Hop til indhold

gammeldags trænings metoder


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

det indgår i sporten bidet :shock: ja jeg blev faktisk også lidt underlig da goofs er en meget ung hund stadig meget hvalp i hovedet og en meget glad hund men også meget lydhør han blev irettesat for en noget som han ikke aner han skulle så han troede denne irettesættelse var for og bide men irettesættelsen var for og ikke gøre det korrekt han er trods alt kun 1 år gammel og uerfaren hund

 

Okay, men når det "kun" er i sporten bideriet skal bruges er der heldigvis tid til at rette op på det. Det var værre hvis han havde en tidsbestemt prøve han skulle bestå. Er det PH du træner i?

 

Denne herre http://www.hunde-forum.dk/traening/22440-indlaering-af-apport-video-med-ismael-de-vos.html er/har været ret kendt og velanset i IPO kredse, han træner med klikker, måske kan du bruge noget af hans, evt. søge videre efter materiale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Okay, men når det "kun" er i sporten bideriet skal bruges er der heldigvis tid til at rette op på det. Det var værre hvis han havde en tidsbestemt prøve han skulle bestå. Er det PH du træner i?

 

Denne herre http://www.hunde-forum.dk/traening/22440-indlaering-af-apport-video-med-ismael-de-vos.html er/har været ret kendt og velanset i IPO kredse, han træner med klikker, måske kan du bruge noget af hans, evt. søge videre efter materiale?

 

 

Skulle gerne have nået og få en 1 prøve inden sommer men det lykkedes nok ikke nu :-(

nej vi træner hverken PH eller IPO :)ja ham kender jeg Ismael de Vos

kender faktisk ikke hans metoder i bidemomenterne men kan da prøve og undersøge det tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jo det kan vidst godt kalde det Nina, jeg er så meget i tvivl da jeg aldrig har brugt klikker i hverken bidmomenter eller lydighedsdelen i de mere aktive øvelser så er der hvor jeg er i tvivl er hvor, og hvornår jeg belønner og hvad jeg egentlig belønner for :oops: det virker måske lidt dumt at jeg ikke ved det men jeg er faktisk ret usikker også fordi jeg aldrig har haft en så sensitiv hund før, de andre var noget mere ligeglade når de var i det driftsleje hvor Goofey er en enorm blød hund og han er meget klog så han registrere mange ting måske lidt aller en malinois så sensitiv og fintfølende er han :???:

 

vi er desværre ikke nået langt i træningen pga hans skade da han var 14 uger gammel og han måtte i ro i flere mdr under hans bette hvalpetid men han er den første hund jeg har prøvet og shape fra hvalp af hvor han selv skulle give en adfærd og det har bare været så godt ikke perfekt da jeg kun er ret ny i dette men han respondere rigtig godt på tingene og vil rigtig gerne tilbyde adfærd ihvertfald hjemme:mrgreen: i bidmomenter var vi nået fra skind til pølse og så i et leg sleeve men der gik det så galt med han fik nogle dårlige opleveler og han gik fra og bide og det kørte godt til han ikke ville bide overhovedet med de to figuranter hvilket piner mig lidt og se en rigtig fin hund som virkelig gerne vil til en som afviser og bide pga han ikke rigtig forstod deres irettesættelser og en hund som kom glad ind på banen til en hund som har halen nede når han ser de to mennesker, han er ved og tø op ved den ene men har ikke været dernede siden før jul da jeg er lidt bekymret for min lille vovse, han er ikke sådan helt typisk schæfer, han er meget blid og tænker meget over irettesættelser men de vil slet ikke hører nede i klubben og jeg tror nogengange de selv vil have ham samtidig med de ikke forstår ham overhovedet og de lytter ikke, det er så frustrende det her, da jeg er helt sikker på at det ikke er hunden der er problemet han vil gerne men er så sensitiv i forhold til irettesættelser :???:

selve lydigheds delen privat syntes jeg går godt jeg kan lige finde nogle videoer hvor han skal apportere og er under indlæring og hans apport er klikker trænet

 

men han skal have opbygget tillid til figuranter igen hvilket han ikke manglede før :( og ja jeg er lidt på vildspor når vi snakker om bidmomenter og klikkertræning deraf også lydigheds delen da jeg ikke rigtig aner hvordan jeg skal gribe det an

 

Det allerførste jeg vil sige er at jeg ikke tro du får så meget ud af at træne på de figuranter han har mistet tilliden til nu. Jeg tror du skal starte helt forfra - et helt andet sted. Lad være med at bekymre dig om hvad deres motiv er. Bare tag ansvar for din hunds velfærd og træning. Jeg forstår det sådan at du træner noget mondioring? Det er der ikke mange der gør men du vil kunne vende tilbage til dette senere når din hund har fået lært en masse fornuftigt og tillidsfuldt og er blevet mere voksen og moden.

 

Hvad klikker vi for i bidearbejdet?

Altså bidearbejdet er ikke anderledes end så meget andet man træner - hunden skal kunne nogle grundfærdigheder og dem træner vi en ad gangen. Så i et pas vælger du at det er EN og kun EN ting der trænes på og det er den du klikker for. Der er en hel liste af ting din hund skal kunne her. Grebsteknik, taksering i indspring, håndtere grebet og taksering fra hastighed og afstand etc. Men vælg at arbejde med EN ting i hvert pas. Skriv logbog over hvad du har trænet og hvordan det er gået så du ved om du skal gøre det sværere eller lettere til næste pas

Dertil kommer al lydigheden: kunne gå plads - sidde og vente - gå fri ved fod ....altsammen mens en fig er på banen etc. Og alt dette skal du tilrettelægge med en sværhedsgrad så hunden vil lykkes. I begyndelsen skal man f.eks. ikke forvente at hunden kan sidde stille med kontakt i mere end få sekunder. Tiden shapes osv osv. Der handler om at bryde det op og gøre det så enkelt som muligt i starten og så gradvis bygge på. Gør hunden fejl er man gået for hurtigt frem.

 

Jeg har sagt det før - Tåstrup PH er en moderne PH-klub som faktisk tilbyder bidearbejde for medlemmer med klikkertræning....tænk over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

...og hvordan belønner man så det man klikker for i bidearbejdet?

 

Klik skal altid udløse en rigtig belønning og når vi klikker for grebet i bidepølse el.lign så er belønningen at den FÅR bidepølsen eller hvis hunden værdsætter en god kampleg: at figgen lægger sig på jorden og leger en god tryg trækkeleg ...

 

Når jeg klikker og belønner i lydigheden vurderer jeg individuelt hvilken belønningsstrategi som passer til øvelsen og hunden. Her kan det nogle gange være bedst at fører belønner fra lommen (bold etc.) andre gange at hunden får et friord til at tage figuranten som står klar til at tage imod. Her er det vigtigt at have klare aftaler med figgen om strategien på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget rigtigt LORT, at en figurant har skræmt bettemanden :evil: Vedkommende burde lære at læse hundene bedre, trække vejret dybt, tænke på hundens alder og uddannelsesniveau og ikke bare klø på fordi, han står med en FED hund .......

 

En skam du bor på Djævle Øen, ellers var du velkommen til at komme forbi vores plads. Se hvordan vi træner og få gode råd og vejledning med hjem fra vore figuranter. Det er langt fra altid, at de husker at få klikkeren med ud, men de træner ALTID efter shapningsmetoden, de skynder sig langsomt i forhold til hvor hurtigt de går frem, og så er de i al fortrolighed super dygtige til at læse hundene - ikke 2 hunde uddannes ens, uanset program.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Det allerførste jeg vil sige er at jeg ikke tro du får så meget ud af at træne på de figuranter han har mistet tilliden til nu. Jeg tror du skal starte helt forfra - et helt andet sted.[/b] Lad være med at bekymre dig om hvad deres motiv er. Bare tag ansvar for din hunds velfærd og træning. Jeg forstår det sådan at du træner noget mondioring? Det er der ikke mange der gør men du vil kunne vende tilbage til dette senere når din hund har fået lært en masse fornuftigt og tillidsfuldt og er blevet mere voksen og moden.

 

Hvad klikker vi for i bidearbejdet?

Altså bidearbejdet er ikke anderledes end så meget andet man træner - hunden skal kunne nogle grundfærdigheder og dem træner vi en ad gangen. Så i et pas vælger du at det er EN og kun EN ting der trænes på og det er den du klikker for. Der er en hel liste af ting din hund skal kunne her. Grebsteknik' date=' taksering i indspring, håndtere grebet og taksering fra hastighed og afstand etc. Men vælg at arbejde med EN ting i hvert pas. Skriv logbog over hvad du har trænet og hvordan det er gået så du ved om du skal gøre det sværere eller lettere til næste pas

Dertil kommer al lydigheden: kunne gå plads - sidde og vente - gå fri ved fod ....altsammen mens en fig er på banen etc. Og alt dette skal du tilrettelægge med en sværhedsgrad så hunden vil lykkes. I begyndelsen skal man f.eks. ikke forvente at hunden kan sidde stille med kontakt i mere end få sekunder. Tiden shapes osv osv. Der handler om at bryde det op og gøre det så enkelt som muligt i starten og så gradvis bygge på. Gør hunden fejl er man gået for hurtigt frem.

 

Jeg har sagt det før - Tåstrup PH er en moderne PH-klub som faktisk tilbyder bidearbejde for medlemmer med klikkertræning....tænk over det.[/quote']

 

jeg kender tåstrup har trænet derude for nogle år tilbage har dog været derude for et stykke tid siden og hilse på Peter :slem: men kan de hjælpe mig med bidet da det jo ikke er ærmer vi bider i men legsleeves og fuldragter :confused:

jeg kan ikke svare i et forum om træning osv da jeg ikke vil være uvenner med folk kun privat.

 

Mht til bidet så er jeg i tvivl hvis jeg feks skal belønne en sit øvelse eller plads inden bid og jeg siger ordet og han sætter sig skal jeg så klikke og derefter lade ham løbe hen og få fat i ærmet, sleevet eller hvad man nu kalder det ?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
...og hvordan belønner man så det man klikker for i bidearbejdet?

 

Klik skal altid udløse en rigtig belønning og når vi klikker for grebet i bidepølse el.lign så er belønningen at den FÅR bidepølsen eller hvis hunden værdsætter en god kampleg: at figgen lægger sig på jorden og leger en god tryg trækkeleg ...

Når jeg klikker og belønner i lydigheden vurderer jeg individuelt hvilken belønningsstrategi som passer til øvelsen og hunden. Her kan det nogle gange være bedst at fører belønner fra lommen (bold etc.) andre gange at hunden får et friord til at tage figuranten som står klar til at tage imod. Her er det vigtigt at have klare aftaler med figgen om strategien på forhånd.

hvordan ved jeg om hvad er bedst lommen med en bold eller figuranten ????

så dvs at hvis jeg feks vil have hunden til at skulle på plads inden den må få bid så siger jeg the cue og så derefter får hunden lov og løbe hen og bide og vinde eller ????

 

Noget rigtigt LORT, at en figurant har skræmt bettemanden :evil: Vedkommende burde lære at læse hundene bedre, trække vejret dybt, tænke på hundens alder og uddannelsesniveau og ikke bare klø på fordi, han står med en FED hund .......

 

En skam du bor på Djævle Øen, ellers var du velkommen til at komme forbi vores plads. Se hvordan vi træner og få gode råd og vejledning med hjem fra vore figuranter. Det er langt fra altid, at de husker at få klikkeren med ud, men de træner ALTID efter shapningsmetoden, de skynder sig langsomt i forhold til hvor hurtigt de går frem, og så er de i al fortrolighed super dygtige til at læse hundene - ikke 2 hunde uddannes ens, uanset program.

 

tak det var da pænt af dig det var lige før at man ville tage afsted væk fra djævleøen som du kalder den :slem: ja det er faktisk lidt noget skidt og som Riesen skriver så kan jeg næsten ikke tage tilbage før han er opbygget igen, som jeg er også er begyndt på og starte forfra med en veninde og ven som kan hjælpe med og opbygge ham igen :genert:

shaping metoder lyder spændende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg må ikke reklamere her men jeg har lagt et foredrag ud på min kursuskalender d.8 maj i dette her emne. Interesserede er velkomne

 

...og jeg har også lagt det ind i kalenderen på denne side

 

hvad er kursuskalender???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja så det - der kom en tilmelding ind lige efter men du skal nok få plads alligevel. Hvis der er mange flere der tilmelder sig må jeg finde et større lokale - :mrgreen:

Du hører fra mig på mailen

 

tak :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...