Hop til indhold

Hun kan ikke være alene!

Gæst Lisa82
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem med min lille tævehvalp på 4 måneder, nemlig at hun ikke kan være alene!

Jeg synes jeg har øvet og trænet det rigtig meget med hende, men lige meget hvad jeg gør, så gør og hyler hun når hun skal være alene.

Den afsked der virker bedst, er at hun får sit foder spredt ud på gulvet, så hun er beskæftiget med det. Jeg ved godt der er delte meninger om denne løsning, men det er som sagt det der fungerer bedst pt.

Jeg går fra hende flere gange dagligt, fx hvor jeg er på toilettet med lukket dør, og så længe hun kan høre mig er der ikke nogle problemer.

Jeg er ved at hive håret ud af hovedet på mig selv i fortvivlelse :(

Jeg ved at man ikke må gå ind imens hunden er bange/utryg, men jeg synes det er svært at vide hvornår hun ikke er det, når hun gør eller hyler konstant, kun afbrudt af små, korte pauser på sekunder.

Vi startede stille ud med at det bare var sekunder, hun var alene, men hun gør og hyler med det samme man går! :( Det længste vi har været oppe på er ca. 20 min.

Jeg går "heldigvis" sygemeldt, så har masser af tid til at træne med hende, men det skulle jo helst gerne ende ud med at jeg kan tage på indkøb osv.

Gode råd modtages med kyshånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Har du forsøgt med simple ting?

Tv tændt - radio tændt? Så hunden kan høre stemmer og ikke føler sig alene...

Min hund hyler også når jeg går ud af døren. Hvis jeg bliver stående udenfor (ubemærket foran et vindue) i 2-3 m.m. kan jeg høre, at hunden stopper med hylen/gøende og lægger sig på sofaen! Jeg giver min hund en kalvehov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en del tråde om det hvor du kan kigge og finde råd :)

Jeg brugte en hel sommerferie på at træne.

Lade som om jeg skulle afsted, og så komme hjem igen med det samme..

Det var en langvarig proces.

Hvor meget plads har hunden? Det kan være stressende at skulle passe på et stort hus, så du kan evt lukke nogle døre. Vi bor meget småt, så min hund har adgang til hele lejligheden, men førhen boede jeg i et noget større hus, så der spærrede jeg for overetagen.

Og så struktur. Hver morgen den samme lille gåtur, hvor der bare er tid til at snuse og få tisset af. Tager max et kvarter, og samme rute hver dag.

Så hjem, spise morgenmad mens jeg gør mig klar. Til sidst skal hun ligge i sin kurv, får en kiks og jeg tænder radioen og fortæller hende at jeg skal på arbejde og at jeg er tilbage så hurtigt jeg kan.

Hun kommer gerne frem, med et helt forsovet udtryk i hovedet når jeg kommer hjem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger du er startet på sekunder, men hvis hunden hylder selv her, så er det gået for stærkt og du skal ENDNU længere tilbage i træningen.

Rejse og sætte sig er første step. Når hunden ikke reagerer på dette er det af og på med overtøj til der ikke er reaktion.

Så skal der samles nøgler, tages sko på osv... Hen til døren og tag fat i håndtaget uden at åbne. Tilbage og klæde af osv.

Du må ikke gå ud af den dør før du ikke får nogen nævneværdig opmærksomhed fra din hund på de ting som man forbinder med at forlade hjemmet.

Når du kan åbne døren, kan du lige træde ud og ind igen.

Første gang du kan lukke døren skal den gå op igen lige så snart den har været lukket.

Tingene skal gentages maaaange gange for at få brudt mønsteret.

Begynder hun at hyler under træningen er det gået for hurtigt og du skal vende tilbage til et "step" hun kan. :-D

God fornøjelse, det tager sin tid, men det er det hele værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger du er startet på sekunder, men hvis hunden hylder selv her, så er det gået for stærkt og du skal ENDNU længere tilbage i træningen.

Rejse og sætte sig er første step. Når hunden ikke reagerer på dette er det af og på med overtøj til der ikke er reaktion.

Så skal der samles nøgler, tages sko på osv... Hen til døren og tag fat i håndtaget uden at åbne. Tilbage og klæde af osv.

Du må ikke gå ud af den dør før du ikke får nogen nævneværdig opmærksomhed fra din hund på de ting som man forbinder med at forlade hjemmet.

Når du kan åbne døren, kan du lige træde ud og ind igen.

Første gang du kan lukke døren skal den gå op igen lige så snart den har været lukket.

Tingene skal gentages maaaange gange for at få brudt mønsteret.

Begynder hun at hyler under træningen er det gået for hurtigt og du skal vende tilbage til et "step" hun kan. :-D

God fornøjelse, det tager sin tid, men det er det hele værd.

Tak, det var meget brugbart! :-D

Hun er der som regel med det samme jeg går ud i gangen og følger mig overalt :-S Men prøver at lukke dørene efter mig, fx når jeg skal på toilet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv med et børnegitter plaser en stol lige ved siden af det og sæt hunden med kurv og et ben på den anden side, sæt dig i stolen med en god bog og vent til hunden falder helt til ro på sin side af gitteret, når den ligger roligt rejser du dig og henter fx en kop kaffe hunden skal i starten kunne se dig, når den bliver liggende roligt medens du henter kaffen så gå ud af rummet et øjeblik og kom straks tilbage og sæt dig igen fortsæt sådan til hunden bliver liggende roligt når du går og kommer øg tiden langsomt så hunden aldrig bliver urolig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har regnet ud, at når du går i gangen så skal du gå. Derfor stresser hun op.

Hun skal have brudt mønsteret. Derfor skal du endnu længere tilbage. Alle step frem til du kan gå ud af døren skal gentages så mange gange at hun ikke gider at koncentrere sig om det = hun skal ikke rejse sig og følge dig slavisk rundt i huset.

Og så er børnegitter en rigtig god start inden dørene skal lukkes mellem jer, men jeg ville arbejde på op og ned af sofaen, overtøj, nøgler og sko inden.

Når du er kommet så langt at det ikke har hendes interesse kan du prøve at sætte gitter i mellem jer (man kan jo godt være "alene hjemme" på den anden side af et gitter).

Du skal nok som minimum beregne 3 uger til at kunne komme ud af døren i et begrænset tidsrum, alt efter hvor i hærdigt du træner. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites