Hop til indhold

Løse knæskaller / patella luxation


Cie
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved hvor længe man har testet for patella luxation, eller hvor længe man har haft kendskab til dette problem?

 

Grunden til, at jeg spørger er, at for mange år siden havde jeg en dværpinscher (1985-1993), på et tidspunkt begyndte hun, at halte på skiftevis det ene og det andet bagben.

Jeg snakkede med dyrlægen om det, og han mente, at det måtte være en forstrækning, som kunne være svært at slippe af med.

 

Men så vidt jeg husker undersøgte han ikke knæskaller ell.l.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 20 år siden din hund døde... Tror du ikke at der er sket en del siden da ifht udviklingen indenfor behandlingsmetoder og viden - fx ifbm PL.

 

Mht racer... 20 år også mange år, og her tænker jeg både i positiv og negativ forstand. Se fx på schæferen i dag? Patella luxation er ligesom hofteledsdysplasi en arvelig lidelse som er opstået pga avl på dårlige/syge individer som via den vej har været ned til at forringe genpuljen/kvaliteten i en race.

 

Dengang var man ikke på samme måde opmærksom som i dag, samtidig med at der konstant gøres fremskridt indenfor fx teknologi og lægevidenskaben.

 

Men for at svare på din hypotese:

 

Fordi din dværgpinscher ikke fik konstateret PL dengang for ca. 25 år siden (enten pga uvidenhed eller den bare ikke havde PL), men at din dyrlæge mente at det var en forstærkning, så betyder det ikke, at en dværgpinscher i dag ikke er disponeret for PL - og at det betød at din gamle hund var fri for PL, hvilket skulle fungere som en sundhedsindikation af racen i dag så mange år senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 20 år siden din hund døde... Tror du ikke at der er sket en del siden da ifht udviklingen indenfor behandlingsmetoder og viden - fx ifbm PL.

 

Det er jo netop derfor jeg spørger ;) :

"Er der nogen der ved hvor længe man har testet for patella luxation, eller hvor længe man har haft kendskab til dette problem?"

Mht racer... 20 år også mange år, og her tænker jeg både i positiv og negativ forstand. Se fx på schæferen i dag? Patella luxation er ligesom hofteledsdysplasi en arvelig lidelse som er opstået pga avl på dårlige/syge individer som via den vej har været ned til at forringe genpuljen/kvaliteten i en race.

 

Dengang var man ikke på samme måde opmærksom som i dag, samtidig med at der konstant gøres fremskridt indenfor fx teknologi og lægevidenskaben.

 

Men for at svare på din hypotese:

 

Fordi din dværgpinscher ikke fik konstateret PL dengang for ca. 25 år siden (enten pga uvidenhed eller den bare ikke havde PL), men at din dyrlæge mente at det var en forstærkning, så betyder det ikke, at en dværgpinscher i dag ikke er disponeret for PL - og at det betød at din gamle hund var fri for PL, hvilket skulle fungere som en sundhedsindikation af racen i dag så mange år senere.

 

Undskyld, men jeg er ikke kommet med nogen hypotese.

Den må stå helt for din egen regning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Googlede lige lidt og fandt dette:

 

Patellar luxation is one of the most common orthopaedic conditions of dogs (Johnson et al 1994, Ness et al 1996). Medial patellar luxation has long been known to be most commonly seen in small and toy breeds such as the Yorkshire terrier (Roush 1993, Piermattei & Flo 1997, L’Eplattenier & Montavon 2002, Harasen 2006b).

 

Så det lader ikke til at være "et nyt fænomen". Spørgsmålet er så bare hvornår man aktivt begyndte at gøre noget ved det så at sige.

 

Link til den undersøgelse jeg fandt: PATELLAR LUXATION

 

Mht. "Egen regning"... Det var din egen formulering som lod mig tro, at du trak et lighedstegn mellem din egen hund og racen i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit link. :)

 

Jeg beklager meget hvis mit indlæg har givet grund til misforståelser.

 

Men i og med, at jeg er på kig efter en ny hund, så prøver jeg jo på, at sætte mig ind i hvad jeg bør være obs på, og m.h.t. patelle luxation ser det ud til, at det mest går ud over små hunde, og det er jo netop en lille hund vi vil have.

Og på den baggrund kom jeg til, at tænke på min gamle dp, og min tanke var faktisk, at man måske ikke har været obs på dette problem dengang, og derfor, selvfølgelig, ikke har tjekket min hund for dette.

Jeg havde, og har, et rigtig godt indtryk af den dyrlæge jeg brugte dengang.

 

Det pudsige, eller hvad jeg nu skal kalde det, er, at jeg dengang læste i et ugeblad om en dame, som havde new foundlændere, og som gav udtryk for, at disse havde tendens til problemer med bagbenene, og dette behandlede hun med Bio-strath (som jeg kender for at være et rigtig godt produkt, men jeg har dog svært ved, at forstille mig, at det kan holde en hund med patella luxation smertefri;)).

Men jeg begyndte at give hunden Bio-strath, og efter ca. 14 dage holdt hun op med, at halte. Problemet vendte dog tilbage da flasken var tom, og jeg troede at problemet var løst, så jeg købte en ny flaske og fortsatte med at give hende Bio strath, igen forsvandt problemet efter ca. 14 dage.

 

Og af dette link kan jeg se, at new foundlændere også har problemer med patella luxation:

Metropolitan Veterinary Associates - Patellar Luxation

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser startindlægget som, at Cie har en mistanke om at den første hund faktisk havde PL selvom dyrlægen sagde at det var en forstrækning:???:

 

Ligesom med alt andet, er der jo ikke blevet undersøgt for det, før problemet er blevet almindelig kendt. Selv har jeg en kronisk sygdom, som for bare 50 år siden slog folk ihjel. I dag er sygdommen forholdsvis nem at kontrollere, men når man ikke kendte sygdommen, kunne den jo ikke diagnosticeres.

 

Men Cia, husk også at spørge til AD/HD/OCD i racen. Selvom det ikke er noget der testes for, kan det være et stort problem - også på små hunde. En god opdrætter vil, imo, fortælle ærligt om det, hvis det findes i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...