Camilse Skrevet Februar 16, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2013 Kan I ikke lige fortælle lidt:slem: Jeg har nemlig endelig muligheden for at stille prinsessedyret op i en FP'er. Ja, det har faktisk været planen længe, men det har virket som om vi skulle over broen for at få en, og nu er der så en på Sjælland(men det er allerede om 3 uger:genert:). Det er ikke så meget lydigheden jeg spekulerer på. Hun var ude til 14 konkurrencer sidste år, og selvom det ikke er helt det samme, så er hun vant til at arbejde fremmede steder og og kan sagtens holde fokus på mig selv når vi går tæt på andre. Det der lidt har været afskrækkende før, det har været at hunden skal være skudsikker, men det skulle vist være fjernet fra prøven. Ikke at jeg har mistanke om at den skulle blive bange, vores træningsplads er placeret ved kommunens støjområde, dvs. at vi bl.a. er naboer til en jagtforening der tit skyder og politiet har også træningsarealer. Men der er jo forskel på den baggrundsstøj det giver og så på at der bliver affyret et skud ved siden af en. Det er mere det med B-delen. jeg har siddet og set lidt video og det ser nu ganske fredeligt ud. Jeg er nok bare mere i tvivl om hvor høje krav der stilles til hvordan hunden skal forholde sig her. Umiddelbart virker det som om at den skal forholde sig fornuftigt til de ting der sker omkring den og ikke at den skal gå klistre stuedressur her også:hmm: Egentlig havde jeg planlagt at skulle på bytur med de to hold jeg selv underviser den dag og have prinsessen med, men vælger at flytte det til ugen før(super miljøtræning for alle hunde) og så afprøve nogle af tingene fra prøven. Ikke kun på min egen hund, men mere på de kursister der kommer. Er jeg heldig så dukker alle 20 op, og så er der i hvert fald hunde at se til :blink: Men hvor vanskeligt er det egentligt med den prøve. Man kan vel godt klare sig igennem lydighedsdelen uden at have en hund der går som en klisterschæfer, ikke:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 Kan I ikke lige fortælle lidt:slem: Jeg har nemlig endelig muligheden for at stille prinsessedyret op i en FP'er. Ja, det har faktisk været planen længe, men det har virket som om vi skulle over broen for at få en, og nu er der så en på Sjælland(men det er allerede om 3 uger:genert:). Det er ikke så meget lydigheden jeg spekulerer på. Hun var ude til 14 konkurrencer sidste år, og selvom det ikke er helt det samme, så er hun vant til at arbejde fremmede steder og og kan sagtens holde fokus på mig selv når vi går tæt på andre. Det der lidt har været afskrækkende før, det har været at hunden skal være skudsikker, men det skulle vist være fjernet fra prøven. Ikke at jeg har mistanke om at den skulle blive bange, vores træningsplads er placeret ved kommunens støjområde, dvs. at vi bl.a. er naboer til en jagtforening der tit skyder og politiet har også træningsarealer. Men der er jo forskel på den baggrundsstøj det giver og så på at der bliver affyret et skud ved siden af en. Det er mere det med B-delen. jeg har siddet og set lidt video og det ser nu ganske fredeligt ud. Jeg er nok bare mere i tvivl om hvor høje krav der stilles til hvordan hunden skal forholde sig her. Umiddelbart virker det som om at den skal forholde sig fornuftigt til de ting der sker omkring den og ikke at den skal gå klistre stuedressur her også:hmm: Egentlig havde jeg planlagt at skulle på bytur med de to hold jeg selv underviser den dag og have prinsessen med, men vælger at flytte det til ugen før(super miljøtræning for alle hunde) og så afprøve nogle af tingene fra prøven. Ikke kun på min egen hund, men mere på de kursister der kommer. Er jeg heldig så dukker alle 20 op, og så er der i hvert fald hunde at se til :blink: Men hvor vanskeligt er det egentligt med den prøve. Man kan vel godt klare sig igennem lydighedsdelen uden at have en hund der går som en klisterschæfer, ikke:genert: Jo, det vil jeg mene.. Selvom jeg dog ikke selv har deltaget i en FP, men jeg har set et par stykker og det virkede efter min opfattelse ikke særligt svært at bestå, hvis bare hunden er nogenlunde miljøtrænet og har en rimelig lydighed, uden at det behøver at være perfekt med perfekt på.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Februar 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 Jo, det vil jeg mene.. Selvom jeg dog ikke selv har deltaget i en FP, men jeg har set et par stykker og det virkede efter min opfattelse ikke særligt svært at bestå, hvis bare hunden er nogenlunde miljøtrænet og har en rimelig lydighed, uden at det behøver at være perfekt med perfekt på.. Det tror jeg er rigtig. Jeg har taget den men under de gamle regler (den blev ændret 1/1-12) . Færdselsdelen er forandret + det med skud. Du skal bare lige huske at du skal gå med en "makker" i lydigheden og din hund skal derfor ligge afdækket med front mod den anden hunds arbejde under hele den anden hunds program med dig på 30 m afstand. Min hund kom til at ligge i 10 min. (den anden hund var længere tid om at gå sit program end vi var - det kan jo variere lidt). Så alt i alt et program på 17 min. før belønning må gives. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Februar 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 PS - det er lodtrækning hvem af jer der skal ligge afdækket først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Februar 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 Den med afdækningen skal nok lige trænes. Vi har arbejdet med fællesdæk en del efterhånden(men det er jo kun 5 minutter, dog uden at kunne se hundeføreren). Hun plejer dog at blive hvor hun skal være, så længe hun kan se mig. Men det jo bare et spørgsmål om at dække hende af på afstand, når vi er sat på øvelser hvor vi skal observere hinanden. Lige nu udskyder vi dog prøven. En bekendt fortalte mig at de er ved at planlægge en til, og så kan vi lige så godt få det sidste på. Gå med en makker, tænker du på dommeren? For det er hun vant til. jeg vil bare gerne have den FP i hus. Hvis hun nu ikke bliver helt i orden igen, så kunne det være rart at tage ud og arbejde med noget SPH, for hun er jo rigtig glad og god til det spor. SL kunne jeg også godt tænke mig, men der er bare ikke mange prøver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Februar 16, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 Den med afdækningen skal nok lige trænes. Vi har arbejdet med fællesdæk en del efterhånden(men det er jo kun 5 minutter, dog uden at kunne se hundeføreren). Hun plejer dog at blive hvor hun skal være, så længe hun kan se mig. Men det jo bare et spørgsmål om at dække hende af på afstand, når vi er sat på øvelser hvor vi skal observere hinanden. Lige nu udskyder vi dog prøven. En bekendt fortalte mig at de er ved at planlægge en til, og så kan vi lige så godt få det sidste på. Gå med en makker, tænker du på dommeren? For det er hun vant til. jeg vil bare gerne have den FP i hus. Hvis hun nu ikke bliver helt i orden igen, så kunne det være rart at tage ud og arbejde med noget SPH, for hun er jo rigtig glad og god til det spor. SL kunne jeg også godt tænke mig, men der er bare ikke mange prøver. Ja altid bedre at være lidt mere sikker. Det med makker betyder at I er to der går på banen samtidig og præsenterer jer for dommeren. Den ene går til afdækning, den anden går programmet og så bytter I - og til allersidst afsluttes ved dommer hvor I hører på hinandens bedømmelse som læses højt for publikum. Først herefter forlades banen. Lyder som en god ide at få i hus så du har en anden mulighed med hende hvis hun ikke bliver helt ok. Jeg tror ikke SL er bedre for hende - der apportering over A (180 cm og meget stejt + over flugtspring 1 m lodret - ingen klatring) men SPH er super. Pøjpøj Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Februar 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 16, 2013 Okay... Ja, det store A skal hun ikke over. Er glad for at man ikke længere bruger det i DcH-programmet. Jeg regner med at Cassi under alle omstændigheder kan klare sig i DcH's B-klasse, også selvom hun ikke bliver helt perfekt. Men hvis benet ikke bliver OK, så skal hun ikke ud og gå den eftersøgning som er i A og E. Vi regner dog stadig med at benet bliver OK. Det tager bare tid. Jeg måtte næsten give op med at skulle træne stuedressuren med hende i dag. Der var sat en fremadsendelse op ved siden af der hvor vi gik, og hver gang vi gik igang fra en opstandsning, så var hun klar til at flyve afsted fremad. Tror faktisk at hun keder siger en del efterhånden. Så når hun for lov til at lave de enkelte fremadsendelser og runderinger af og til, så er hun slet ikke til at styre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts