Hop til indhold

Hund er pludselig begyndt at gø af fremmede!

Gæst sandra_89
 Share

Recommended Posts

Gæst sandra_89

Hej

Jeg håber nogle derude kan hjælpe mig og give mig nogle gode råd. Min 4 årige yorkshireterrier Kenzo begyndte for et halvt år siden at gø af fremmede mennesker på gaden, jeg er ret sikker på at det begyndte pga. han ville beskytte en hvalp jeg fik, som jeg desværre har måtte give videre til min mor da Kenzo trak sig tilbage, og det var ikke målet med at få en hund nr. to. Men han har ikke lagt den "fjendtlige" adfærd fra sig i forhold til at gø af fremmede mennesker. Det kan være folk der bare kommer gående, de gør ingenting, han gør bare uhæmmet af dem, og det er rigtig svært at få ham til at stoppe. Han bider ikke og er ikke aggressiv og har aldrig været det, så ved ikke om det er noget opmærksomhed, eller noget i forhold til mig som ejer! Men det er naturligvis ikke acceptabelt at han gøer på den måde. Derfor håber jeg I kan give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre når han begynder at gå, skal jeg tage ham op, sætte mig ned ved siden af ham, skifte retning? HJÆLP. Han har altid været en god, lydig og nysgerrig hund, ham vil jeg gerne have tilbage.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Sandra

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandra_89

Jeg holder ham i kort snor, stopper op og siger slut. Så har jeg forsøgt mig med at gå over på den anden side af gaden fordi jeg synes det er så pinligt. Nogle gange har jeg trukket ham med forbi den person han gør ad, selvom han bare har fortsat!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Virker han generelt utryg overfor mennesker?

Afledning med godbidder plejer at have en god virkning, det og så at sørge for at afstanden er så stor at han ikke provokeres til at gø. Det kan betyde du skal vende om på stedet eller gå over på den anden side af gaden i en afvænningsperiode.

Det er utrolig vigtigt, at du gør det samme hver gang han skal til at gø

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hans syn og hørelse ok ? jeg har oplevet - dog med ældre hunde - at de ikke har opdaget at der kom nogen når vi går tur og derfor bliver forskrækkede og gør.

Lige nu har jeg Tot der kan finde på at gø og lave udfald mod mørkelagte cyklister når vi går om natten , da jeg talte med vores træner om det sagde hun at hun mente han instinktivt vidste at jeg har et synshandikap og derfor passer på mig - jeg har gjort det at jeg har lommen fuld af guffer og forsøger at aflede hans opmærksomhed med dem , men det kræver at jeg opdager dem inden Tot , og det kan godt være svært, vi er dog nu så langt at det kun er engang imellem han laver udfald , men det har taget lang tid - nok ½ år eller mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft samme problem :) det er løst ved at klikke for ro, jeg har arbejdet med figuranter som kom gående imod mig startende på så stor afstand at hunden ser på dem men ikke gør, jeg har klikket og belønnet hunden for at se på personen, rigtig mange gange i starten stopper personen på den afstand hunden er rolig med og du bevæger dig frem mod personen og klikker og belønner hunden hver gang den ser på personen, det bliver til mange gange for den skal i starten ikke se ret længe bare et split sekund meget hurtigt vil du få en hund som hver gang den ser en person vil se på personen og derefter på dig, det belønnet du for, de fleste hunde vil i løbet af ret få gentagelser kunne gå forbi personer uden problemer, OB's det kræver mange hurtige klik efter hinanden i starten og mange små og super gode godbidder

Link til indlæg
Del på andre sites