Hop til indhold

Skøn Golden Retriever han søger tæve


Gæst Trine js
 Share

Recommended Posts

Gæst Trine js

Tror denne tråd, med dens formål, vist er ødelagt, men så kom der da en debat i gang. Jeg behøver ik vide om min hund er verdensklasse på papiret, det er den dejligste hund for mig. Blev da heller ik selv undersøgt i hoved og røv inden jeg valgte at lave min søn. Måske vi helt skal droppe at avle på vores hund, men mener trods alt, at det er folks eget valg, præcis det valg vi tog, at købe en hund uden attest osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt sikkert ret i at det er folks eget valg, problemet er bare ansvaret;) ikke ansvaret over for hvalpe købererne for det er jo deres eget valg;) men ansvaret for de hvalpe din hund kunne blive far til, de hvalpe, som hvis din hund lider af en arvelig sygdom, risikerer at få den sygdom med risiko for smerter og måske meget korte liv, det ansvar skal man gøre sig klart, ansvaret er dit;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da fint nok at købe hund uden papirer. Hvis noget går galt, så går det kun ud over jer selv. Det er den risiko, der følger med. Og rigtig mange her på siden har papirløse hunde.

 

Men at lave hvalpe er en anden sag. Det går ud over både købere og tæveejer. Men ikke ud over jer.

 

Jeg spørger lige en tredie gang: Hvorfor vil I have ham parret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror denne tråd, med dens formål, vist er ødelagt, men så kom der da en debat i gang. Jeg behøver ik vide om min hund er verdensklasse på papiret, det er den dejligste hund for mig. Blev da heller ik selv undersøgt i hoved og røv inden jeg valgte at lave min søn. Måske vi helt skal droppe at avle på vores hund, men mener trods alt, at det er folks eget valg, præcis det valg vi tog, at købe en hund uden attest osv.

 

Nej, men din søn bliver så heller ikke aflivet hvis han har dårlige hofter. Som samfund har vi bestemt at alle menneskeliv er lige meget værd. Som hundeejer har vi ikke alle råd til en operation til 15.000+

Nu har jeg selv prøvet at skulle aflive en hund der ikke nåede at blive 2, pga. en arvelig sygdom. Tro mig, det var en tung vej til dyrlægen. Hun var en lille bombe af glæde der forvandlede sig til en skygge af sig selv. Vi kan ikke gardere os mod alt, men vi kan gøre vores bedste.

Jeg forstår godt at du bliver lidt ærgerlig over den lunkne modtagelse af din dejlige hund, på dette forum, men mange herinde brænder for hunde og tager avl meget seriøst. Ikke forstået på den måde at de rynker på næsen af en tavleløs hund, men de ønsker det bedste liv for alle hunde.

Nyd dog din dejlige hund og lad dem avle der orker at sætte sig ind i det:-D

Ps. Dejligt at du svarer på indlæggene, i stedet for at ignorere dem:-)

Redigeret af luciente
Ps
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det udmærket godt og der er da ik noget mere forfærdeligt end at skulle af med en hund. Vi stod selv med valget om at købe en hund til over 10.000 med al der hører til eller købe vores hund til under det halve uden nogen garanti. Vi valgte det sidste, som vi desuden har gjort to gange før i min familie uden problemer. Mener bare, der er folk til hver slags. Ved ik hva den slags undersøgelser koster, men det er klart, hvis det i sidste ende vil koste os penge at avle på ham, så er det nok at vælge helt at lade være.

 

Min dyrlæge tager 2.000 kr. for hofte og albue-billeder.

 

I skylder simpelthen de kommende hvalpekøbere, at der er tjekket for hofter og albue. Alt andet er at skide på hvalpekøberne.

 

Min Liva er af "alm. husavl" af ikke-tjekkede forældre (jeg vidste ikke bedre dengang). Som 15 måneder gammel fik hun konstateret HD i den hofte og her 5 år gammel har hun allerede problemer med at komme op og ned af trapperne.

 

Hvis det kan undgås for bare én anden hvalpekøber, råber jeg gerne op.

 

Det er hvalpe nok på markedet, og der er ingen grund til at smide flere "dårlige" hvalpe på markedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine js

Som med min søn, vil jeg også gøre hvad som helst for at min dejlige hund får et langt og værdigt liv, koste hva det vil. Men tror nu også konklusionen bliver at vi bare nyder vores dejlige hund og lader andre avle "perfekte" hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som med min søn, vil jeg også gøre hvad som helst for at min dejlige hund får et langt og værdigt liv, koste hva det vil. Men tror nu også konklusionen bliver at vi bare nyder vores dejlige hund og lader andre avle "perfekte" hunde:)

 

Det lyder som en fornuftig beslutning. Man kan jo spørge sig selv HVORFOR man skal sætte flere hvalpe i verden, blot fordi man synes ens egen hund er sød og dejlig. Der er tonsvis af hunde til salg på nettet og mange er bladninger og uden tavle og svære at afsætte, særligt de større hunde. Golden retriveren har jo også en del sundhedsproblemer, som så mange andre racer, så hvis man ønsker sig en golden, tror jeg mange ville vælge at købe en, hvor forældrene er tjekket sunde og raske.

 

En golden kan få mange hvalpe, hvad hvis de ikke kan afsættes ? Skal du så aftale med tæveejer at du tager nogle af dem ? Du skal også først finde en god tæve og en god og ærlig tæveejer, få alt på kontrakt. Mange tæveejer ville ikke blot lade deres tæve parre af en " tilfældig" hund, at få hvalpe er forbundet med kæmpe arbejde og mange udgifter. Så ønsker man også og har sikkert som minimum en hel del krav til hanhunden og dens ejer.

 

 

Ja det kunne da være så hyggeligt med hvalpe og at ens skønne hund er far til hvalpe, men hvad hvis du tænker ud over det ?? Synes du skal nyde sin skønne hund som den er og så lade seriøse opdrætter med styr på tingene om at gøre det. Jeg kunne som almindelig " amatør" hundeejer hvert fald aldrig drømme om at sætte hvalpe i verden. Det lader jeg andre om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...