Hop til indhold

Er hund er angst for min kæreste ?


Gæst Charlotteslm
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlotteslm

Hej allesammen :-)

Jeg er ny herinde på Hunde-forum, men søger desperat nogle gode råd.

Jeg har en dejlig 2 årig Chihauhau/Pomeranian blanding - som hedder Carlos.

 

- Da han ca. var et halvt år gammel, fik jeg mig en kæreste, og de mødtes og klikkede udmidbart rigtig godt sammen, de legede og gik ture sammen, alt var godt med de to.:hjerte:

 

- Men en dag fik jeg et opkald om at Carlos var stukket af fra min kæreste og løb rundt ude blandt alle bilerne på en trafikeret vej ikke langt fra hvor vi boede. Min kæreste fik dog fat på Carlos og var selvfølgelig sur og vred over hundes opførsel.

 

- Siden den dag har intet været det samme, Carlos er ekstrem bange for min kæreste, selvom han prøver alt hvad der er i hans magt for at de kan snakke sammen igen. Hvis han kalder på Carlos, kryber han hen af gulvet og ørerne er helt nede, man kan tydeligt se at han er bange. Min kæreste har også prøvet og ignorere ham fuldstændigt, men stadig er han utryg ved ham og fiser hen til mig bare kæresten går forbi ham.

 

- Det har nu været sådan i snart halvandet år. Det tærer på både mig og min kæreste, at han er sådan. Har tænkt på alt efterhånden, men kan bare ikke forstå at det ikke bliver bedre.

Nogle dage er bedre end andre, hvor Carlos ikke er nær så bange.

 

- Vi har fået os en ny hvalp for 4 mdr siden, en Fransk Bulldog, og de to hunde ser ud til og enes rigtig godt :-)

 

Det skal lige siges at Carlos har fået konstateret Patella Lux... på højre bagben, han er blevet opereret og har fået det bedre, bare ikke med min kæreste. (Troede det kunne have noget og gøre med hans angst) ?!

 

Håber der er hjælp og hente herinde, for jeg ønsker bare at jeg kan få gjort noget ved det, også for Carlos egen skyld, det må jo ikke være rart og være bange hele tiden. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Og så starter jeg ellers med en opsang!

 

Det tærer på dig og din kæreste at din lille hund er angst?? Hvordan tror du det påvirker Carlos at gå og frygte din kæreste i 1½ år?

ja, undskyld, men det skulle altså ud.

 

Der er ingen tvivl om at det vil kunne hjælpe jer at I får fat i en god adfærdsbehandler der kan rådgive jer ift hvordan din kæreste og din hund får genoprettet deres gode relation. Din hund har mistet tilliden til din kæreste og det skal der arbejdes målrettet på. Det er umuligt at give et råd der garanteret hjælper uden at se Carlos og din kæreste sammen, men lad din kæreste ignorere ham totalt, ikke se på ham, ikke tale til ham, røre ham og der udover skal din kæreste ikke bevæge sig hurtigt, når han skal forbi hunden. Disse råd kan kun gavne og ikke skade :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotteslm

Tak for dit svar :-)

 

Det skulle heller ikke lyde forkert, jeg holder utrolig meget af Carlos, og ønsker ham kun det bedste!

Jeg er bare ked af at se ham sådan, for han er jo bare så skøn og glad (når min kæreste ikke er der).

Så det er hårdt og se ham så bange, og ikke vide hvad man skal gøre :-(

 

- Tror desværre bare min kæreste vil være skeptisk overfor det, for han mener jo han har prøvet og ignorere ham, uden det hjalp.

Min kæreste mener derimod at problemet er mig selv, da han synes jeg er for rar og pylret ved Carlos.

 

Har også overvejet en adfærdsbehandler, men ville lige forhører mig herinde først, da jeg har set at der er rigtig mange med erfaring og gode råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotteslm

Luckyluna:

 

Ja det er rigtig trist, han er så fantastisk en hund, og har det bare så godt så længe kæresten ikke er der. :-(

Hvor kan man få fat i sådan noget medicin henne? - det lyder også som et godt råd - Tak for det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til. :vinken:

 

Sikken en oplevelse din lille hund og kæreste har været ude for. Din hund forbinder den oplevelse med din kæreste, så kan han være ligeså sød ved den han vil, hunden har fået en skræk, og den tror at det er din kæreste som er "skyld" i det (og måske kan få det til at ske igen?)

Der skal som Ninjamor en adfærdsbehandler til at hjælpe med det, for jeg tror ikke man selv kan gøre den tryg igen.

Hunde reagerer anderledes end mennesker, og hvordan de "kobler" ting eller hændelser sammen er det vi almindelige mennesker ikke altid selv kan regne ud, og slet ikke regne ud hvordan man får hunden væk fra den "kobling". Jeg tror måske også den har mistet tilliden til din kæreste.

 

Det har også været en skræk-situation for din kæreste, og han vil sikkert føle skyld over at hun kom i den situation, men selv om han har reageret helt perfekt, og ikke skældt hunden ud bagefter (hvad vi mennesker nemt reagerer med, når vi bliver forskrækket) så vil hunden stadig forbinde ham med det der skete.

Din kæreste kan så til gengæld snakke episoden igennem og reflektere over det som skete, det kan hunden ikke. Det er det I skal have hjælp til.

 

Håber I får løst jeres problem, så i alle 4 kan leve sammen på en god måde, og have en masse gode oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotteslm

Tak for dit svar Ovamor :-)

Tror jeg nemlig også er det der spiller ind, det er stadig det der skete dengang, for siden den dag er det kun gået ned af bakke med de to.

Lyder også rigtig godt med en adfærdsbehandler, og det vil jeg helt sikkert se og undersøge noget mere om. :-)

 

Det er utrolig dejligt at der er så mange herinde til og hjælpe og komme med gode råd, det er en stor hjælp :-)

 

Håber også at vi kan finde den rette løsning, så det måske kan blive som det var før :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :-)

 

Det skulle heller ikke lyde forkert, jeg holder utrolig meget af Carlos, og ønsker ham kun det bedste!

Jeg er bare ked af at se ham sådan, for han er jo bare så skøn og glad (når min kæreste ikke er der).

Så det er hårdt og se ham så bange, og ikke vide hvad man skal gøre :-(

 

- Tror desværre bare min kæreste vil være skeptisk overfor det, for han mener jo han har prøvet og ignorere ham, uden det hjalp.

Min kæreste mener derimod at problemet er mig selv, da han synes jeg er for rar og pylret ved Carlos.

 

Har også overvejet en adfærdsbehandler, men ville lige forhører mig herinde først, da jeg har set at der er rigtig mange med erfaring og gode råd :-)

 

Godt du tog det så pænt, at jeg skældte ud :-)

 

Din kæreste er en del af problemet uanset han vil det eller ej og derfor må han også være interesseret i at få løst problemet hjælp.

 

Hvis jeg har et stoppet afløb i køkkenet og det forbliver stoppet uanset hvad jeg gør, må jeg have professionel hjælp. Hvis vvs manden så fortæller mig, at problemet delvist er selvforskyldt og forklarer hvordan jeg kan undgå det, er det alle pengene værd ligegyldigt hvad jeg ellers mener at have gjort eller ikke gjort for at løse problemet.

 

For mig lyder det som om der er den klassiske situation med en mand som synes at kvinden pylrer og en kvinde som synes manden er for hård. Hvis der er noget i dette skal I først og fremmest have det på plads. Måske ER du for pylret, for det ER jo synd for Carlos, men sympati udtrykt som pylren eller trøst, hjælper ham ikke. Måske ER din kæreste for hård i sit udtryk (bliver ærgerlig, irriteret mv.) og det gør problemet værre.

 

Man kan ikke være for rar og venlig ved en hund, men man kan være pylret, trøstende, ynkende eller i den anden ende for hård og dette nedbryder en hunds psykiske styrke. Så hvis du griber ind ved at trøste Carlos eller give ham anden opmærksomhed når han kryber for din kæreste, forstærker du den negative opfattelse han har af din kæreste. Det samme sker hvis du og din kæreste diskuterer/skændes i situationerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotteslm

Ninjamor:

 

Jeg giver ikke Carlos opmærksomhed når han kryber væk fra min kæreste, og tager ham heller ikke op og trøster ham eller noget. Jeg syntes ikke selv jeg er for pylret omkring ham, han er også meget selvstændig når jeg er alene med ham. Det er bare så straks min kæreste er der, så er han en helt anden, og er så usikker og nervøs.

Min kæreste og jeg skal lige have en snak omkring det her igen, og håber på at han vil gøre det der skal til for at det her kan lykkes :-)

 

Vil min lille hund det bedste, og vil have han skal være tryg og glad igen :-)

 

Tak for dit svar ninjamor :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna:

 

Ja det er rigtig trist, han er så fantastisk en hund, og har det bare så godt så længe kæresten ikke er der. :-(

Hvor kan man få fat i sådan noget medicin henne? - det lyder også som et godt råd - Tak for det :-)

 

Det kan du få ved dyrlægen. Prøv med noget natur baseres, feks zylkene eller anxicalm. Men jeg vil også mene du skal have en udefrakommende erfaren adfærdsbehandler til at se kæreste og hund sammen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke prøvet situationen med hund - men jeg har haft to katte, hvoraf den ene pludselig blev rigtig bange for min nu xkæreste - og der brugte jeg beroligende midler til ham, og det havde rigtig god effekt! Jeg brugte Feliway - det som til hunde hedder Adaptil (DAP). Jeg brugte den jeg satte i en stikkontakt, og jeg oplevede stor effekt af det.

 

Senere hen, da vi gik fra hinanden, fik jeg desværre den barske sandhed - han havde slået og sparket mine katte! :megaked::evil: Men på trods af at de altså med GOD grund var ræd for ham, så havde Feliway'en en klar effekt på dem.

 

Men ellers vil jeg også sige den bedste løsning nok ville være at få en adfærdsbehandler ud, som kan se jeres konkrete situation, og vejlede jer derfra. :5up:

 

Håber under alle omstændigheder I finder en løsning for jer - det er rigtig ubehageligt at se sin lille hund være ræd på den måde, og især overfor sin kæreste.. :ae: :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...