Hop til indhold

Træning af voksen hund

Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

For en lille måned siden fik vi hund nr. 2 - en dværgpuddelhan på 1,5 år :hjerte:

Han er faldet ret godt til allerede og vi er meget glade for ham. Han har aldrig været trænet før, altså virkelig ikke trænet, han har ikke engang lært "sit" eller tilsvarende.

Jeg er så småt gået i gang med træningen, men jeg synes egentlig det er lidt svært. Han er tidligere udstillingshund, så han har sikkert fået masser af ros "bare" for at stå stille og se fin ud. Når jeg hiver godbidder og klikker frem stiller han sig "udstillingsagtigt" op og ser forventningsfuld ud. Og så gør han sådan set ikke mere.

Jeg kan selvfølgelig godt lokke ham rundt med en godbid for næsen, men dels er det ikke specielt konstruktivt og dels kan jeg ikke lokke andet frem end gå-adfærd. Han sætter sig fx ikke ned, hvis jeg trækker godbidden fra næsen og op over hovedet som langt de fleste hunde gør.

Jeg har forsøgt at stille lidt legetøj frem i håb om at han ville undersøge det og jeg så kunne klikke og belønne for lidt initiativ, men han står bare bomstille. Hvis jeg bare er tålmodig og venter, begynder han at pibe/smågø utålmodigt.

Jeg har ikke de store ambitioner og det er ikke noget stort problem, og jeg regner da med, at det lige så langsomt bliver nemmere, men jeg ville gerne have gode idéer til øvelser eller andet, der måske kunne gøre det lettere for os begge to :engel:

Alle forslag modtages med kyshånd :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste bud er at du skal have hul på "boblen". Altså den forventning han har om hvad han skal. Tag ham ud et sted, som ikke ligner noget der kunne minde om udstilling. Stil ham eks. på et træstub eller med forpoterne på en væltet træstamme. Så konteksten bliver markan forandret. Og hjælp ham så med at finde noget andet adfærd frem.

Link til indlæg
Del på andre sites