Hop til indhold

Problemer med meget dominant rottweiler


Gæst Rotten
 Share

Recommended Posts

Hej :)

 

Jeg ønsker råd og vejledning af folk med erfaring indenfor rottweilere, eller andre større dominante hunde.

 

Håber nogen vil læse dette, på trods af den lange smørre. ;)

 

Først lidt om hunden. Har en rottweiler han på ca. 3½år. Moderen er halvt schæfer, halvt rottweiler. Faderen er ren rottweiler. Jeg købte ham et meget sølle sted, hvor han rendte rundt i en hestestald med hans søskende. "Hestehandleren" der ejede stedet, havde andre hunde gående i hestebokse under meget kummerlige forhold. Jeg forbarmede mig over den lille, og valgte at købe den, på trods af jeg ikke havde set forældrene, og forholdende hvor den kom fra ikke var ordentlige.

 

Problemet med den er, at den er meget territoriebevidst. Banker folk på døren, løber den ud og åbner døren. Kender den ikke folk knurrer den af dem. Har haft problemer med posten, da de blev skræft af den, selvom den aldrig har gjort dem noget. Kommer folk som den kender, er den oppe at køre, men når den finder ud af de er "okay", falder den til ro igen.

 

Det skal lige siges den kan rendte frit i en gårdsplads, med indhegning. Står folk udenfor lågen hopper den op af lågen, for at vise at den bestemmer, hvilket er nok til at skræmme de fleste væk, der ikke er vandt til større hunde, eller kender den.

 

En dag fik vi gæster, hvor han lå indenfor. Gæsterne kom ind i gårdspladsen og halvvejs mod døren, kommer den rendende ud, farre efter den ene og bider ham i maven. Kun en enkelt gang for at markere. Får selvfølgelig straks fat i ham, gæsterne går ind, og derefter er der ingen problemer. Personen der blev bidt snakker med hunden hele aften.

 

Her for nyligt kom en mand forbi sent om aften, som var kørt forkert. Han gik indenfor lågen og ringede på. Hunden skyndte sig ud, åbnede selv døren og farede efter ham og bed ham en enkelt gang i armen, efter han skyndte sig ind af døren til huset.

 

Jeg er for nogle måneder siden startet i arbejde igen, efter at have arbejdet hjemme det meste af dens liv. Synes det er efter jeg ikke er lige så meget hjemme, den er blevet værre. Den har aldrig bidt nogen før det.

 

Overfor os, familie og venner, er den verdens største skødehund, altid glad, kælen, kærlig, og umulig at hidse op, så den virker truende.

 

Efter de 2 episoder hvor den har bidt folk, er jeg blevet meget fortvivlet. Vi har altid døren låst, og tør ikke nærme mig fremmede med den.

 

Når vi er ude at gå og folk går forbi, fortrækker jeg a gå over i modsatte side, hvor jeg roser den, for at den skal vide det er okay.

 

Jeg træner lydighed med den herhjemme, bl.a. hvor den skal blive liggende, indtil jeg siger til. Den er meget lydig så længe der ikke er fremmede i nærheden. Når der kommer fremmede og jeg beder den ligge sig, er det som om ørene slår fra, og den skal ud og beskytte hjemmet.

 

Den virker venlig overfor andre hunde, specielt tæver er der ingen problemer med. Andre hanhunde prøver jeg at holde den fra, men så længe vi er ude, virker den ikke som den vil gå til angreb.

 

Er vi hos dyrlægen eller ude hos andre, er der ingen problemer overhovedet. Den virker meget nysgerrig og glad.

 

Kan selvfølgelig ikke leve med den har bidt, og har overvejet at aflive den, men det er virkelig svært, og virker efter min mening lidt som af give op. Derudover betyder den utrolig meget for mig, har været igennem længere tids sygdom hvor den virkelig har været et lyspunkt i mit liv. Som sagt er den også altid kælen og glad.

 

Har i nogen idéer eller råd til hvad jeg skal gøre, for lige pt. virker det hele lidt trist og uoverskueligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror umiddelbart at det kræver en adfærdsbehandler på sagen men det er ikke ualmindeligt at rottweilere er meget territoriale. De er jo avlede til at skulle vogte deres hjem og det gør din hund så.

 

Hvis han havde bidt mennesker ude på gåture eller havde bidt umotiveret, ville jeg være bekymret og også overveje om hunden var syg men dit problem synes jeg drejer sig om at sikre at ingen kan komme ind i haven til ham, når han er ude og at døren altid er låst, så han ikke selv kan åbne den.

 

Det er ærgerligt at du mister tilliden til ham men forståeligt nok. Du skal nok bare sørge for at have mere check på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er enig, jeg ville også pege på en dygtig adfærdsbehandler :)

 

Prøv fx http://www.paff.dk , de er dygtige :)

 

Din hund er ikke dominant, nok nærmere usikker!

 

Dominans er noget helt andet, prøv evt at læse Anders Hallgrens Alfasyndromet :)

 

Rotter er selvstændige, og de skal behandles blødt og kærligt men konsekvent (altid de samme rimelige regler som holdes af ejer).

 

Hvordan aktivere du ham?

Hvordan motionere du ham?

Havde du trænet alene hjemme med ham inden du startede arbejde?

Hvordan opdrager du, hvilke metoder bruger du?

Hvordan reagere du når han har bidt eller andet du ikke ønsker?

 

Lone Grevas Familiehunden er rigtig god, og også Christina Bruuns Hundeliv og hverdagstræning, der er rigtig gode øvelser og træningstips i dem, og forklaringer på hundesprog :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Jeg ønsker råd og vejledning af folk med erfaring indenfor rottweilere, eller andre større dominante hunde.

 

Håber nogen vil læse dette, på trods af den lange smørre. ;)

 

Først lidt om hunden. Har en rottweiler han på ca. 3½år. Moderen er halvt schæfer, halvt rottweiler. Faderen er ren rottweiler. Jeg købte ham et meget sølle sted, hvor han rendte rundt i en hestestald med hans søskende. "Hestehandleren" der ejede stedet, havde andre hunde gående i hestebokse under meget kummerlige forhold. Jeg forbarmede mig over den lille, og valgte at købe den, på trods af jeg ikke havde set forældrene, og forholdende hvor den kom fra ikke var ordentlige.

 

Problemet med den er, at den er meget territoriebevidst. Banker folk på døren, løber den ud og åbner døren. Kender den ikke folk knurrer den af dem. Har haft problemer med posten, da de blev skræft af den, selvom den aldrig har gjort dem noget. Kommer folk som den kender, er den oppe at køre, men når den finder ud af de er "okay", falder den til ro igen.

 

Det skal lige siges den kan rendte frit i en gårdsplads, med indhegning. Står folk udenfor lågen hopper den op af lågen, for at vise at den bestemmer, hvilket er nok til at skræmme de fleste væk, der ikke er vandt til større hunde, eller kender den.

 

En dag fik vi gæster, hvor han lå indenfor. Gæsterne kom ind i gårdspladsen og halvvejs mod døren, kommer den rendende ud, farre efter den ene og bider ham i maven. Kun en enkelt gang for at markere. Får selvfølgelig straks fat i ham, gæsterne går ind, og derefter er der ingen problemer. Personen der blev bidt snakker med hunden hele aften.

 

Her for nyligt kom en mand forbi sent om aften, som var kørt forkert. Han gik indenfor lågen og ringede på. Hunden skyndte sig ud, åbnede selv døren og farede efter ham og bed ham en enkelt gang i armen, efter han skyndte sig ind af døren til huset.

 

Jeg er for nogle måneder siden startet i arbejde igen, efter at have arbejdet hjemme det meste af dens liv. Synes det er efter jeg ikke er lige så meget hjemme, den er blevet værre. Den har aldrig bidt nogen før det.

 

Overfor os, familie og venner, er den verdens største skødehund, altid glad, kælen, kærlig, og umulig at hidse op, så den virker truende.

 

Efter de 2 episoder hvor den har bidt folk, er jeg blevet meget fortvivlet. Vi har altid døren låst, og tør ikke nærme mig fremmede med den.

 

Når vi er ude at gå og folk går forbi, fortrækker jeg a gå over i modsatte side, hvor jeg roser den, for at den skal vide det er okay.

 

Jeg træner lydighed med den herhjemme, bl.a. hvor den skal blive liggende, indtil jeg siger til. Den er meget lydig så længe der ikke er fremmede i nærheden. Når der kommer fremmede og jeg beder den ligge sig, er det som om ørene slår fra, og den skal ud og beskytte hjemmet.

 

Den virker venlig overfor andre hunde, specielt tæver er der ingen problemer med. Andre hanhunde prøver jeg at holde den fra, men så længe vi er ude, virker den ikke som den vil gå til angreb.

 

Er vi hos dyrlægen eller ude hos andre, er der ingen problemer overhovedet. Den virker meget nysgerrig og glad.

 

Kan selvfølgelig ikke leve med den har bidt, og har overvejet at aflive den, men det er virkelig svært, og virker efter min mening lidt som af give op. Derudover betyder den utrolig meget for mig, har været igennem længere tids sygdom hvor den virkelig har været et lyspunkt i mit liv. Som sagt er den også altid kælen og glad.

 

Har i nogen idéer eller råd til hvad jeg skal gøre, for lige pt. virker det hele lidt trist og uoverskueligt.

 

Jeg har en chihuahua, og du må godt grine når jeg nu fortæller dig at jeg godt kan nikke genkendende til noget af det du skriver:)

Hun har nemlig også vagthund i generne, og er iøvrigt samtidig nøjagtig lige så sød og kærlig og ikke-dominerende som det du beskriver.

 

Vores gæster får godbidder i hånden, det er ikke altid hun gider æde dem, men det viser hende dog at gæsterne er venligtsindede. Og så er vi begyndt at gøre meget ud af SELV at lyde enormt positive og glade når det ringer på døren "Jaa, nu får vi gæster, hvem er mon det der kommer, hvor er det dejligt". Jeg synes det hjælper rigtig godt. Men gæsterne skal altså hilse pænt på hende og sige hun er dejlig, før de bliver helt accepteret :P .

 

Jeg er godt klar over at dit problem er anderledes alvorligt, ikke mindst fordi din hund er stor, men alligevel tror jeg det er meget i familie med mit problem. Og jeg ved at det ikke handler om dominans.

 

Når jeg har Toffi med hjemme hos min gamle og dårligt gående Mor, er hun nærmest ved at æde hjemmehjælperne, fordi de selv låser sig ind, og har hektiske "invaderende" attituder. Da må jeg simpelthen gå ind i et andet værelse med Toffi mens de er der, for hun bliver rigtig vred, og jeg er nervøs for om hun vil kunne finde på at forsvare min mor ved at bide dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på noget:

Hvis en hund agerer velkomstkomite, og man ikke ønsker det, har den vel påtaget sig et job...som man gerne vil lade den vide er uønsket.

Og kunsten er så HVORDAN man lader den vide det...for metoden er -tror jeg- bestemt ikke uvæsentlig.

Og her må jeg melde pas, jeg er ikke kompetent nok til at give bud på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på noget:

Hvis en hund agerer velkomstkomite, og man ikke ønsker det, har den vel påtaget sig et job...som man gerne vil lade den vide er uønsket.

Og kunsten er så HVORDAN man lader den vide det...for metoden er -tror jeg- bestemt ikke uvæsentlig.

Og her må jeg melde pas, jeg er ikke kompetent nok til at give bud på det.

 

Spar på krudtet... Rotten har vist ikke været her forbi siden d. 24. :|

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på noget:

Hvis en hund agerer velkomstkomite, og man ikke ønsker det, har den vel påtaget sig et job...som man gerne vil lade den vide er uønsket.

Og kunsten er så HVORDAN man lader den vide det...for metoden er -tror jeg- bestemt ikke uvæsentlig.

Og her må jeg melde pas, jeg er ikke kompetent nok til at give bud på det.

 

Spar på krudtet... Rotten har vist ikke været her forbi siden d. 24. :|

 

Ja, I know. Men hvem ved, måske kan andre have glæde af at læse om det :) Eller måske læser rotten det alligevel, her er jo hele tiden en del gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...