Hop til indhold

"Okseklove er fulde af stafylokokker, streptokokker og andre bakterier"

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nabodames sammy har været ved dr. Dyr med dårlig mave. Dyrlægen spørger ind til hvad hunden spiser, og da nabo fortæller at hund af og til får okseklove, går dyrlæge helt i selvsving! Fortæller at hunde får stafylokokker, streptokokker og alt andet dårligdom.

Hund får penicillin og bliver sendt hjem med ordre om INGEN klove.

Og så tænker jeg....... What? Seriøst? Hvorfor i alverden skulle klove være så farlige? Og er det mon ikke mere sandsynligt at hund bare har den maveinfektion som alle andre hunde i Dk, inkl. min egen, har haft?

Men er der nogen det kan be- eller afkræfte dyrlægens ord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert kan klove m.m. være smækfyldt med ting som vi mennesker kan bli' syge af. Jeg har selv været ramt af noget der sandsynligvis var noget salmonella-agtig fra sådan noget tyggegejl til hunden. Efterfølgende har jeg tænkt om ikke man bare kunne lægge tyggetingene i kogende vand, burde det ikke dræbe den slags..?? :vedikke: Lige som nogen gør med æg, f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Altså.. Hvad skal man efterhånden tro på? Ej, altså.. Min tygger i en hov næsten hver dag, det har jeg virkelig ikke lyst til at tage fra hende. Og har lige købt 10 nye fordi de gamle var blevet lidt for små.

Mener det er om ører jeg har hørt det samme engang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige googlet lidt på det. Og det ser ud til at det HAR været et problem, her lidt klip fra nettet:

2003:

Plantedirektoratet har fundet Salmonella Thyphimurium DT 104 i en prøve af hundesnack (tørrede griseører)

2003:

Der er kun fundet Salmonella i fodermidler til selskabsdyr. Der er udtaget 80 prøver af tyggeben til hunde (tørrede griseører m.v.). 8 prøver, 10 %, var positive, og det er en stigning i forhold til en tilsvarende prøvetagning i 1. kvartal 2001, hvor 4,5% af prøverne indeholdt Salmonella. De mange positive prøver skyldes fund af salmonella i partier af griseørestrimler fra samme leverandør.

2004:

Plantedirektoratet har ved stikprøvekontrol af tyggeben og lignende snackprodukter til hunde konstateret 4 tilfælde af Salmonella i samme produkt: Tørrede griseører.

2006:

De hadde faktisk fått beskjed fra Mattilsynet om at måtte fraråde griseører pga Salmonella..

Alt som ikke er innpakket er = bakteriebombe, så det er stor sjanse for at hunden får salmonella siden hygienen i en dyrebutikk er elendig.

xhunden min fikk salmonella pga ett tyggebein kjøpt i dyrebutikk i 1998, (restene av beinet ble analysert) Han var skikkelig dårlig med oppkast/diare og smerter i ca 10dager den gangen.

Olivers, 2012:

I de seneste 10 år er der både i Danmark og i resten af verden blevet registreret tilfælde, hvor mennesker er blevet inficeret med Salmonella bakterier efter kontakt med griseører til deres kæledyr.

Et forhold, der kan medvirke til, at natursnackene kan udgøre en bakteriefælde, er opbevaringen. Hvis de eksempelvis ligger som løssalg i kurve eller kartoner, er risikoen for, at de bliver bakterielt kontamineret af øvrige inficerede varer eller fra omgivelserne, markant forhøjet.

Til gengæld står der rigtig mange steder at tyggeting i dag bli'r varmebehandlet, netop for at fjerne salmonella og lign. ting. Så mon ikke det er et "levn fra fortiden", når dyrlæger mener at maveinfektioner kan stamme fra tyggeting..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites