Hop til indhold

Tanker om fodring af en corgi-hvalp...?!


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Ja, vi har jo besluttet os for at blive skrevet op til en lille corgi. Hvalpen kommer til verden om et års tid, så der er jo længe til.

 

Men tankerne er jo allerede igang, særligt med hensyn til fodring. Det er jo en, øhh, kompakt lille sag med korte ben. Så mon ikke der er nogle ting man skal være særligt opmærksomme på?

 

Jeg tænker specielt at overvægt selvfølgelig er HELT forbudt! Og at sådan en lille ting ikke skal vokse for hurtigt.

 

Opdrætter fodrer med Eukanuba. Det tror jeg nu ikke bliver lige det vi lander på, men har absolut ingen problemer med at fodre med kornholdige produkter! Og selvfølgelig kan opdrætter fortælle mig alt om hvordan hvalpen skal fodres og motioneres, men hvis jeg allerede begynder at spamme hende nu, tror hun jo at jeg er sindssyg:oops:

 

Hvalpen kommer til at få tilskud af lakseolie og luposan gelenk fra start, for at forebygge ledproblemer. Den kommer også løbende til osteopat for at fange særligt rygproblemer i opløbet.

 

AD/HD er ikke et issue hos denne opdrætters hunde, men jeg kender selvfølgelig ikke faren til vores kommende hvalp endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hihi... Hvor er du sød Anne.

 

Om et år er der kommet en masse nye produkter på markedet, så det du får at vide nu, er sikkert "forældet" til den tid :lol: :kys:

 

En der har en søster til Yoda har også en Corgi og ved de har haft en masse problemer med at finde noget foder hun fungerede på.

De barfer hende nu, men har brugt de kornfrie varianter med succes.

 

Og en jeg har trænet sammen med fodre med Acana, fordi det er det hendes hund fungere bedst på, for han har også lidt sart mave.

 

Ved ikke om det er generelt for Corgier de godt kan have lidt sarte maver - Men det er der nok andre der kan svare på.

 

Men nu har du da fået et svar du kan gemme til om et år.

Er ret sikker på din lille Corgi (pige?) får det som blommen i et æg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk det er en ganske relevant samtale at have med opdrætteren i god tid. Det er vigtigt at du finder ud af hvorfor opdrætter fodrer som han/hun gør, det kan være der ligger gennemtestede overvejelser til grund. Jeg ville personligt blive ekstremt skuffet hvis en hvalpekunde undlod at dele foderovervejelser med mig, og ikke tog min viden på området som en hjælp i fodervalget.

 

Når opdrættere fodrer med de store fodermærker opfattes det af mange som "den lette løsning" og at hvalpen selvfølgelig skal over på et "ordentligt" foder når den kommer hjem. Men det behøver bestemt ikke at være tilfældet, så få snakken med opdrætteren nu, så vedkommende kender til dine overvejelser og så du ved fra "hestens mund" hvad der virker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Hopsa og så ellers kender jeg kun til en corgi ejer som blev rådet til at opdrætter at give voksen mad, da corgier vokser længe.. Det var lidt synd da denne hvalp var lille, da den skulle spise kæmpe mængder, men jeg kunne nu godt se ideen i hvalpefoder til store racer, feks. De to jeg har kendt fra hvalpe voksede virkelig meget efter de var blevet et år, hvilket man måske ikke skulle tro om en hund på 15 kg;)

 

Ryggen skal klart passes på, min venindes corgi på 5 år er lige blevet opereret for en kæmpe diskusprolaps, så en sygeforsikring der dækker dette er nok også godt!

 

Hun er desuden med succes blevet fodret med olivers, royal canin og nu hills diætfoder:) Det sidste efter sterilisation, hvor hun fik virkelig let ved at tage på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Hopsa og så ellers kender jeg kun til en corgi ejer som blev rådet til at opdrætter at give voksen mad, da corgier vokser længe.. Det var lidt synd da denne hvalp var lille, da den skulle spise kæmpe mængder, men jeg kunne nu godt se ideen i hvalpefoder til store racer, feks.

 

Kan du ikke prøve at uddybe :-)

Der blev rådet til at bruge voksenfoder, men du kan godt se ideen i hvalpefoder til store racer?

Og hvorfor var mængden stor, man kan jo sagten få voksenfoder med højt kalorieindhold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan ikke nære mig for at smide et råd - som kun er for at hjælpe

Corgien er ligesom beaglen en dyb brystet hund og i min søgen rundt (jeg har læst rigtig meget på de her ting) - skal man i lighed med andre dyb brystede hunde passe på gas dannelse i maven - nogle hunde er værre end andre herunder beagle, basset, boxer - men jeg har også læst om corgier på nettet, hvor ejer har haft de samme problemer som jeg har haft med de to af mine.

 

Blot et råd at have in mente - tænk på alle de ting der kan danne gasser i maven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk det er en ganske relevant samtale at have med opdrætteren i god tid. Det er vigtigt at du finder ud af hvorfor opdrætter fodrer som han/hun gør, det kan være der ligger gennemtestede overvejelser til grund. Jeg ville personligt blive ekstremt skuffet hvis en hvalpekunde undlod at dele foderovervejelser med mig, og ikke tog min viden på området som en hjælp i fodervalget.

 

Når opdrættere fodrer med de store fodermærker opfattes det af mange som "den lette løsning" og at hvalpen selvfølgelig skal over på et "ordentligt" foder når den kommer hjem. Men det behøver bestemt ikke at være tilfældet, så få snakken med opdrætteren nu, så vedkommende kender til dine overvejelser og så du ved fra "hestens mund" hvad der virker :-)

 

Jeg er rørende enig! Jeg tænker da klart, at opdrætter har et idé med at bruge det foder hun nu engang gør. Så jeg synes du skal tale med opdrætter om fodervalg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke prøve at uddybe :-)

Der blev rådet til at bruge voksenfoder, men du kan godt se ideen i hvalpefoder til store racer?

Og hvorfor var mængden stor, man kan jo sagten få voksenfoder med højt kalorieindhold?

 

Selvfølgelig, det var lidt rodet forklaret af mig. Manglede vist et punktum. Der blev rådet til voksenfoder af et bestemt mærke med normalt kalorieindhold, for at hvalpen ikke skulle vokse for hurtigt. Og der så jeg bare en lille hvalp på 12 uger som skulle spise samme mængde mad som min labrador for at få kalorier nok til ikke at blive for tynd..og det kunne hun faktisk ikke..altså spise nok.

 

Derfor kunne jeg godt se ideen i at fodre med hvalpe/junior foder til store racer , selvom corgien vægtmæssigt er en mellem hund, da den så ikke ville få en kæmpe højt energi indhold, men heller ikke så lavt som på en alm. voksenfoder. Der er sikkert også voksen hudnefoder som dækker behovet, som du praktiserer, men dette er ikke en stor opdrætter, det var et hyggekuld, så næppe et stort erfaringsgrundlag, med mindre det er videregivet fra deres opdrætter.

 

Uanset så begyndte min bekendte at blande maden op med hvalpefoder, så hvalpen ikke blev for tynd.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig, det var lidt rodet forklaret af mig. Manglede vist et punktum. Der blev rådet til voksenfoder af et bestemt mærke med normalt kalorieindhold, for at hvalpen ikke skulle vokse for hurtigt. Og der så jeg bare en lille hvalp på 12 uger som skulle spise samme mængde mad som min labrador for at få kalorier nok til ikke at blive for tynd..og det kunne hun faktisk ikke..altså spise nok.

 

Derfor kunne jeg godt se ideen i at fodre med hvalpe/junior foder til store racer , selvom corgien vægtmæssigt er en mellem hund, da den så ikke ville få en kæmpe højt energi indhold, men heller ikke så lavt som på en alm. voksenfoder. Der er sikkert også voksen hudnefoder som dækker behovet, som du praktiserer, men dette er ikke en stor opdrætter, det var et hyggekuld, så næppe et stort erfaringsgrundlag, med mindre det er videregivet fra deres opdrætter.

 

Uanset så begyndte min bekendte at blande maden op med hvalpefoder, så hvalpen ikke blev for tynd.:)

 

Aha så forstod jeg, tak :-)

Det er rigtigt at man ikke kan bruge hvilket som helst voksenfoder, for så skal hvalpen netop spise uhensigtsmæssigt store mængder for at få kalorier nok.

Men et hvalpefoder til store racer er sjældent mere hensigtsmæssigt sammensat ift. væksten, så der skal man osse have øjnene åbne. Mine egne hunde i vækst får et voksenfoder som har tæt ved 4000 kalorier/kilo da det har et højt fedtindhold selvom proteinindholdet er lavt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...