Hop til indhold

allergisk reaktion


Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Jeg plejer at lufte mine hunde ud over markerne bag huset, men en bestemt mark har jeg nu mistænkt for at indeholde noget giftigt.

 

Det er en brak mark som har stået uberørt i nogen tid, og vi gik der meget sidste vinter...men nu er marken blevet slået, og første gang jeg havde hundende med derover efter den blev slået gik de helt amok da vi kom hjem...

 

De rev og flåede i deres poter...lå på jorden mens de rullede rundt og jamrede..den ene var værst, men efter jeg fik hendes poter vasket og smurgt med noget kløestillende fortog det sig hurtigt...

 

dengang kunne jeg ikke umiddelbart linke marken til problemet...men nu har vi igen idag været ovre på marken ....

 

Hundene var med min far og jeg ovre at tage billeder...men den ene, Lexi, ville ikke med...han stod længe og så efter os inden han også kom med...men kun rundt i kanten af marken...Jessie derimod er en vandhund...så hun styrtede rundt på marken som har mange vandpytter..

 

Da vi kom hjem var den gal igen...bare endnu værre...og så kan det vel kun være noget på den mark...det var også Jessie der var hårdest ramt...

 

Nogen der har en enesle om hvad det kan være eller prøvet noget lignende...jeg regner ikke lige med at gå derover igen forløbig..:???:

 

Men symptomerne er simpelthen, at især Jessie hopper rundt som havde hun fået sko på alle fire fødder ...hun bliver mere og mere panisk som om der er noget på hendes fødder hun vil have af...hun bider og kradser sig i poterne og piver...heldigvis går det ret hurtigt over igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder ikke godt...

 

kan du ikke få taget en test:?:

og så holde øje med hvad der bliver puttet på marken:?:gylle osv.

evt. er der nogele blomster/planter som der ikke er på de omkringlæggene... (ved ikke om hunde kan reagere på eks. bjørneklo...:confused:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også på at lave en slags vandprøve...men ved ikke lige hvad jeg skal stille op med den...måske skal jeg høre dyrlægen ad om de har en ide .

 

Der er jagt i området...så jægernes hunde må vel også blive udsat..

 

Jeg tror jeg vil tage en smut derop selv og prøve at identificere de forskellige planter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er meget plantevækst på marken så tag et billede af hvad der lige er der hvor i har gået, så kan jeg da kigge på om der er noget jeg genkender som skulle være farligt/kløende. Hvis ikke der vokser noget med du mener det er noget i jorden er det straks sværere, men så er det vel "bare" at finde ud af hvad de sprøjter på marken. Synes i øvrigt at hvis det sker igen at du skal skynde dig at vaske poterne og sørge for at de ikke slikker for meget på dem. Hvis det føles slemt på poterne må det være virkelig ubehageligt i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser nu det med vandpytterne. Det virker så mest realistisk at det er noget der er opløst i det vand der. Jeg ville nok gå over og tage en lille kop af vandpytten med hjem og så prøve den på mig selv, men jeg er også en skør skør kemiker.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja en vand/jordprøve kunne være en god ting tror jeg.. ved dog ikke om ikke det er komunen der skal have den ind,(og tror at du kommer til at betale med mindre ejer akceptere) men det burde dyrlægen evt. også vide...

og ja de der planter kunne nu også være spændene at hører om... for det er da skidt og synd for både dine hunde og jægernes hvis de også reagere på det... hvad det så end er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg tror ikke der er en allergisk reaktion. Det er snarere en almindelig irritation fra plantesaft.

Der findes faktisk 20 forskellige planter der er i familie med bjørneklo. De tre af dem er den gruppe som man kalder Kæmpe-Bjørneklo.

Men blandt de andre planter er der meget mindre hjemmehørende arter, som også har en stærkt generende saft, men planterne er meget mindre end kæmpebjørnekloen, måske kun omkring 1 meter høje. Blomsterstandene kan minde lidt om bjørneklo, og blomsterne er hvide eller gule.

 

Også saft fra vild pastinak eller vortemælk kan give forbrændinger på huden. Og sikkert en masse andre vilde planter.

Naturen kan være ond. :cry:

 

Der er ikke andet at gøre end at holde sig fra marken til saften er grundig tørret eller skyllet væk.

Og hvis en hund kommer derud ved et uheld, så må man skylle poter så snart man kommer hjem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Mere og mere landbrugsjord bliver jo inddraget fra brak til produktiv jord - og derfor kunne det tænkes at den er blevet sprøjtet her i efteråret.

 

Men den landmand der ejer jorden vil jo vide besked mht evt. sprøjtning - for du har vel en aftale med ham om at du benytter jorden? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...