Hop til indhold

Labradore er urenlig når vi ikke er hjemme?


Gæst Kenneth Høgh
 Share

Recommended Posts

Gæst Kenneth Høgh

Hej.

 

Jeg har en super sød Labrador (formel1) som jeg desværre har fået en masse bøvl med nu. Den bliver 1 år har til Marts.

 

Problemet er det at den først sov i vores gang, for lukket dør og det gik egentlig fint nok, mens vi sov. Ingen problemer om morgenen med hende. Problemet kommer så da hun skulle være alene hjemme når vi kører på arbejde (altså i løbet af dagen) pludselig begyndte hun at ødelægge ting. Først hendes egen pude, senere tapetet som blev flået ned, og så bed den da også lige hjørnet af en komode der stod derude

 

Vi besluttede os så for at lade hende være ude når vi ikke var hjemme, som så resulterede i at hækken fik en omgang udenfor, samt hun begyndte at grave huller.

 

Jeg ville gerne have at min hund skulle være inde, så vi besluttede os for at tage hende indenfor igen, dog i et værelse ved siden af gangen denne gang. Hun er så stoppet med at bide i noget (hun har ihvertfald ikke gjort det siden hun kom derind) men nu er hun begyndt at både lave afføring og tisse indenfor. Både om natten og om dagen mens vi er på arbejde.

 

Så ville vi prøve at have hende i både gangen og værelset, som så resulterede i at endnu mere tapet blev ødelagt, og hun tissede på gulvet i værelset.

 

Vi er simpelthen på bar bund, jeg vil rigtig gerne have min hund indenfor, men den vil jo tydeligvis ikke opfører sig som jeg gerne ville have hende til.

 

Jeg går/løber dagligt en tur med hende på ca. 4km, men har ingen effekt & hun får sin mad smidt udenfor på græsplænen, så hun kan søge efter den.

 

Nogle der ved hvad jeg skal stille op i denne situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal starte helt forfra med alene-hjemme-træningen. Du har en hund som ABSOLUT ikke kan lide at være alene hjemme.

 

Samtidig skal du regne med, at hvis hun sover alene i en lukket gang når i sover i soveværelset, så øges alene-hjemme tiden jo i det antal timer i sover. Eftersom hun ikke har mulighed for at være sammen med jer (siger ikke hun skal sove i sengen).

 

Tror de to ting vil løse dit problem, men det er ikke løst på en weekend. Det tager laaaang tids træning at få en hund som er utryg ved at være alene til at synes det er ok.

 

Hvordan trænede I alene-hjemme da den var hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh

Hej mini-me.

 

Jamen altså det er faktisk aldrig blevet trænet med hende, fordi hun har aldrig rigtig vist tegn på at hun var utryg ved at være alene hjemme? Det er noget som den pludselig er begyndt med?

 

Hvis du ikke vil anbefale at lade hende sove i et rum for sig selv, hvad tror du så løsningen ville være, fordi hun har været i soveværelset ved os, men begyndte at larme alt for meget og røg derfor ud.

 

Af fare for at blive høvlet ned nu, hvordan skal man så træne alene-hjemme-træning? Bliver jo simpelthen nødt til at forlade hende når jeg skal på arbejde?

 

På forhånd tak!

 

/Kenneth

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har lavet en meget klassisk fejl, en fejl som jeg selv lavede med min. Og blev straffet tifoldigt for da min hund var 7-8 mdr.

 

Han sov jo bare når jeg gik. Så træning var jo lige meget... Han sov knapt så meget som 7-8 mdrs. Og var pludselig meget mere bevidst om at han var alene, og det ku han ikke li.

 

Har du nogen ide om hvordan hun reagerer når du går ud af døren? Har du kigget ind gennem et vindue, optaget hende eller andet?

 

Jeg ville mht soveværelset lade døren stå åben, så hun selv kan vælge om hun vil sove sammen med jer eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træningen består i at du skal kunne gøre dig klar til at gå hjemmefra uden at hunden giver dig ret meget opmærksomhed for denne handling. Nogen hunden reagerer først når ejeren er gået. Andre stresser allerede når overtøjet tages på.

 

Så det kommer an på hvordan din hund reagerer når hun kan se du er ved at gå.

Reagerer hun på at du gør dig klar, så er det her du sætter ind. Du gør dig klar maaaaange gange i løbet af dagen, uden at gå nogen steder. Når der er succes her vil hun ikke gide beskæftige sig med at du står og tager jakke, sko, nøgler osv.

 

Så er det at kunne komme hen til døren og åbne lukke den uden stor reaktion. Kunne komme ud, lukke og ind igen straks.

Når du først kan lukke døren mellem jer ville jeg starte med 5 sekunder og ind igen, af med tøjet og alt er normalt.

 

Det skal tages i så små skridt at hun ikke bliver utryg. Hvis hun først stresser op, så er det gået for stærkt og du skal to skridt tilbage.

 

Da jeg startede træningen forfra med min havde jeg også et job at passe, men måtte tage nogle dage fri op mod weekenden og gik så i skarp træning.

Det var meget skematiseret, med stopur og det hele. Vi trænede intensivt i 4 dage og var søndag oppe på 1½-2 timer tror jeg.

 

Det kræver tid og tålmodighed, men er godt givet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh

Har aldrig optaget eller kigget ind af et vindue når vi har forladt hende. Jeg kan dog høre at så snart vi har "puttet" hende og lukket døren så rejser hun sig med det sammen (vi får hende til at ligge sig)

 

Mht. Hvor hun sover kunne vi sagtens lade hende selv bestemme problemet jeg ser er blot at vores soveværelse har åbning mod stuen+køkken (hænger sammen uden dør) hvor der er gulvtæppe. Det er jo selvfølgelig nervøs for At hun enten laver sin afføring eller tisser på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh

Kan ikke sige hvor jeg skal sætte ind mht. Træningen for vi lukker hende jo ind på værelset inden vi tager overtøj på? Og der er kun den reaktion at hun rejser sig så snart vi har lukket døren - hvad hun gør derefter ved jeg ikke. Hun giver ingen lyd fra sig heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Børnegitter til stue/køkken :-D

 

Så er problemet jo bare gulvtæppet? Samt møblerne i stuen som jeg jo er frygtelig bange for hun ødelægger i løbet af natten?

 

Hvad gør jeg så mht. Dagen hvor vi tager på arbejde? Hvor skal hun være så? Her tænker jeg sammen problem med møbler i stuen og så afføring/tid hvis det skulle ske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville for en god ordens skyld starte heeeelt forfra for at få bugt med problemerne. De skal tages alvorligt, for en hun der ikke kan lide at være alene hjemme har det ikke særlig rart - hvilket kommer til udtryk ved ødelagte ting eller tis/lort på gulvet. Det er jo ikke noget hun gør for at være på tværs, men simpelthen fordi hun er led og ked af at hendes familie er gået.

 

Jeg ville lade hende se jer gøre jer klar. Og kun langsomt øge kravene til hende som jeg skrev ovenfor. Du kan ligeså godt være grundig, for hvis du forcerer processen vil hun bare falde tilbage i samme mønster igen og så skal du forfra en gang til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er problemet jo bare gulvtæppet? Samt møblerne i stuen som jeg jo er frygtelig bange for hun ødelægger i løbet af natten?

 

Hvad gør jeg så mht. Dagen hvor vi tager på arbejde? Hvor skal hun være så? Her tænker jeg sammen problem med møbler i stuen og så afføring/tid hvis det skulle ske?

 

Kan ikke lige se jeres rumdeling for mig. Hvor er det gulvtæppe og hvor er der åbent?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh

Jeg har lige lynhurtigt været igang i paint, for at give jer et indblik i vores hus.

 

Værelserne er som følger:

1: Soveværelse (Trægulv)

2: Stue (Gulvtæppe)

3: Badeværelse

4: Gang (hvor hun først var)

5: Værelse (Hvor hun nu er)

6: Køkken (Trægulv)

 

De røde er døre. og den blå streg mellem stue og køkken er der hvor gulvtæppet slutter.

hus.jpg

Håber det giver indblikket i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Skal det forståes sådan at soveværelse, stue og køkken ikke er adskilt?

 

Kan hunden ikke være på gulvet i soveværelset om natten?

 

Kunne hun i princippet godt - men da hun var derinde havde hun svært ved blot at sove, og gik derfor rundt om natten og larmede, som ødelagde vores nattesøvn. :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Jamen så smider du et børnegitter op mellem soveværelse og stue så hun ikke kan skide på gulvtæppet og lader evt stå åbent ud til badeværelset og den lille gang, hvis ikke hun gider ligge sammen med jer hele natten.

 

Tusind tak for de mange gode råd indstil videre, jeg er dybt taknemmelig!

 

Hvor vil du så anbefale at vi har hende henne når vi kører på arbejde og hun skal være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne hun i princippet godt - men da hun var derinde havde hun svært ved blot at sove, og gik derfor rundt om natten og larmede, som ødelagde vores nattesøvn. :/

 

Det vænner man sig til - min kæmpehund vandrer også rundt om natten.. han skal helst have et koldt sted at ligge... Men han holdt op med at besørge indendørs da han fik lov at sove sammen med os. Han skulle lige lære sig selv at gå op og ned ad trappen, men fra dag 1 i soveværelset, så skete der intet efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh

Jeg tænker jo lidt at hun ser ikke vi taget overtøj på og sådan da det bliver gjort i vores bryggers (rummet helt nede i venstre hjørne) så hvis hun skal være i gangen når vi ikke er der, så kan hun jo ikke se vi går f.eks?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Det vænner man sig til - min kæmpehund vandrer også rundt om natten.. han skal helst have et koldt sted at ligge... Men han holdt op med at besørge indendørs da han fik lov at sove sammen med os. Han skulle lige lære sig selv at gå op og ned ad trappen, men fra dag 1 i soveværelset, så skete der intet efter...

 

Jeg er også meget optimist og tror ikke hun gør noget når hun sover ved os - men så kommer, som jeg også lige har skrevet, hvor skal hun så være når vi tager et sted hen f.eks arbejde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de mange gode råd indstil videre, jeg er dybt taknemmelig!

 

Hvor vil du så anbefale at vi har hende henne når vi kører på arbejde og hun skal være alene hjemme?

 

Det kommer helt an på hvor meget du kan nå at træne.... Det ideelle ville jo være at du trænede fra nu og til søndag. Og alt efter hvor langt du er kommet søndag arrangere hundepasser, tage tidligt fri eller sådan.

 

Men jeg kender jo også godt realiteterne. :-D Men jeg ville gå i træningslejr allerede lige nu... :-D

Og endelig sørge for at have en velstimuleret og mæt hund inden i går fra hende. De sover altså bedre end en rastløs og sulten :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker jo lidt at hun ser ikke vi taget overtøj på og sådan da det bliver gjort i vores bryggers (rummet helt nede i venstre hjørne) så hvis hun skal være i gangen når vi ikke er der, så kan hun jo ikke se vi går f.eks?

 

Hvorfor må hun ikke se at I går?

 

Er hun nogengange alene i værelset, hvis I er hjemme? Ellers kunne utrygheden måske ligge i at hun faktisk ikke ved hvor I er henne og at hun måske endda gør væsen af sig, for at få jer til at komme? I mine øjne skal hun være så tryg ved værelset at hun vælger selv at gå derind for at sove, også når I er i huset?

 

Nu har jeg jo ikke selv problemet længere og min hund har bare hele huset, undtaget værelserne ovenpå (han har haft lukket sig selv inde i et værelse ved et uheld engang) og han ved godt at vi går...

 

Ellers kan du jo overveje at burtræne hende - så kan hun være i sit bur, når hun er alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Det kommer helt an på hvor meget du kan nå at træne.... Det ideelle ville jo være at du trænede fra nu og til søndag. Og alt efter hvor langt du er kommet søndag arrangere hundepasser, tage tidligt fri eller sådan.

 

Men jeg kender jo også godt realiteterne. :-D Men jeg ville gå i træningslejr allerede lige nu... :-D

Og endelig sørge for at have en velstimuleret og mæt hund inden i går fra hende. De sover altså bedre end en rastløs og sulten :-D

 

Ville sådan set også gerne igang med at træne det her med hende, så jeg hurtigst muligt kan få en renlig hund igen, de er nu noget sødere. Men som det er så har jeg meget svingene arbejdstider, nogle dage er jeg hjemme klokken 10 allerede (kører klokken 6, min kæreste klokken 7) så det er jo ikke lang tid hun har været alene. Men alligevel skulle gulvmoppen svinges da jeg kom hjem.

 

Mad der får hun faktisk mere end der står på posen hun skal have, men hun er også meget MEGET glad for mad, hun hugger det simpelthen i sig - derfor hun får det på græsplænen.

 

Hele min weekend er booket op med arbejde, og har uden held forsøgt at få fri. Gid vi kunne arrangere hundepasning - men nærmeste familie er 40km væk desværre. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenneth Høgh
Hvorfor må hun ikke se at I går?

 

Er hun nogengange alene i værelset, hvis I er hjemme? Ellers kunne utrygheden måske ligge i at hun faktisk ikke ved hvor I er henne og at hun måske endda gør væsen af sig, for at få jer til at komme? I mine øjne skal hun være så tryg ved værelset at hun vælger selv at gå derind for at sove, også når I er i huset?

 

Nu har jeg jo ikke selv problemet længere og min hund har bare hele huset, undtaget værelserne ovenpå (han har haft lukket sig selv inde i et værelse ved et uheld engang) og han ved godt at vi går...

 

Ellers kan du jo overveje at burtræne hende - så kan hun være i sit bur, når hun er alene?

 

Tror du har misforstået mig, hun må skam gerne se at vi går - men hvis du kigger på tegningen over vores hus, så er hun i rummet øverst venstre og vores jakker & sko er i rummet nederst til venstre. Vi lukker derfor altid hende i enten gangen/værelse inden vi går for at undgå at svine hele huset til ved at gå derigennem med sko.

 

Mht. burtræning er det aldrig noget jeg kommer til, synes jeg simpelthen er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville sådan set også gerne igang med at træne det her med hende, så jeg hurtigst muligt kan få en renlig hund igen, de er nu noget sødere. Men som det er så har jeg meget svingene arbejdstider, nogle dage er jeg hjemme klokken 10 allerede (kører klokken 6, min kæreste klokken 7) så det er jo ikke lang tid hun har været alene. Men alligevel skulle gulvmoppen svinges da jeg kom hjem.

 

Mad der får hun faktisk mere end der står på posen hun skal have, men hun er også meget MEGET glad for mad, hun hugger det simpelthen i sig - derfor hun får det på græsplænen.

 

Hele min weekend er booket op med arbejde, og har uden held forsøgt at få fri. Gid vi kunne arrangere hundepasning - men nærmeste familie er 40km væk desværre. :(

 

Man kan aldrig regne med foderanvisninger på poserne. Mærk på din hund om den er for tyk eller tynd, det er bedste trick.

Kan din kæreste ikke træne med hende?

 

Nu ved du at du i nærmeste fremtid skal sætte tid af til at træne det her intensivt, indtil da må du bare finde dig i at gulvmoppen skal frem. :-D Det er jo desværre selvforskyldt, så ikke noget med at bebrejde hende. :-D

 

Hvor i landet bor i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du har misforstået mig, hun må skam gerne se at vi går - men hvis du kigger på tegningen over vores hus, så er hun i rummet øverst venstre og vores jakker & sko er i rummet nederst til venstre. Vi lukker derfor altid hende i enten gangen/værelse inden vi går for at undgå at svine hele huset til ved at gå derigennem med sko.

 

Mht. burtræning er det aldrig noget jeg kommer til, synes jeg simpelthen er synd.

 

jamen det er fint - ville bare høre om der var en grund..

 

Jeg har også altid været lidt imod bur - men så var der en der sagde:

Tænk på buret som en hundekurv med tag på? Rigtigt mange hunde eeeelsker deres bur og ligger gerne derinde hver gang de skal sove, eller vil være i fred...

 

Så det er faktisk en hundekurv med tag. din hund er i et lukket rum i forvejen? - det er bare lidt større og faktisk har mange utrygge hunde det bedre med mindre plads...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...