Hop til indhold

nervøs hund


Gæst bessie
 Share

Recommended Posts

jeg får min søsters kinesiske hårløs imorgen :ivrig::ivrig::klovn:

han er bare så nervør af natur og fuldstændig urenlig, han bliver et år til feb. så helt lille er han jo ik, så det bliver en kæmpe opgave at få ham renlig, men hvordan gør jeg det bedst ? ved godt det er ud i haven med ham igen og igen og så lige igen, men kan det lade sig gøre med en hund der er så gammel at få ham renlig.. ?

og er kinesiske hårløse hunde bare generelt nervøse ?

jeg har altid haft hund og alle mulige slags dyr så er slet ikke nybegynder, kender bare ik så meget til den race (kinesisk hårløs) :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

For at tage det sidste spørgsmål først, så har jeg ikke indtryg af at hårløseer specielt nervøse. Dog har dem jeg har mødt, på nær én været meget følsomme hunde, så jeg kan nemt forestille mig er der ikke skulle så megettil, før de blev det:)

 

Ja, jeg vil da sagtens mene du kan gøre ham renlig, med tålmodighed.

 

Og der er lige en vigtig ting du kan gøre når du får ham hjem. Inden han overhovedet kommer ind i huset første gang går du en lang tur med ham og camilla, så de kan få hilst, snuset og tisset på alt hvad der skal tisses på.

Ellers er sandsynligheden for at det første han gør når han kommer ind, det er at tisse på noget.

 

Tisser han, skal der gøres rent i rodalon, så der ikke lugter af det bagefter:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Da han ikke har fundet ud af at være renlig endnu, kan du eventuelt behandle ham lidt som en hvalp i den henseende.

 

Jo flere gange han har succes med at tisse ud, jo nemmere er det for ham at finde ud af, hvad der forventes af ham.

 

Renlighed (hapset fra et svar jeg skrev til en anden):

 

Skæld ham ikke ud (hvilket du sikkert heller ikke gør), vis ikke irritation over det, sig ingenting til ham - hvis uheldet er ude - men ryd bare op. Det kan nemt have en forkert virkning at blive irriteret.

 

Hold øje med hvad tegnene er, før han tisser - snuser, cirkler og hav snor parat og tag ham roligt udenfor.

 

Tag ham udenfor ofte for at give ham chancen, hver anden-tredie time og især efter at han har sovet, spist, eller leget... Jeg ville nok ikke blive udenfor i laaang tid, men bare give ham chancen for at tisse ude...og ligesom skabe et mønster 'se, det er sådan vi gør'.

 

Det kan godt tage lidt ekstra tid med ham at finde ud af det, siden han ikke har fundet ud af det endnu og derfor er 'vandt' til at tisse inde. Nu skal han så finde ud af, at det slet ikke er sådan man gør. Husk at være tålmodig og brug samme regler hele tiden - når han fanger ideen, skal han nok gøre sit bedste ;)

 

.....jeg undrer mig også...kan der eventuelt være noget fysisk galt med ham, og er det derfor han stadig tisser inde?

 

Hvis han er nervøs, så husk at det er vigtigt at du (og andre i huset) er rolige.

 

Hvis han er specielt nervøs i bestemte situationer, eller generelt har svært ved at slappe af, så lav en tråd om det herinde eller skriv mere her, så er der nogle som kan hjælpe.

 

Og tillykke!! :) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror ikke der somsådan er noget galt med ham, tror bare måske ikke han har fanget ide´en med at tisse og lave udenfor, jeg er bare bekymret for om det lykkedes når han ikke er helt ung mere, men jeg tror at med hårdt arbejde så lykkedes det .. og ang hans nervøsitet så har han altid været det, men ved jo heller ikke hvad han har oplevet i sit fødehjem :confused:

min søster har haft ham fra hvalp og han var meget nervøs da hun fik ham hjem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hunden. :-)

 

Jeg vil ikke tro, at en kastration skulle hjælpe til at gøre ham renlig. Og mange kloge mennesker siger, at det er en dårlig idé at kastrere usikre hunde, da det forværrer problemet, så det er måske ikke så god en idé med din hund?

oki nej så tror jeg at jeg venter med det, men ville være lidt ked af for mange strint op af tingene hehe :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
jeg tror ikke der somsådan er noget galt med ham, tror bare måske ikke han har fanget ide´en med at tisse og lave udenfor, jeg er bare bekymret for om det lykkedes når han ikke er helt ung mere, men jeg tror at med hårdt arbejde så lykkedes det .. og ang hans nervøsitet så har han altid været det, men ved jo heller ikke hvad han har oplevet i sit fødehjem :confused:

min søster har haft ham fra hvalp og han var meget nervøs da hun fik ham hjem..

 

Han kan sagtens lære at blive renlig - det kan tage nogle dage, uger, det er bare forskelligt fra hund til hund.

 

Når du kommer til at kende ham bedre, kan du eventuelt begynde at se om der er visse ting som gør at han reagerer nervøst. Biler udenfor, hurtige bevægelser, visse lyde, visse mennesker, alle mennesker... bare lige for at give nogle eksempler. Når du har en bedre ide, er det nemmere at hjælpe ham. Det er selvfølgelig ikke sjovt eller sundt for ham at være nervøs hele tiden :ae:

 

Jeg kender ikke racen, men Luxdog herinde, har skrevet om sine chinese crested og jeg fik ikke indtrykket, at de var nervøse.

Link til indlæg
Del på andre sites

efter at ha opseveret ham lidt siden jeg fik ham hjem igår, tror jeg hans urenlighed hænger sammen med hans nervøse væsen, det første han gjorde igår da han rendte ind i min stue var at skide imens han småløb :hmm:

jeg har ham ude og tisse hvert kvarter hvor han strinter, og det går fint.. jeg har brug for nogle gode råd omkring hvordan jeg får haes på det nervøsitet .. det er roden til det hele med ham.. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
efter at ha opseveret ham lidt siden jeg fik ham hjem igår, tror jeg hans urenlighed hænger sammen med hans nervøse væsen, det første han gjorde igår da han rendte ind i min stue var at skide imens han småløb :hmm:

jeg har ham ude og tisse hvert kvarter hvor han strinter, og det går fint.. jeg har brug for nogle gode råd omkring hvordan jeg får haes på det nervøsitet .. det er roden til det hele med ham.. :ae:

 

Det kan sagtens være at han har uheld indenfor fordi han er meget nervøs. Det lyder som om det ikke bare er ting eller lyde, som gør ham nervøs, men at han generelt er nervøs.

 

Hvis han altid har haft det sådan, så synes jeg, at du skal få fat i en adfærdsbehandler. F.eks. fra www.paff.dk

 

Du kan eventuelt sende en PB til Ninjamor (Irene Liliequist, http://www.hundeliv.dk) som er adfærdsbehandler og også skriver herinde og spørge hvad hun synes.

 

Det lyder ikke til at han har det godt, og i ikke har det godt heller. Jeg synes det er rigtig flot at du forsøger at gøre hvad du kan. Men en nervøs hund er svær at hjælpe nogle gange - især fra et hundeforum. En adfærdsbehandler kan give jer megen god information om hvad der foregår, hvordan han har det, hvordan i kan hjælpe ham bedst og hvad i kan forvente. Det er en meget god støtte til hund OG ejer.

 

Du kan også forsøge at beskrive i detaljer hvad det er han gør - har han svært ved at ligge roligt, reagerer han ved alle lyde og bevægelser osv osv.

 

Jeg håber det kommer til at gå fremad for jer :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være at han har uheld indenfor fordi han er meget nervøs. Det lyder som om det ikke bare er ting eller lyde, som gør ham nervøs, men at han generelt er nervøs.

 

Hvis han altid har haft det sådan, så synes jeg, at du skal få fat i en adfærdsbehandler. F.eks. fra www.paff.dk

 

Du kan eventuelt sende en PB til Ninjamor (Irene Liliequist, www.hundeliv.dk) som er adfærdsbehandler og også skriver herinde og spørge hvad hun synes.

 

Det lyder ikke til at han har det godt, og i ikke har det godt heller. Jeg synes det er rigtig flot at du forsøger at gøre hvad du kan. Men en nervøs hund er svær at hjælpe nogle gange - især fra et hundeforum. En adfærdsbehandler kan give jer megen god information om hvad der foregår, hvordan han har det, hvordan i kan hjælpe ham bedst og hvad i kan forvente. Det er en meget god støtte til hund OG ejer.

 

Du kan også forsøge at beskrive i detaljer hvad det er han gør - har han svært ved at ligge roligt, reagerer han ved alle lyde og bevægelser osv osv.

 

Jeg håber det kommer til at gå fremad for jer :ae:

mange tak for det fine svar, jeg har sat og studeret de link du sendte, og jeg er bare så glad, for der har ikke været et eneste uheld på gulvet siden den bæ han lavede igår aftes da han kom, det går bare så godt.. men han er stadig rystende nervøs, det tager tid..

men jeg er bare så ovenud lykkelig glad for ham.. og for min anden hund camilla.. hun er suveren til at vise ham at han skal tisse ude :5up:

men jeg vil prøve at tage kontakt til en hunde psykolog..

gode råd kan man altid bruge.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
mange tak for det fine svar, jeg har sat og studeret de link du sendte, og jeg er bare så glad, for der har ikke været et eneste uheld på gulvet siden den bæ han lavede igår aftes da han kom, det går bare så godt.. men han er stadig rystende nervøs, det tager tid..

men jeg er bare så ovenud lykkelig glad for ham.. og for min anden hund camilla.. hun er suveren til at vise ham at han skal tisse ude :5up:

men jeg vil prøve at tage kontakt til en hunde psykolog..

gode råd kan man altid bruge.. :engel:

 

Det lyder dejligt, at han har en storesøster allerede der kan vise ham hvordan verdenen er :-) De ser rigtig søde ud begge to :-)

 

Du må meget gerne skrive en opdatering hvis du har lyst. Jeg krydser fingre :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for det fine svar, jeg har sat og studeret de link du sendte, og jeg er bare så glad, for der har ikke været et eneste uheld på gulvet siden den bæ han lavede igår aftes da han kom, det går bare så godt.. men han er stadig rystende nervøs, det tager tid..

men jeg er bare så ovenud lykkelig glad for ham.. og for min anden hund camilla.. hun er suveren til at vise ham at han skal tisse ude :5up:

men jeg vil prøve at tage kontakt til en hunde psykolog..

gode råd kan man altid bruge.. :engel:

 

Nårh, hvor er de søde sammen. :-P

 

Og god idé med en hundepsykolog. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja de er bare så søde :hjerte: og det går bare så super godt med ham, bedre end forventet, ingen uheld inden døre endnu udover hans velkomst lort i stuen da han kom ind første dag... det går suuuper :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

HejSonja

 

Bliver nødttilathøre nærmere...Du siger at nogle af de 'kloge' siger at nervøse hunde kan få forværret problemerne af at blive kastereret.

 

Jeg kender nogle med en hund, der nemt stresser og bliver usikker. Han er lige blevet kastereret efter anbefaling fra dyrlægen. Nu er han begyndt at knurre af dem derhjemme og angribe andre hunde (læs...Min hvalp). Han markerer ikke bare, men angriber tilsyneladende for at gøre alvorlig skade. Jodie blødte en del bagefter og den anden hund måtte holdes fast for ikke at forfølge hende. :(:cry:

 

Hvor har du hørt om det henne? Er der måske noget læsestof på nettet? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

HejSonja

 

Bliver nødttilathøre nærmere...Du siger at nogle af de 'kloge' siger at nervøse hunde kan få forværret problemerne af at blive kastereret.

 

Jeg kender nogle med en hund, der nemt stresser og bliver usikker. Han er lige blevet kastereret efter anbefaling fra dyrlægen. Nu er han begyndt at knurre af dem derhjemme og angribe andre hunde (læs...Min hvalp). Han markerer ikke bare, men angriber tilsyneladende for at gøre alvorlig skade. Jodie blødte en del bagefter og den anden hund måtte holdes fast for ikke at forfølge hende. :(:cry:

 

Hvor har du hørt om det henne? Er der måske noget læsestof på nettet? :?:

 

Jeg har bl.a. hørt om det herinde. :-) Der ligger forskellige tråde om det under Sygdom, bl.a. denne her:

 

http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/803-kastration.html

 

Her skriver Ninjamor:

 

Efter min mening skal man ikke neutralisere uden en gyldig grund.

 

Hanhunde mister den del af et feedbacksystem, som giver selvtillid via testosteronet i blodet - som igen øger testosteroninsholdet som igen øger selvtilliden osv osv.

 

Dette bevirker at en hanhund som dybest set er usikker, men skjuler det ved overmaskulin adfærd kan blive stik modsat - bange for omverden. Dette medfører ofte aggressivitet overfor eget køn, for at få fred for dem.

 

Tæver kan blive mere aggressive efter en sterilisation.

 

Jeg mener hormonsystemet har bedst at at få lov at være i fred, det tjener jo andre formål end det forplantningsmæssige, medmindre det ikke fungerer - og ikke kan komme til det.

 

Dyrlæger har ret travlt med at neutralisere og indgyde os frygt for at miste vores hunde, hvis de forbliver intakte, i stedet for at få styr på et hormonsystem, som er i ubalance.

 

Hvis en hund lever i et område med konstant løbetidstæver, dette gælder både hanner og tæver, kan det for hanners vedkommende være formålstjenligt med en kastration, da det andet kan være enormt belastende for ham pga konstant øget stressniveau.

Og så omvendt, overmaskulin adfærd er blandt adet kendetegnende ved meget stor sexinteresse, så selv i sådan et tilfælden kan man stille hunden værre efter en kastration end før.

 

Derfor bør en hund, efter min mening, medmindre den er syg, ikke neutraliseres uden en adfærdsmæssig vurdering foretaget af en person som har forstand på de dele.

Du kan jo evt. prøve at sende en PM til Ninjamor og høre mere...

 

Kerstin Malm skriver også lidt om det i sin nye bog "Hunden, mennesket og relationen", men det er ikke noget, hun går meget ind i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg undrer mig i det hele taget en del over at en voksen hanhund kan finde på at angribe en 12 ugers hvalp. Er det normalt? Jodie havde ikke engang været generende på nogen måde (hun var lidt bange for ham og holdt sig lidt på afstand). Det mærkelige var også at han angreb uden varsel (ingen knurren eller andre signaler). Han vendte sig simpelthen pludselig om og gik amok. Og det var oven i købet i vores hjem, så det kan ikke engang være fordi han følte sit territorie truet eller noget.

 

Hanhunden plejer at være en rigtig god og kærlig hund - Vi har kendt ham længe. Det var tidligere kun andre hanhunde, der kunne få ham op i det røde felt.

 

Meget meget mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for svar.

 

Jeg undrer mig i det hele taget en del over at en voksen hanhund kan finde på at angribe en 12 ugers hvalp. Er det normalt? Jodie havde ikke engang været generende på nogen måde (hun var lidt bange for ham og holdt sig lidt på afstand). Det mærkelige var også at han angreb uden varsel (ingen knurren eller andre signaler). Han vendte sig simpelthen pludselig om og gik amok. Og det var oven i købet i vores hjem, så det kan ikke engang være fordi han følte sit territorie truet eller noget.

 

Hanhunden plejer at være en rigtig god og kærlig hund - Vi har kendt ham længe. Det var tidligere kun andre hanhunde, der kunne få ham op i det røde felt.

 

Meget meget mærkeligt.

 

Er det 'kun' din hvalp? Irene Jarnved har skrevet lidt om det - hvalpe lugter simpelthen anderledes og det er ikke unormalt at hunde kan blive utrygge eller 'forvirret' når de skal snakke med en hvalp.

 

Min egen hund undveg engang hvalpe lidt og jeg kunne se at hun var lidt utryg ved dem.

 

Samtidigt har hvalpe ikke udviklet et ordentligt sprog endnu - så hvor en voksen hund hilser høfligt på en fremmed hund, hopper en hvalp eventuelt bare lige op i hovedet på hunden eller gør andre ting som virker forvirrende.

 

Hvis hunden allerede er utryg og usikker, så kan hvalpeadfærden og den anderledes lugt måske have været for meget at skulle have med at gøre.

 

Hvis hunden er meget utryg og usikker, ville jeg også kontakte en adfærdsbehandler. Det er ikke sjovt at leve sådan. Heller ikke for ejeren. Begge kan finde stor støtte hos en professionel :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...tænkte ikke på at hvalpe dufter anderledes.

 

Men det med bevægelserne holder ikke, for min hvalp holdt sig netop på afstand fordi hun ikke turde nærme sig sådan en stor hund.

 

Det er indtil videre 'kun' gået ud over min hvalp. Men han er også begyndt at knurre af børnene derhjemme og en enkelt gang har han knurret af manden i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...tænkte ikke på at hvalpe dufter anderledes.

 

Men det med bevægelserne holder ikke, for min hvalp holdt sig netop på afstand fordi hun ikke turde nærme sig sådan en stor hund.

 

Det er indtil videre 'kun' gået ud over min hvalp. Men han er også begyndt at knurre af børnene derhjemme og en enkelt gang har han knurret af manden i huset.

 

Jeg vil helt sikkert også anbefale dem at kontakte en adfærdsbehandler - det lyder som om, at hunden er meget utryg, og så har den det ikke godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...