Hop til indhold

En gammel dansk hønsehund til Norge?


Gæst Christina
 Share

Recommended Posts

Gæst Christina

Hejsa.

 

Er bosiddende på det skønne Vestland i Norge. Vi er en dansk-norsk familie med tre børn og for tiden diskuteres emnet "hund - eller ej"

Min mand og jeg bruger god tid på at vurdere og diskutere om en hund har plads i vores liv og ikke mindst, hvilken race vi skule gå for.

Som overskriften antyder, kunne en gammel dansk hønsehund være det perfekte valg for os :blink:

 

Vi ønsker en loyal, stærk, rolig, turglad og børnevenlig hund og jeg har erfaring fra netop den race :-D .

Glæder mig nu til at samfare og nærlæse dette forum for gode hvalpe- og hundetips.

 

I den anledning kaster jeg da lige et spørgsmål ud.... Er der nogen enten opdrættere eller hundeejere, der har erfaring med hensyn til at eksportere/importere hvalp fra Danmark til Norge? Jeg ved, at hvalpen skal have rette vaksiner og så en ormekur, der påbegyndes før afrejse og afsluttes efter hjemkomst. Men hvad er den bedste transport for hvalpen? Båd med "hundehotel og luftesandkasse", bil eller fly (kan man have hunden med i flykabinen?).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget vejer en gammel dansk hønsehund som hvalp? Hvis den skal være i kabinen på et fly, må den max veje 7 kg inkl. transportkasse (mener jeg det er), hvis den er større end det, skal den fragtes i lastrummet, og så ville jeg nok vælge den løsning fra, hvis det var mig.

Vi fløj hjem fra Finland med Sofus' forgænger og han vejede præcis 7 kg. Vi havde ham i en sportstaske inde i flyet - på skødet, hver gang stewardesserne kiggede den anden vej. Det gik fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fløj hjem fra Finland med Sofus' forgænger og han vejede præcis 7 kg. Vi havde ham i en sportstaske inde i flyet - på skødet, hver gang stewardesserne kiggede den anden vej. Det gik fint.

 

Hvis hvalpen ligger lige på grænsen vægtmæssigt, ville jeg ikke selv turde risikere det. Tænk hvis man stødte på nogle af de mere emsige lufthavnsmedarbejdere og alligevel ikke fik lov til at have hvalpen med op i kabinen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hvalpen ligger lige på grænsen vægtmæssigt, ville jeg ikke selv turde risikere det. Tænk hvis man stødte på nogle af de mere emsige lufthavnsmedarbejdere og alligevel ikke fik lov til at have hvalpen med op i kabinen...

En sportstaske vejer jo stort set ingenting, så jeg havde ingen skrækfornemmelser over det. I øvrigt blev vi overhovedet ikke kontrolleret! De så hverken det ene eller det andet stykke papir, hverken i Helsingfors eller i Kastrup. Man gik meget mere op i, at han ikke måtte ligge på mit skød i flyet - det var for flysikkerheden skyld......jaja.

 

Men havde de forlangt, at hvalpen skulle i en transportkasse og ned i lastrummet, så havde jeg fandme taget bussen hjem....eller noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hejsa.

 

Er bosiddende på det skønne Vestland i Norge. Vi er en dansk-norsk familie med tre børn og for tiden diskuteres emnet "hund - eller ej"

Min mand og jeg bruger god tid på at vurdere og diskutere om en hund har plads i vores liv og ikke mindst, hvilken race vi skule gå for.

Som overskriften antyder, kunne en gammel dansk hønsehund være det perfekte valg for os :blink:

 

Vi ønsker en loyal, stærk, rolig, turglad og børnevenlig hund og jeg har erfaring fra netop den race :-D .

Glæder mig nu til at samfare og nærlæse dette forum for gode hvalpe- og hundetips.

 

I den anledning kaster jeg da lige et spørgsmål ud.... Er der nogen enten opdrættere eller hundeejere, der har erfaring med hensyn til at eksportere/importere hvalp fra Danmark til Norge? Jeg ved, at hvalpen skal have rette vaksiner og så en ormekur, der påbegyndes før afrejse og afsluttes efter hjemkomst. Men hvad er den bedste transport for hvalpen? Båd med "hundehotel og luftesandkasse", bil eller fly (kan man have hunden med i flykabinen?).

I fly kan man have den med i kabinen..Kontakt flyselskabet og hør hvor meget den må veje. Jeg har kun en gang oplevet at de brokkede sig over at hunden vejede for meget. Men vi kom da med alligevel.

Lige præcis til norge så skal man ansøge MAttilsynet inden indrejse.. Hvis hvalpen er under 3 mdr skal den kun være almindelig vaccineret ikke rabies. Den skal have ormekur inden indrejse og sundhedsattest.. Og opdrætter skal være godkendt af fødevarestyrelsen i DK..Man skal have en hvalpegård inden for et ydre hegn så hvalpen ikke kan have været i kontakt med vildtlevende dyr (også selvom DK rangerer som rabiesfrit område).

 

Hvor meget vejer en gammel dansk hønsehund som hvalp? Hvis den skal være i kabinen på et fly, må den max veje 7 kg inkl. transportkasse (mener jeg det er), hvis den er større end det, skal den fragtes i lastrummet, og så ville jeg nok vælge den løsning fra, hvis det var mig.
Vægten er forskellig fra flyselskab til flyselskab..

Jeg ville ikke vælge fragtrummet fra hvis hvalpen var vant til transportkasse.. Der er varmt, lyst, trykreguleret og den sidder ikke sammen med andre dyr..

 

Vi fløj hjem fra Finland med Sofus' forgænger og han vejede præcis 7 kg. Vi havde ham i en sportstaske inde i flyet - på skødet, hver gang stewardesserne kiggede den anden vej. Det gik fint.
Hvorfor blandede de sig i det? Hver gang jeg flyver har de selv reserveret sædet ved siden af mig (selv nu hvor jeg fløj til Zimbabwe)..Og hunden må godt komme op på sædet med tæppe under sig. Og de sørger for vand og godbidder... Vand må man jo ikke selv tage med.

Nu til Zimbabwe måtte hun endda bevæge sig rundt i kabinen såfremt hun ikke generede folk. Og de havde sørget for et "tissestykke" hvis hun skulle tisse..Det var hun dog for stor til at ville, men til en hvalp havde det været perfekt

Jeg har aldrig oplevet nogen brokke sig over hunden.

 

Tak for svar! Synes at huske, at GDH hvalpen vokser godt til fra 6-7 uge og har ingen planer om en lille hvalp skal ligge i noget lastrum.... Så da er bil et godt alternativ!

 

Hvis hvalpen ligger lige på grænsen vægtmæssigt, ville jeg ikke selv turde risikere det. Tænk hvis man stødte på nogle af de mere emsige lufthavnsmedarbejdere og alligevel ikke fik lov til at have hvalpen med op i kabinen...
Jeg tror det er fordi du ikke har prøvet at flyve med Tyson..Den første gang var jeg også nervøs men det er yderst sjældent de overhovedet bliver vejet

 

En sportstaske vejer jo stort set ingenting, så jeg havde ingen skrækfornemmelser over det. I øvrigt blev vi overhovedet ikke kontrolleret! De så hverken det ene eller det andet stykke papir, hverken i Helsingfors eller i Kastrup. Man gik meget mere op i, at han ikke måtte ligge på mit skød i flyet - det var for flysikkerheden skyld......jaja.

 

Men havde de forlangt, at hvalpen skulle i en transportkasse og ned i lastrummet, så havde jeg fandme taget bussen hjem....eller noget.

Jeg syens også det er sjældent de tjekker papirer..

Jeg elsker at flyve med hundene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor blandede de sig i det? Hver gang jeg flyver har de selv reserveret sædet ved siden af mig (selv nu hvor jeg fløj til Zimbabwe)..Og hunden må godt komme op på sædet med tæppe under sig. Og de sørger for vand og godbidder... Vand må man jo ikke selv tage med.

Nu til Zimbabwe måtte hun endda bevæge sig rundt i kabinen såfremt hun ikke generede folk. Og de havde sørget for et "tissestykke" hvis hun skulle tisse..Det var hun dog for stor til at ville, men til en hvalp havde det været perfekt

Jeg har aldrig oplevet nogen brokke sig over hunden.

Vi fløj med Finnair, men måske vi skulle have valgt "Zimbabweair" i stedet? :cool:

 

Jeg aner ikke, hvorfor han skulle være i sin taske på gulvet, men heldigvis faldt han hurtigt i søvn. Først da vi landede og gik gennem tolden, stak han hovedet op af tasken som en lille trold og kiggede sig glad omkring. Tolderen, der sad bag sin skranke, fór sammen - men grinede så og vinkede os bare videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er fordi du ikke har prøvet at flyve med Tyson..Den første gang var jeg også nervøs men det er yderst sjældent de overhovedet bliver vejet

 

Ja, måske? Måske er der også forskel på, hvor skrappe de forskellige flyselskaber er. Jeg har bare hørt flere historier om, at man kan risikere, at personalet i lufthavnen ikke aner, at man skal have hund med, så man skal sørge for at have alt udprintet, så man kan vise dem det, og at de hos nogle flyselskaber går meget op i, at tasken skal være de rigtige mål, og at hund + taske ikke må veje for meget. Og jeg har i hvert fald læst i reglerne hos nogle flyselskaber, at hunden skal blive i tasken under sædet foran under hele turen. :hmm: Jeg ville nu ikke være nervøs for at flyve med Tyson, men han vejer også lidt under 6 kg, så det kan jeg ikke forestille mig ville give problemer. Med en hund lige på vægtgrænsen ville jeg nok være nervøs, men det kan da godt være, at jeg ville blive positivt overrasket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Ja, måske? Måske er der også forskel på, hvor skrappe de forskellige flyselskaber er. Jeg har bare hørt flere historier om, at man kan risikere, at personalet i lufthavnen ikke aner, at man skal have hund med, så man skal sørge for at have alt udprintet, så man kan vise dem det, og at de hos nogle flyselskaber går meget op i, at tasken skal være de rigtige mål, og at hund + taske ikke må veje for meget. Og jeg har i hvert fald læst i reglerne hos nogle flyselskaber, at hunden skal blive i tasken under sædet foran under hele turen. :hmm: Jeg ville nu ikke være nervøs for at flyve med Tyson, men han vejer også lidt under 6 kg, så det kan jeg ikke forestille mig ville give problemer. Med en hund lige på vægtgrænsen ville jeg nok være nervøs, men det kan da godt være, at jeg ville blive positivt overrasket.
Jeg trro måske mere problemet er at mange af dem der sidder ved skranken ikke aner en pind om noget. Den eneste gang jeg har haft lidt problemer var i Prag, da jeg skulle hjem. Men jeg bad om en overordnet. Er der noget jeg ikke gider så er det da at diskutere med en som intet ved. Og da først den overordnede kom var der ingen problemer overhovedet.

En gang har jeg prøvet i flyet, at en der sad på sæderækken foran havde allergi, og jeg er ligeglad med hvor jeg sidder, så jeg fik anvist en anden plads bagerst i flyet. Til gengæld fik jeg en parfume af stewardesserne.

Det er jo et firma der skal løbe rundt, og jeg tænker at det blvier mere og mere almindeligt at medbringe sine hund/e så der er også kamp om pengene der. Den med bedst service vinder kampen som så mange andre steder.

Min taske er aldrig blevet målt. Jeg har valgt en der passer til en voksen løve. Men de har nu heller aldrig målt min håndbagage.. Det hedder jo også i reglerne at du ikke må have anden håndbagage med end hunden. Det nævner de heller aldrig når jeg tjekker ind. Ligesom de aldrig kigger på pas, sundhedsattester eller andet.

De kræver heller ikke at hunden skal befinde sig i tasken i lufthavnen.

Når jeg har hunden med så går den selv gennem security og ud til flyet. Så putter jeg hunden i, men lader tasken stå åben så den kan kigge ud.

Hunde er også med i den pulje (som familier med små børn og handicappede) der får lov til at gå ombord først. Mens man letter og lander skal den sidde i tasken. Men derefter har der aldrig været regler.

Og jeg har fløjet med alle mulige selskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina

Beslutningen er nu fattet og en GDH er hunden for os :lun:

Tak for svar fra jer alle. Finder en løsning på transport til Norge, men det vigtigste i første omgang bliver jo at finde en hvalp :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...