og hvad gør vi så?

Og hvordan med den snusen :ivrig:

(den glæder jeg mig altså virkelig til at lærer :ivrig: )

Link til indlæg
Del på andre sites

reagere på navn er også en kontakt øvelse :-)

 

Det ved jeg godt, jeg skriver jo også at vi har et "lille" kontaktproblem :blink:

 

Han reagerer nemlig ikke på noget overhovedet hvis vi er uden for haven, medmindre jeg stopper op og nægter at bevæge mig indtil han registrerer at jeg er der og gør hvad jeg siger (så 5-10 minutter senere kan vi gå videre) :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst undermenuen Adfærd. Jeg må med gru konstatere at jeg skal bruge en hjernevrider til min hund NU ellers er alt håb ude for den :roll:

 

Oh ja, adfærdsproblemerne, jo, så ville Aslan også lide af mange ting.

Men jeg ser nu lidt på det som at man vel måtte kunne sige jeg vil have hjælp til kontakt, og ikke til om hvor vidt Aslan er renlig eller ej :rolleyes:

 

Jeg vente nu stadig med iver på den snuse ting....hvor bliver hun dog af?

Man kan altså ikke bare arbejde når vi er nogle der gerne vil have svar :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst undermenuen Adfærd. Jeg må med gru konstatere at jeg skal bruge en hjernevrider til min hund NU ellers er alt håb ude for den :roll:

Tror nu du vil læse det sådan, rigtig mange af dem er jo signaler på uønsket adfærd, det er mere graden af der er vigtig.

 

Man kan sagtens finde positive ting omkring ham (flere end negative) han er jo også tilknyttet dyrenes beskyttelse i en eller anden form)

http://www.dr.dk/Regioner/Fyn/Nyheder/Fynogoer/2008/04/25/125611.htm?rss=true&regional

http://www.bt.dk/article/20080618/kaeledyr/80618023/

 

Og deres pension ligner noget mere jeg kunne/ville benytte i forhold til den vi har prøvet en gang.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tror nu du vil læse det sådan, rigtig mange af dem er jo signaler på uønsket adfærd, det er mere graden af der er vigtig.

 

Lige det der VIL jeg læse sådan ja - men det betyder ikke jeg har "grimme" tanker om resten af det jeg har set/læst vel :blink:

 

Feks. Punkt 17 der står noget med drikker, går, går tilbage og plasker med vandet så gulvet sejler - Min hund putter temmelig ofte gulvet i blød her, men jeg mener ikke det betyder det er en uønsket adfærd mere end det kan være en dårlig vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der VIL jeg læse sådan ja - men det betyder ikke jeg har "grimme" tanker om resten af det jeg har set/læst vel :blink:

 

Feks. Punkt 17 der står noget med drikker, går, går tilbage og plasker med vandet så gulvet sejler - Min hund putter temmelig ofte gulvet i blød her, men jeg mener ikke det betyder det er en uønsket adfærd mere end det kan være en dårlig vane.

ihhh, du skal altid lige være sådan ikke ? :lol:

 

nej vandpjaskeri kan være mange ting, lige den adfærd har jeg dog hellere aldrig hørt om :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:oops: Man bliver jo bare så glad når det endelig lykkes :oops: Og det er svært at træne med guffer som hunden ikke gider :cry:

 

Det jeg skrev kunne misforstås.

 

Jeg mente ikke, at "forkælede" hunde skal have mindre lækre guffer.

Men at de får godbidderne for nemt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvis man dagligt træner kontaktøvelser, vil han så generelt blive bedre til at holde kontakt (uden at blive bedt om det)?

 

Jeg søger jo ikke en hund der konstant skal gå og glo på mig, men bare en der har opmærksomhed nok til at udføre en øvelse hvis jeg beder ham om det (såsom sit eller bare at reagere på sit navn :oops:).

 

Jeg tror at du har forkert fat omkring kontakt.

For hunden skal det ikke være en "øvelse", men en helt basisnaturligadfærd for hunden at tage kontakt og bevare den.

Noget som helst skal grundlægges i hvalpetiden og som bevirker at når ejeren giver tegn til "arbejde" så er hunden på.

 

Det kræver en længere afhandling at skrive om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser flere af indlæggende så ser jeg at der er problemer med at holde kontakten mellem hund og fører når der er for mange forstyrelser.

 

Jeg skal ikke komme med en lang forklaring på hvordan i bevarer kontakten. Det er Ninjamor sikker langt bedre til.

 

Men jeg kan huske da jeg startede til træning med vores gamle hund, da startede vi altid træningen med at sætte os på jorden sammen med vores hunde, vi skulle så stryge dem med lange rolige bevægelser. Det skulle bevirke at hunden blev rolig. Bagefter lavede vi forskelige øvelser det kunne være at holde en godbid i den ene hånd og stå med armene strakt ud til hver side, når hunden kiggede op på ens ansigt fik den godbidden. Når vi havde lavet nogle af disse øvelser kunne vi starte på den egentlige træning. Det gav en god kontakt og hunden havde koncentrationen på føren og ikke alt muligt andet.

Øvelserne var også med til at vi som fører havde vores opmærksomhed 100% på hunden. Det giver det bedste samarbejde når kontakten går begge veje.

 

Jeg tror at for at få succes med kontakten, handler det om at man som fører er rolig, bevarer overblikket og har styr på tingene. Det gør at hunden stoler på en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...