Hop til indhold

Foder til dværgschnauzer hvalp


Gæst Maria86
 Share

Recommended Posts

Gæst Maria86

Til maj flytter der højst sandsynligt en lille dværgschnauzer tæve ind her på matriklen. Når man som jeg, er førstegangsejer, er der en masse ting at holde styr på og søge viden omkring. Man vil jo så gerne træffe de rigtige valg.

 

Nå, men nu er jeg så gået i gang med at lede efter et foder til det lille kræ:blink:

 

Jeg har læst mig frem til, at racen skulle have 7 gange større risiko for urinvejssten. (Godt nok inde på Royal canins side, der netop producerer special foder til racen, af samme grund) Der står:

 

 

  • Speciel opskrift for idealvægten: mangel på motion kan føre til overvægt. Det lave indhold af fedt på kun 14% hjælper til at holde vægten, L-carnitin mobiliserer de naturlige fedtdepoter
  • Hud- og pelsbeskyttelse: værdifulde vitaminer og aminosyrer (vitamin A, biotin, fiskeolie og zink) styrker huden og forhindrer bakterier i at trænge ind. Derudover fremmer det en smuk pels og en skælfri hud
  • Skræddersyede foderpiller: størrelse og tekstur motiverer hunden til at tygge intensivt; natriumfosfat binder kalcium i spyttet og forhindrer dermed plak og tandsten
  • Sunde urinveje: det højere indhold af natrium øger vandoptagelsen, hvilket fortynder urinen og derved reducerer dannelsen af urinsten

Overordnet lyder det jo alt sammen godt, men jeg hæfter mig alligevel ved det sidste punkt. Som jeg forstår det er der tilsat ekstra salt (natrium), for at øge hundens lyst til at drikke. Men den øgede mængde salt må opsuge noget af det? Eller fungerer kroppen ikke sådan?

 

Jeg har tænkt mig at bløde maden lidt op, så der kommer lidt væske i hunden på den måde også. Derudover vil jeg investere i en vandfontane, som skulle gøre at hunden får lyst til at drikke mere.

 

Ville I vælge det special foder, eller et andet godt kvalitetsprodukt. Jeg synes en kilopris på 83 kr er fuldstændig horribelt!

 

Jeg har kigget på fx Wolfbluf og Eukanuba.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja det er rigtig urinsten kan forekomme i denne race. Min bror havde 2 og de er begge døde grundet urinsten - den ene var kun 5 år.

Vælg foder med stor omhu - men støt dig op af din opdrætter som jeg vil formode har en god erfaring.

Jeg vil ikke anbefale Wolfsblut - det er alt for koncentreret foder.

Min bror hunde fik til sidst noget speciel foder - men jeg kan ikke huske hvad det var for noget - hmm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86
Ja det er rigtig urinsten kan forekomme i denne race. Min bror havde 2 og de er begge døde grundet urinsten - den ene var kun 5 år.

Vælg foder med stor omhu - men støt dig op af din opdrætter som jeg vil formode har en god erfaring.

Jeg vil ikke anbefale Wolfsblut - det er alt for koncentreret foder.

Min bror hunde fik til sidst noget speciel foder - men jeg kan ikke huske hvad det var for noget - hmm

 

 

Det var da skrækkeligt. Jeg må undersøge det lidt nærmere så, opdrætter har da forhåbenligt også nogle gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså også at den der med natrium virker lidt ulogisk - hvis det er for lidt væske der er problematisk, ville det imo være mere logisk at skifte tørfoderet ud med godt vådfoder, barf eller hjemmelavet.

Forhåbentligt får du kontakt til en god opdrætter, som kan rådgive dig mht fodervalg fremover - det lyder som en race, hvor erfaring med foderet over tid virkelig er vigtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det var da skrækkeligt. Jeg må undersøge det lidt nærmere så, opdrætter har da forhåbenligt også nogle gode råd.

 

Ja det var så synd - for de var jo rigtig glade for Silke og Emma - Emma blev 8 og Silke 5 år :megaked:

 

Jeg har faktisk haft ringet til min bror - det var struvit sten de begge havde - men desværre kom de på special foder for sent - Silke skulle jo nok også havde haft det da Emma kom på det foder, så havde de sikkert haft hende endnu :vedikke:

 

Emma fik Royal Canin urinary S/O moderate calorie - som er rette mod den type sten hun havde

 

Jeg kan godt forstå du forbereder dig bedst muligt, men syntes også du lige skal slå lidt kold vand på - blot du har det in mente. Et lav protein foder vil nok være at foretrække - du behøver ikke absolut fodre med et dyrlæge foder. Der findes rigtig mange foder typer med lav protein og fedt indhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86
Jeg synes altså også at den der med natrium virker lidt ulogisk - hvis det er for lidt væske der er problematisk, ville det imo være mere logisk at skifte tørfoderet ud med godt vådfoder, barf eller hjemmelavet.

Forhåbentligt får du kontakt til en god opdrætter, som kan rådgive dig mht fodervalg fremover - det lyder som en race, hvor erfaring med foderet over tid virkelig er vigtigt!

 

 

For mig lyder det også ulogisk. Det vil da svare til at vi skulle spise en pose chips for at blive tørstige :)

Ja, jeg vil i hvert fald være opmærksom på det, jeg er medlem af en side på facebook hvor jeg også har forhørt mig lidt. Klogere kan man jo altid blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86
Ja det var så synd - for de var jo rigtig glade for Silke og Emma - Emma blev 8 og Silke 5 år :megaked:

 

Jeg har faktisk haft ringet til min bror - det var struvit sten de begge havde - men desværre kom de på special foder for sent - Silke skulle jo nok også havde haft det da Emma kom på det foder, så havde de sikkert haft hende endnu :vedikke:

 

Emma fik Royal Canin urinary S/O moderate calorie - som er rette mod den type sten hun havde

 

Jeg kan godt forstå du forbereder dig bedst muligt, men syntes også du lige skal slå lidt kold vand på - blot du har det in mente. Et lav protein foder vil nok være at foretrække - du behøver ikke absolut fodre med et dyrlæge foder. Der findes rigtig mange foder typer med lav protein og fedt indhold.

 

Var hundene i familie? Virkelig uheldigt ellers, det må have været svært.

Ja, det er et godt råd, det med at slå koldt vand i blodet :rolleyes: Man kan hurtigt komme til at behandle dem som en sart lille plante. Jeg har haft kig på et mærke der hedder Bosch, det synes jeg ser ok ud og prisen er også overkommelig for sådan en på dagpenge som mig:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Var hundene i familie? Virkelig uheldigt ellers, det må have været svært.

Ja, det er et godt råd, det med at slå koldt vand i blodet :rolleyes: Man kan hurtigt komme til at behandle dem som en sart lille plante. Jeg har haft kig på et mærke der hedder Bosch, det synes jeg ser ok ud og prisen er også overkommelig for sådan en på dagpenge som mig:slem:

 

Nej de var ikke i familie - men kom fra den samme opdrætter - havde forskellige forældre. Ja det var træls for dem - i dag har de en anden type hund.

Jeg kender ikke Bosch foderet - men tror det er vigtig med fornuftig kulhydrat - protein og fedt indhold - når du vælger foder. Det er desværre en jungle at vandre rundt i :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86
Nej de var ikke i familie - men kom fra den samme opdrætter - havde forskellige forældre. Ja det var træls for dem - i dag har de en anden type hund.

Jeg kender ikke Bosch foderet - men tror det er vigtig med fornuftig kulhydrat - protein og fedt indhold - når du vælger foder. Det er desværre en jungle at vandre rundt i :roll:

 

 

Det kan man godt forstå efter de erfaringer ed racen. Hvad er et fornuftigt kulhydrat, protein og fedt indhold? Altså hvordan skal det helst fordele sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det kan man godt forstå efter de erfaringer ed racen. Hvad er et fornuftigt kulhydrat, protein og fedt indhold? Altså hvordan skal det helst fordele sig?

 

Protein, fedt og kulhydrater i nævnte rækkefølge vil nok være at foretrække.

Jeg kunne jo nævne Acana

F.eks. acana puppy small breed som har 55% kød 20% grønt/frugt 15% kulhydrat (kartoffel og lign) Acana er ikke så dyrt igen og du kan jo købe det online enten i Tyskland hvor det så er endnu billigere. Zooplus har da nogle af varianterne også de kornfri som er all stage foder typer.

 

Ellers er der kommet et nyt foder på markedet - jeg skal til at køre min ældste beagle over på det. Det hedder uniqNordicGold og er et dansk foder produceret af danske rådvarer. Det er faktisk ikke så dyrt at fodre af på.

Link til indlæg
Del på andre sites

En veterinær ernæringsterapeut fortalte mig, at det optimale er 18 % fedt, 26 % protein og kulhydrat kan jeg ikke huske:oops: Og at kulhydratkilden ikke primært skal være korn eller ris, da det forbrændes lynhurtigt=sukkertrip. Og hvalp på sukkertrip er lige en tand for spændende. Fjerkræ og lam er de nemmeste proteinkilder at optage, så derfor at foretrække, specielt til hvalpe og unghunde.

 

Snakkede i øvrigt med fyren fra Uniq til kæledyrsmessen, og han virker meget reel og troværdig (jeg tror altid på foderfolk der har noget pænt at sige om andre fodermærker end deres eget:mrgreen:), og Acana og Orijen var netop nogle af de mærker han roste. Han har i øvrigt nogle rigtig gode tilskudsprodukter, hvis det skulle blive aktuelt. Vi bruger Max Energy Olien, og den har en meget tydelig effekt!

 

Har du snakket med opdrætter om foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Snakkede i øvrigt med fyren fra Uniq til kæledyrsmessen, og han virker meget reel og troværdig (jeg tror altid på foderfolk der har noget pænt at sige om andre fodermærker end deres eget:mrgreen:), og Acana og Orijen var netop nogle af de mærker han roste. Han har i øvrigt nogle rigtig gode tilskudsprodukter, hvis det skulle blive aktuelt. Vi bruger Max Energy Olien, og den har en meget tydelig effekt!

 

Hvilken effekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken effekt?

 

Mere energi:blink: Hun får enten olien eller et sportsfoder, og manden beder mig indtrængende om at stoppe, fordi bæstet er helt badut-agtig hele tiden:mrgreen: Om det også har noget at sige på pelsen, ved jeg ikke. Hun har kun fået det en uges tid, men olien er baseret på 54% rapsolie og 40% lakseolie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...