Hop til indhold

Hjælp til gæste-træning.


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Det bliver nok et lidt langt indlæg, men prøver at få alle oplysninger med. Har lavet en tråd om dette tidligere, men har brug for mere konkret hjælp, så godt i er her :klap:

 

Har en chow chow tæve, steriliseret, på 1,5 år, Nova :)

 

Hun har gennem det sidste halve år nyst når det banker på døren. Denne nysen er ikke aggressiv, men jeg vil tro hun bruger den hvor andre hunde ville gø (hun gør ikke). Dette ser vi som om hun siger "Hey, der er nogle ved døren". Hvis det er nogle hun kender god, nærmeste familie og venner der kommer her ca. en gang om måneden stopper hun med det samme og begynder at logre.

 

Men, hvis det enten er nogle hun ikke kender eller nogle hun sjældent ser (og ikke har noget særligt forhold til) så går hun hen og snuser til dem, samtidig med hun nyser videre, børsterne rejser hun også og engang imllem knurrer hun :oops: Og ja, jeg bliver så flov.

 

Vi har prøvet at have et børnegitter i, så hun ikke kom med ud og tog imod, men derimod stod på den anden side af gitteret og så med. Men stadig nøs hun.

 

Lige nu har vi så sat døren i igen, så nu kan hun slet ikke se gæsterne. Hun nyser, og kan finde på at knurre.

 

Det skal lige siges at vi har lært hende, at hun skal sætte sig og får så bliv kommando, så vi i fred kan gå ud til døren, uden vi skal holde hende. Men det ændrer desværre ikke rigtig på hendes reaktion.

Der er aldrig noget når gæsterne først er kommet ind i stuen, altså ind fra entreen. Så snuser hun, nusses og ligger sig ellers bare :klap:

 

Jeg ser det som at entreen er blevet et kogepunkt for hende. Jeg har tidligere været meget bange for at være alene hjemme. Og når der er nogle der har banket på, har jeg reageret ved hurtigt at rejse mig med et gisp, hurtig hjerteslag, og ja, så tænker jeg hun sikkert har taget denne beskytterrolle på dig.. Nu er det hende der styrer det, for at beskytte mig :???: Måske?

 

Der hvor vi er nu:

Jeg er PISSETRÆT af dette og vil virkelig gerne dette til livs, for det er ikke fordi hun er aggressiv overfor mennesker. Er vi ude eller først ikke er det intet.

 

Har overvejet tre tiltag.

 

1: Få gæster til at kaste godbidder på jorden og ignorere hende, men dette kan jo først ske når de er kommet ind.

 

2: Når det er planlagte besøg af nogle hun endten ikke kender eller jeg ved hun kan finde på at reagere på, kan jeg tage hende i snor og gå ud og tage imod dem, så vi sammen går ind. Så vil jeg tro der intet er.

 

3: Har købt en ringeklokke med to trykkere (hvad hedder de, hehe). Har så tænkt at betinge lyden af ringeklokken med lækre godbidder. Altså trykke og give hende noget lækkert, uden at der kommer nogle. Når hun så forstår at denne lyd er lig godbidder, vil jeg når der kommer nogle hun godt kan lide, os, venner og nærmeste familie, lade dem banke på, og så trykke så lyden kommer, og belønne. PÅ sigt håber jeg så at vi kan sætte den anden ud på døren, så hun begynder at koble lyden med gæster med godbidder..

 

Lyder det helt hen i vejret, eller er der nogle der har erfaringer eller metoder der har virket?

 

Og tak hvis i læste med helt til enden :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

dejligt at høre..

vil så komme med en update.. I starten reagerede hun på ringeklokken og pev lidt, som om hun ikke kunne forstå det. Nu er den klart betinget med, mmm, fedt godbidder. Så vil snart begynde at ringe når der kommer "gode" gæster.

 

Vi er gået fra at når der bankede på døren, nøs hun og rejste h

rster inden hun havde set hvem det var. Nu rejses børsterne bare lidt, men ingen lyd. :banan: Så det går helt sikkert den rigtige vej...

 

Og hvor er det bare dejligt når man kan se fremskridt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fedt, at træningen går fremad. Kunne man i en periode, invitere folk forbi lidt oftere (naboer, familie, venner) og forklare dem, at de bare skal øve at komme ind og så gå igen :engel: (De behøver vel ikke kaffe hver gang? :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

De tiltag du er i gang med lyder fine, men du kan gøre noget helt andet og hurtigere virkende.

Du skriver, at når først gæsterne er indenfor er der ikke noget og du beskriver det typiske dørsyndrom meget godt ved at kalde det "kogepunktet". For det er helt almindeligt at hunde reagerer ved udgangsdøren, men ikke hvis de først møder gæsterne, når disse er kommet ind og har sat sig.

 

Når mine hvalpe har skulle lære hvordan jeg ønsker gæster modtaget, har de aldrig været med ved døren. De er blevet hentet ind til gæsterne når disse var kommt i ro. Indtil da har de været i et andet værelse i selskab med et familiemedlem eller i gang med at muntre sig med f.eks. en legetøjskasse. Dette betyder at de dels slet ikke oplever stemningen ved modtagelsen af gæster dels at de ankommer til stuen som den sidste og da er situationen for hunden en helt anden.

 

Nova kommer med vagtsomhedsnys, hvilket mange hunde gør. De rejste børster viser, hun er i spænding og denne spænding kan gå i både positiv og negativ retning og afhænger en del af din reaktion.

 

Jeg ville fortsætte med den nybetingning af ringelyden du allerede er i gang med sideløbende med at jeg fjernede hende fra velkomst situationen, dermed viser du hende, at du ikke længere er nervøs og at du har fuldt styr på situationen, så hun kan slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan: Tak. Dejligt med respons. Vi soveværelse vi ku lukke hende ind i.. Ninjamor, mener du så at i det det ringer på døren, så skal jeg få hende ind i soveværelset? Hvad så med hvis hun bliver ved at nyse, hvornår må hun komme ud? Og er dette en metode man altid bruger, altså skal hun resten af livet (lyder lidt vildt, hehe) derind når der modtages gæster, altså ringer på døren? Eller går det med tiden over, og hun kan være i stuen bare?

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan: Tak. Dejligt med respons. Vi soveværelse vi ku lukke hende ind i.. Ninjamor, mener du så at i det det ringer på døren, så skal jeg få hende ind i soveværelset? Hvad så med hvis hun bliver ved at nyse, hvornår må hun komme ud? Og er dette en metode man altid bruger, altså skal hun resten af livet (lyder lidt vildt, hehe) derind når der modtages gæster, altså ringer på døren? Eller går det med tiden over, og hun kan være i stuen bare?

 

Jeg ville vænne hende til værelset, evt. med legekasse eller kødben, inden jeg brugte det ved gæster. Jeg ville lukke hende på værelset før gæsterne kommer og jeg ville være ligeglad om hun fnyste derinde.

Når hun skulle ud ville jeg sætte line på for, igen, at illustrere at jeg havde styr på situationen.

 

Når hun kommer ind i stuen med line på kunne hun få henvist en liggeplads hvor du kan holde i linen og hvor hun kan hyggetygge noget lækkert. Derved kommer fokus lidt væk fra gæsterne. Først når hun var afslappet ville jeg give hende fri.

Det er vigtigt at du selv er meget afslappet og viser du er rigtig glad for at have gæster :-)

 

Det er ikke min erfaring at man skal gøre sådan resten af en hunds liv, kun i en periode til situationen er afdramatiseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...