Hop til indhold

Hunden vågner meget tidligt


Brunosmor
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny her på siden, og jeg håber, at nogen af jer garvede hundeejere kan hjælpe mig. Min kæreste og jeg er førstegangs hundeejere, som dog er vokset op med hunde.

Vi har en lille hundehvalp, som er 4½ måned. Problemet er, at han (Bruno), vågner MEGET tidligt hver morgen - kl. 04.30. Vi har forsøgt alverdens ting. Gået tur med ham, når han vågnede, fordi vi troede, at han skulle tisse. Det skal han ikke, og han han bliver bare mere vågen af det. Gået tur med ham sent, før vi gik i seng (kl. 23.00). Aktiveret ham i løbet af aftenen, for at han skulle blive træt. Ladet være med aktivere ham i løbet af aftenen, for at han ikke skulle bliver overaktiv. Ja, der er faktisk ikke det, vi ikke har forsøgt! Det der sker, når han vågner er, at han hopper op på vores sengekanten og begynder at gø. Vi kan desværre ikke ignorer ham, fordi vi bor i lejlighed, og han jo så vækker hele huset. Når vi så siger nej, holder han også op med at gø efter nogen tid, men så begynder han at "splitte" soveværelset ad - altså han hiver alt ud af sin kurv, hiver vores tøj på gulvet, henter sko i entreen, splitter aviser ad til konfetti og så videre. En af os står så op sammen med ham, man det er ikke nok. Han vil have os begge op, og så sidder vi der klatøjede i sofaen kl. fem om morgenen og har ikke den mindste lyst til at lege. Det er han så heller ikke så interesset i, han vil bare bide i os. Eften en times tid, er han træt og falder i søvn, og så skal vi op. Et godt råd vil bliver modtaget med kyshånd!!

Som nævnt har han det desværre også med at bide en del. Er der nogen, der har været ude for det, og går det væk, når han har skiftet tænder?

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeres hvalp er helt normal - det med at sove længe vil komme efterhånden som den bliver ældre. Det samme gælder bideriet som vil begynde at tage når når den har skiftet tænder.

Der er ikke andet for end at holde ud - men lav en rutine for hvordan dagen skal forløbe og hold den så vidt muligt. Når man laver om på tingenes rækkefølge kan det stresse hvalpen mere end det gavner.

I skal nok få jeres søvn når hunden har fattet at man sover på bestemte tidspunkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt underligt at han ikke skal tisse, når I går tur med ham klokken 4.30?

Er han renlig? -Hvis han tisser indenfor, så skal han selvfølgelig nok ikke tisse med det samme når han kommer ud.

 

En hvalp skal jo ud når den vågner, inden den får tisset indendørs.

Det gør det besværligt at få hvalp hvis man ikke har udgang til en have.

 

Hvor sover han om natten? Har han en kurv eller et bur at sove i?

Og hvad laver I med ham, når I aktiverer ham?

 

Hvad er han for en race/blanding?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruno er en blanding mellem en toy puddel og en shih tzu.

 

Det er ikke hver gang, vi går med ham, at han tisser udenfor; men næsten hver gang. Besørge gør han næsten aldrig udenfor, men på en avis indenfor. Han har vel besørget udenfor tre-fire gang, siden vi har fået ham. I løbet af natten tisser han som regel også på en avis. Han er jo blot 4½ måned, og indtil for 2 uger siden, ville han slet ikke tisse ude, så det er helt klart fremgang, at han gør det nu. I går lettede han ben for første gang, så nu skal vi godt nok til at være efter ham, så han ikke begynder at "strinte" indenfor.

 

Jeg er rigtigt glad for at høre, at den tidlige vågen op og bideriet aftager, når han bliver ældre, for eller ender vi da som nogle klatøjede sigter, med alle de bid og den nedsatte søvn vi får;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han sover i øvrigt i sin kurv ved siden af min seng i soveværelset. Vi har forsøgt os med at sætte kurven ud i køkkenet og lukke døren, må så hyler han noget så hjerteskærende, så det går ikke.

 

Vi bor i en lejlighed, så det er ikke lige så let at lukke ham ud.

 

Når vi aktiverer ham om aftenen er det som regel ved at trille med en bold eller at gemme godbidder i et tæppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lille en hund kan have glæde af at have et bur at sove i.

 

Når han er rigtig tryg ved buret, så kan I lukke det om natten. Buret skal selvfølgelig stå ved siden af jeres senge.

På den måde kan I fange ham inden han morgentisser og få ham ud hvor han godt må tisse. Han må ikke trisse rundt og overtisse lejligheden mens I gør jer klar.

Hvis I gerne vil have ham renlig, så skal I arbejde seriøst på det nu.

 

Hvalpe skal altså ud, når de skal tisse. Hvis det er tilladt at tisse inde, så bliver de ved med det også som voksne. Og for hver gang han tisser inde bliver det sværere at få ham til at tisse ude.

Så I skal egentlig træffe beslutning om, hvad I vil: Skal det være i orden at han tisser inde på et bestemt sted? Og derudover selvfølgelig også når han går tur.. Nogle små hunde har et hundetoilet, der minder om et kattetoilet..

 

Eller vil I arbejde på, at han ALDRIG tisser inde. Men kun tisser ude på turene? Det vil kræve, at I er klar til at gå tur med ham- døgnet rundt. Et bur kan være en nødvendighed fordi I bor i lejlighed. Når han er i buret om natten, så kan I med lidt hurtighed nå at få lidt tøj og sko på inden I tager ham ud af buret og render ud til tissestedet med ham.

Sandsynligvis skal I ud en gang eller to om natten og måske mere i starten. Alt efter hvor urolig og trængende han er.

 

I skal finde et godt sted til at tisse, udenfor.

Hvis han HAR tisset udenfor et sted, så gå derhen igen næste gang han skal ud, og I vil have ham til at tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en hvalp på 3½ mdr - han er vænnet til at sove i en stor transportkasse ved siden af min seng , den er lukket og så er det bare om at få tøj på som lyn & torden og Bære ham ned om morgenen - kl ca 7.30 , så han kan tisse og prutte , somregel når vi kun lige udenfor døren før han sætter sig. Der sker dog stadig uheld her oppe , især med tisseriet for jeg kan ikke rigtig aflæse ham , men det går da fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Alle mine hvalpe har sovet i bur de første par måneder. Buret stod ved siden af min seng, så jeg hørte hvalpen med det samme den begyndte at rode rundt. Af hensyn til hvalpen er buret lukket, så den ikke kan rende rundt og komme tilskade i løbet af natten. Efter tisseturen udenfor blev den bragt tilbage i buret og så sov vi videre. Det er min erfaring at faste rutiner er med til at lære hvalpen at vi sover på det her tidspunkt.

Jo mere fast rutine i sær de første måneder jo bedre, da det er her al fremtidig indlæring grundlægges.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...