Hop til indhold

Kennel i nærheden af Slagelse?


Gæst CamillaBoen
 Share

Recommended Posts

Gæst CamillaBoen

Hej mit navn er Camilla. Jeg er 20 år gammel og går på HG, hvor jeg er i gang med 4. semester.

 

Jeg kunne godt tænke mig at starte min egen hundekennel engang i fremtiden, men jeg kender ikke nogle kenneler, som man eventuelt kunne besøge, og se hvordan hverdagen på en kennel er.

 

Derfor ville jeg høre om der var nogen her på Hunde-forum.dk som kendte et sted, gerne på vestsjælland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennel er ikke noget man på den måde bør planlægge som en form for fremtidig virksomhed. Kennel er rigtig mange ting, det kan være et hjem med en familiehund eller et stort opdræt med 30 hunde der alt efter race befinder sig i en form for stald eller i hjemmet på lige fod med resten af familien. For flertallet er der tale om 3-6-9 hunde der bruges til træning, udstilling, hygge og opdræt. Sådan et hjem er ikke nødvendigvis anderledes end alle andre hjem uden eller med kun en enkelt hund. Familien tager på arbejde og går i skole, og fritiden bruges på en hobby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror TS mener en hundepension:genert:

 

Det er blevet ret normalt at folk tror man kan leve af at opdrætte hunde og planlægger dette inden de begynder at sætte sig ind i race, udstilling, sundhed, træning osv osv osv. Tidligere var det omvendt, men det virker som om der er temmelig mange der har fået "konceptet" lidt galt i halsen, så jeg vælger at tro trådstarter mener det hun skriver ;-)

 

Men jeg håber da at jeg tager fejl........

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CamillaBoen

Tak for dit svar :)

 

Det kan være at jeg fik formuleret mig lidt forkert, for ja ved at godt at det kan være lige fra et lille antal hunde til et stort antal, og at ejernes hverdag sandsynligvis ligner mange andres. Jeg tænkte bare på det i forhold til de lidt større kenneler, om hvordan deres arbejde med hundene typisk vil være :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CamillaBoen

Hej Hopsa,

Du har nok ret i det du det skriver med at mange tror at man kan starte det som en slags virksomhed.

Det jeg havde i tankerne var, at jeg engang ville starte mit eget, samtidig med at man havde et almindeligt job ved siden af. Jeg fik nok formuleret mig lidt forkert :) men som Anne1979 skriver, så har jeg også lidt overvejet hundepension, hvis jeg til den tid ikke føler, at det er muligt med en kennel :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der gør at du vil opdrætte hunde? Hvad er dit kendskab til racer og sundhed? Hvordan i din vildeste fantasi tror du at det er noget man kan leve af? For de fleste er det en ren underskudsforretning! Der skal betales for udstillinger, transport og ophold, dyrlæge, parringer, akutte dyrlægebesøg, tages fri/ferie ifbm. hvalpefødsel, stamtavler, chip og sundhedstjek af hvalpe osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :)

 

Det kan være at jeg fik formuleret mig lidt forkert, for ja ved at godt at det kan være lige fra et lille antal hunde til et stort antal, og at ejernes hverdag sandsynligvis ligner mange andres. Jeg tænkte bare på det i forhold til de lidt større kenneler, om hvordan deres arbejde med hundene typisk vil være :)

Du fodrer, du gør rent, de skider, du gør rent, de slæber jord og sand ind, du gør rent, du bader dem, du gør rent...Hvis du har dem i huset i hvertfald, jeg skal ikke kunne sige om rengøringen er mindre hvis du har dem i bokse. Det bruger vi ikke her.

Du skal ikke lave en kennel medmindre du BRÆNDER for en race og ønsker at sætte din præg på det.

Men start med at fine en racehund du vil elske og leve for/med.. Men lad være med at tro du kan tjene styrtende med penge på det... Hvis du vil sætte dit præg på en race er du nødt til at udstille..Du er nødt til at finde de beste linjer at avle på..Og der er regler for hvor tit en tæve må få hvalpe. Og alle dine avlshunde koster penge i foder/dyrlæge/grooming også(eller især) mens de ikke ligger med hvalpe.

Opdræt er en fed hobby..men en ussel forretning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens have opdræt og hundepension samtidig, ingen af delene er dog noget man bliver rig af, tilgengæld er der temmelig mange udgifter, så jeg vil råde dig til at begynde at spare op nu ;-)

 

Jeg har selv opdræt og har haft det i 10 år. Jeg har altid haft mellem 2 og 6 hunde, haft deltids eller fuldtidsarbejde, brugt AL min fritid på noget hunderelateret og har ikke råd til smør på brødet. Man skal brænde 100% for en bestemt race for at kunne bidrage med noget positivt til den og man skal være villig til altid at sætte sine egne behov bag hundenes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CamillaBoen
Hvad er det der gør at du vil opdrætte hunde? Hvad er dit kendskab til racer og sundhed? Hvordan i din vildeste fantasi tror du at det er noget man kan leve af? For de fleste er det en ren underskudsforretning! Der skal betales for udstillinger, transport og ophold, dyrlæge, parringer, akutte dyrlægebesøg, tages fri/ferie ifbm. hvalpefødsel, stamtavler, chip og sundhedstjek af hvalpe osv.

 

Jeg har aldrig påstået at det er noget man kan leve af, jeg ved godt at det er dyrt og tager lang tid at få det startet op, og at jeg mangler erfaringen. Men det er netop derfor at jeg spørger herinde ;) Grunden til at jeg gerne vil have kennel, er fordi at jeg elsker hunde og vil rigtig gerne lære utroligt meget om dem. Det er selve det at kunne arbejde med hundene som interesserer mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CamillaBoen
Du fodrer, du gør rent, de skider, du gør rent, de slæber jord og sand ind, du gør rent, du bader dem, du gør rent...Hvis du har dem i huset i hvertfald, jeg skal ikke kunne sige om rengøringen er mindre hvis du har dem i bokse. Det bruger vi ikke her.

Du skal ikke lave en kennel medmindre du BRÆNDER for en race og ønsker at sætte din præg på det.

Men start med at fine en racehund du vil elske og leve for/med.. Men lad være med at tro du kan tjene styrtende med penge på det... Hvis du vil sætte dit præg på en race er du nødt til at udstille..Du er nødt til at finde de beste linjer at avle på..Og der er regler for hvor tit en tæve må få hvalpe. Og alle dine avlshunde koster penge i foder/dyrlæge/grooming også(eller især) mens de ikke ligger med hvalpe.

Opdræt er en fed hobby..men en ussel forretning!

 

Det er nogle gode ting du skriver, som jeg bestemt vil tage til eftertanke. Jeg prøver også at kigge på forskellige racer, for at finde ud af hvilken en som jeg føler helt 100% for. Har godt hørt en del om at der er ikke nogen penge at tjene på det, og at det mere er for interessen. Det er også derfor at jeg vil starte med at høre hvad andre siger om det, så man kan være sikker på at det er det man vil. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig påstået at det er noget man kan leve af, jeg ved godt at det er dyrt og tager lang tid at få det startet op, og at jeg mangler erfaringen. Men det er netop derfor at jeg spørger herinde ;) Grunden til at jeg gerne vil have kennel, er fordi at jeg elsker hunde og vil rigtig gerne lære utroligt meget om dem. Det er selve det at kunne arbejde med hundene som interesserer mig.

 

Så vil jeg foreslå dig en helt anden retning, for at være opdrætter er grundlæggende ikke baseret på "arbejde med hunden" det er teori og genetik man skal have interesse i der.

 

Der er rigtig mange muligheder for at have en hobby der omhandler det at arbejde med hunde, det er et mindretal af dem der opdrætter som osse arbejder målrettet med deres hunde, ud over hvad der har med udstilling at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke starte med at få en hund? Som bare er en hund. Så du kan finde ud af hvor meget arbejde der er i én hund! Næste skridt er at finde ud af alt om opdræt, gener, linier, økonomi, økonomi og økonomi. Har du nogen ide om hvad det koster at få lavet akut kejsersnit natten til søndag? Eller hvor meget tid der skal postes i hvalpe der ikke kan die?

 

For mig er en god opdrætter en der brænder for racen. Som vil arbejde mod sundhed og egenskaber. Som ikke sælger sine hvalpe til hvem som helst, men tænker på dyrene først!

 

Og netop to sådanne opdrættere har givet nogle RIGTIG gode råd i denne tråd:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...