Hop til indhold

Ivrig og utålmodig hund


Gæst rosemary
 Share

Recommended Posts

Gæst rosemary

Hej alle :vinken:

 

Jeg har en chihuahua han på 1½, som generelt er utrolig livlig og altid underholder når der er gæster. Vi går tur 3 gange om dagen, øver tricks en gang imellem og så har han sådan en bold man kan putte godbidde/foder i.

 

Problemet er, at han er ekstrem ivrig og utålmodig.

Når vi er derhjemme slapper han rimeligt godt af og han er sød til at sidde stille og få sele på når vi skal ud. men... hvis vi er lidt for langsomme til at komme ud af døren går han utålmodigt rundt og hyler. her prøver vi så at vente med at gå ud til han holder op. Når vi kommer ud er han super anspændt, stresset og ivrig efter at komme fremad hvilket resulterer i at han trækker rigtig meget i snoren. Vi har så haft ret meget held med at stoppe op hver gang han trækker, men det har slet ikke hjulpet på hans anspændthed. Det er især slemt når vi på en tur skal stoppe, fx. for at snakke med nogen. Der går ikk 10 sek. før han begynder at hyle og trække i forskellige retninger - og han hyler højt! og klaprer med tænderne. Også når vi venter på at det bliver grønt ved et lyskryds! Det er utrolig trist ikke at kunne ta sin hund med ud når vi vil ned i parken og ligge i solen eller lign. for han kan slet ikke slappe af og bare ligge eller sidde. Han skal hele tiden være i gang. Generelt er han ret ulydig ude, mens han er den mest velopdraget lille mand derhjemme!:hjerte:

 

Hvordan får jeg ham til at slappe af så vi slipper af med ovenstående problemer?

Jeg har tænkt på om det kan skyldes lidt for vild leg derhjemme? kæresten og ham har nogle ret voldsomme "slåskampe" (så voldsomme de nu kan være med en guldklump på 2kg!)

 

På forhånd tak for al slags hjælp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i nogensinde prøvet at udstyre jer med et tæppe, en kande kaffe og en ordentlig røvfuld godbidder, og så sætte jeg på en plet i parken og bare.......kigge? Hvis han bliver vild, kan i enten ignorere, eller hvis det er helt galt, sige bestemt nej.

 

Det han skal lære er, at det er ok at der foregår 1.000 ting omkring ham, men at man kan kan være rolig alligevel.

 

Vi har siden hvalpetiden altid brugt det med at sætte os ned et sted og slappe af. Lade hunden tulle lidt rundt, men. Den skal gerne ende med at lægge sig og nyde livet.

 

Vores ture går gennem en skov med mange bænke, så vi har altid brugt bænkene til at tage hvil. Ikke så meget os, men at hunden lærer at lægge sig ned og slappe af, uanset hvor vi er.

 

Mig sørg nu for at vise hunden at I nyder det! Og ros ham for at slappe af. Og beløn med vilde lege på et andet tidspunkt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst rosemary

Mange tak for svar !! :)

 

Det er netop det, jeg gerne vil opnå. At han bare kan lægge sig og nyde det, for jeg ville så gerne kunne ta ham med mig alle mulige steder.

 

Vi har prøvet det du beskriver, men måske har vi ikke været konsekvente nok fordi han simpelthen lyder som en der bliver mishandlet.. Skal jeg så give godbid ligeså snart han ikke piber eller først når jeg kan se at han bliver roligere ?

 

Og når det forhåbentligt lykkedes burde det så samtidigt have hjulpet på hans utålmodighed på gaden også (jeg tænker hvis jeg sidder på en cafe udendørs eller lign.), eller er det en hel ny øvelse ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Start med det nemmeste, og beløn. Hvis han fx ikke kan sidde på gulvet i stuen, er det der du starter:-) Når han er stille, belønner du. Når han lærer at være stille, belønner du for fysisk ro, og så videre. Når han er så rolig som du ønsker, jeg gætter på at det er når han er fysisk og mentalt afslappet, starter du forfra ude på græsplænen eller et andet ret roligt sted. Start på samme måde som indendørs - start med at belønne for at være stille og så trappe langsomt op. Den største udfordring er nok en cafe eller lignende, så vent med det til han er rolig alle andre steder.

 

Gå langsomt frem. Hvis det mislykkes et sted, så gå et skridt tilbage, ligesom når man træner alene hjemme.

 

I starten kan du med fordel stryge ham laaaaangsomt over kroppen og snakke stille og beroligende. Det kan også have en beroligende effekt hvis han har et tyggeben eller lignende at hygge sig med, men vær sikker på at han ikke hugger det i sig og stress-spiser.

 

Og i starten må du nok være lidt bestemt over for fremmede der vil hen og hilse. Sig bare til dem at i er ved at træne at han skal være rolig, og lad ikke folk hilse på ham før han er rolig i situationen:-)

 

Bruger du taske eller lignende til ham? For tit vil de være trygge og rolige i sådan en, hvis de er vant til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst rosemary

Okay, det kan jeg godt se :) !

Som sagt er han super sød derhjemme og kan sagtens sidde stille og roligt hvis jeg beder ham om det, det er ligeså snart vi kommer ud at der hele tiden skal ske noget. så det er nok parken vi skal starte med :)

Jeg brugte taske da han var helt lille men han nåede aldrig rigtig at synes om den. Kunne det være en god ide at vænne ham til at være i tasken ? Eller er det unødvendigt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst rosemary

Ikke længere. Vi gik til hvalpetræning da han var lille og når hun gav beskeder eller vi skulle vente, gjorde han det samme. Han pev, rystede og gik uroligt rundt.. Det var så slemt at træneren troede han havde smerter, men et dyrlæge besøg viste at han var helt rask. Det eneste træneren kunne råde mig til var at gå væk fra de andre og give ham ros hver gang der bare gik 5 sek uden piben. Men det hjalp ikke og hun havde ikke tid til at koncentere sig mere om ham fordi der var så mange andre med på holdet også. Til gengæld klarede han selve øvelserne virkelig godt. Har overvejet private timer, men kan som studerende ikke lige finde pengene til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst rosemary

Ja, det synes jeg også, men det virker bare ikke som om han fatter det :)

Spor/agility/rally lyder faktisk altsammen ret sjovt, men ud fra det jeg kan læse mig frem til så skal man allerede have været på andre hold eller hvertfald have lydigheden på plads og det har vi ikke for når han bliver ivrig lytter han slet ikke til mig længere. Men det kunne være man kunne få lov alligevel hvis nu man ringede og forklarede situationen ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det synes jeg også, men det virker bare ikke som om han fatter det :)

Spor/agility/rally lyder faktisk altsammen ret sjovt, men ud fra det jeg kan læse mig frem til så skal man allerede have været på andre hold eller hvertfald have lydigheden på plads og det har vi ikke for når han bliver ivrig lytter han slet ikke til mig længere. Men det kunne være man kunne få lov alligevel hvis nu man ringede og forklarede situationen ..

Men derfindes da også lydighedshold på begynderstadie - det var måske en mulighed for jer.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...