Hop til indhold

Schweiss træning


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte tænkt at schweiss-spor lige kunne være sporten for mig og Dumle. Nu med Cody og en der er begyndt i klubben er interessen bestemt ikke blevet mindre.

Hende i klubben har fortalt mig hvor de går til det henne og at de havde noge træningsdage inden prøven. Det er super fedt og jeg er bange for jeg bliver nødt til at tage chancen og prøve det en dag :lol:

 

men... jeg har forstået mig på sporet og hvad det hele handler om... men hvordan det lige foregår, altså med træning og sådan :vedikke:

 

Jeg ville jo gerne træne sammen med nogle hvis det skulle være og ville gerne have nogle til at kigge på det vi render og laver, men jeg syntes ikke det er nemt at finde noget om.

Kan se der er en forening der søger at udbrede kendskabet til schweisshunde og kan se der er prøver ved DKK, men skal hunden være registreret i DKK for at man kan tage prøverne? Hvad fører det til? og hvor/hvordan finder man lige steder at træne det?

 

Det bliver nok alligevel ikke før jeg er færdig med klikkeruddannelsen at vi kommer igang, for ville nødigt at weekenderne falder sammen, men vil gerne kunne finde informationen til den tid. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK kreds 6 kører sportræning. Du kan kontakte AnneGrethe Rasmussen som står for tilmelding på telefon 8602524024. Du kan sagtens gå til schweissprøver uden din hund har stamtavle, du skal dog være opmærksom på at at nogle klubber som afholder prøver kræver medlemskab.

Træning af schweiss fører i princippet til to ting. Den ene er at man kan gå til schweissprøver og den anden er at man kan bruge hunden til eftersøgning af anskudt/påkørt klovbærende vildt. Hvis ikke man specielt er interesseret i schweissprøver eller jagt kan man ligesågodt træne fodspor med sin hund. Du kan læse mere om schweisstræning på www.tacora.dk hvor der også er link til hjemmesider og bøger om emnet.

mvh Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK kreds 6 kører sportræning. Du kan kontakte AnneGrethe Rasmussen som står for tilmelding på telefon 8602524024. Du kan sagtens gå til schweissprøver uden din hund har stamtavle, du skal dog være opmærksom på at at nogle klubber som afholder prøver kræver medlemskab.

Træning af schweiss fører i princippet til to ting. Den ene er at man kan gå til schweissprøver og den anden er at man kan bruge hunden til eftersøgning af anskudt/påkørt klovbærende vildt. Hvis ikke man specielt er interesseret i schweissprøver eller jagt kan man ligesågodt træne fodspor med sin hund. Du kan læse mere om schweisstræning på www.tacora.dk hvor der også er link til hjemmesider og bøger om emnet.

mvh Steen Stenild

 

Hmmmm.......... Bum bum bum:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK kreds 6 kører sportræning. Du kan kontakte AnneGrethe Rasmussen som står for tilmelding på telefon 8602524024. Du kan sagtens gå til schweissprøver uden din hund har stamtavle, du skal dog være opmærksom på at at nogle klubber som afholder prøver kræver medlemskab.

Træning af schweiss fører i princippet til to ting. Den ene er at man kan gå til schweissprøver og den anden er at man kan bruge hunden til eftersøgning af anskudt/påkørt klovbærende vildt. Hvis ikke man specielt er interesseret i schweissprøver eller jagt kan man ligesågodt træne fodspor med sin hund. Du kan læse mere om schweisstræning på www.tacora.dk hvor der også er link til hjemmesider og bøger om emnet.

mvh Steen Stenild

 

Mange tak skal du have :5up:

 

Det er begge jeg er interesseret i.

Er ikke voldsomt interesseret i jagt som i "skyd et dyr", men at lære hunden at finde anskudt vildt og se hunden arbejde på den naturligt måde finder jeg utrolig spændende. Dumle duer ikke til dch spor da hans zigzag søg er meget indgroet og der skal de gå præcis i sporet, men det betyder bestemt ikke at han ikke er god til at søge (tværtimod syntes jeg jo. Han arbejder som en cocker bør).

 

Har også lidt overvejet om det var muligt at finde steder hvor man kunne komme med på jagt og se hundene "in action", for at se hvad det egentligt går ud på og se om det eventuelt kunne være interessant at komme med på jagt med hunden (ikke som jæger). Manden har så snakket om at han har mange kollegaer der går på jagt og han kunne måske godt få interessen for at tage jagttegn på et tidspunkt.

 

Når det nu er jagthundene vi er faldet for så syntes jeg det er oplagt at prøve at sætte mig ind i hvordan de naturligt arbejder og de to vi har nu har jo simpelthen hugget mit hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Dumle så ikke lige en hund der nogensinde kommer til at kunne komme med på jagt med andre hunde og ville nok heller ikke være ideel til at finde anskudt vildt, men selve sporet tror jeg ville kunne give ham noget og det at se hvordan de arbejder kunne være interessant...

og så se om det kunne blive muligt med Cody også, for i hans tilfælde er mulighederne lidt flere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke forskel på om det er DCH spopr eller schweiss, hunden skal gå i sporet og her duer kryds søget heller ikke :-(

Skal en spaniel kunne bruges på jagt skal den kunne stoppes uanset hvad og hvor og den skal helst søge kort (15 meter)

 

du har ret det er spændende at se hvad hunden kan af det den er lavet til, jeg fik selv jagthund før interessen for jagt :-)

 

mvh steen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...