Hop til indhold

Hunde som ikke gider hundetræning


Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke læst hele tråden :engel:

 

Men Joya er også lidt sådan, hun er så voldsomt madglad, så jeg vil nok altid kunne få hende til at arbejde sammen med mig/for sin mad, men hun har ikke det samme behov for det som Chivas, selvom de er halvsøskende.. ;-) Chivas eeeelsker at træne, Joya der i mod er bare til fis og ballade, tilgengæld er hun knivskarp i den øverste halvdel og kan sådan set alt hvad hun skal kunne, eller i hvert fald hvad jeg har brug for i dagligdagen at hun kan, stortset uden at hun er blevet trænet i det og så er det seriøst nogle gange somom hun rent faktisk forstår hvad man siger! Jeg kan sige en lang og ukonstruktiv sætning som: "Joya, hvis du skal ligge og larme med det ben (kødben), så gå et andet sted hen!" Og så rejser hun sig squ og går et andet sted hen! -uden jeg har brugt håndtegn eller noget.. Eller:"Joya, gå i seng", så hopper hun ned af vores seng og daffer ind i sit bur, og det er altså heller ikke noget der er blevet trænet :vedikke: Hvis jeg sagde det til Flica eller Chivas, ville de bare glo på mig og ikke fatte en meter.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu hopper jeg lige ind i en halvdød tråd, som jeg ikke har haft tid til at svare på før nu. :lol:

Men den der sætning siger det egentlig meget godt for mig - For træning skal ikke være frustrerende.

 

Selvfølgelig er det OK at man bliver lidt gråhåret når tingene ikke altid lige lykkes og man skal have de små grå på arbejde for at få en øvelse til at spille.

Men når det er det helt basale samarbejde der ikke spiller, så synes jeg det er rigtig fint man lige overvejer for hvis skyld man egentlig gør det :blink:

Selvfølgelig er der forskel på om man står med en hvalp/unghund, som lige skal lære, at man er feeeed at arbejde sammen med, eller om man står med en voksen hund hvor man gang, på gang forgæves har prøvet at finde det der motivere hunden for samarbejde.

 

Du er den der kender din hund bedst og du ved bedst om han trives med/uden træningen og jeg kan ikke se noget problem i, at det ikke er der i bruger krudtet, når han jo trives så fint (måske endda bedre?) uden.

 

 

 

Bare det han har et veludviklet gen for træk, er jo guld værd - For så har du jo aktiviteten han vil elske lige der.

Om det er dig der er god nok til at motivere ham for al anden træning eller ej, er egentlig lidt irrelevant i mine øjne, hvis du er OK med han ikke gider træningen.

For det er jo nu engang dig han bor hos ;-)

 

Havde du nu selv haft et behov og havde han selv vist at han manglede mental aktivering i hverdagen, så var det noget andet - Så må man jo få fat i nogle kloge mennesker der kan finde løsningen i selskab med jer.

Men hvis han trives, så ser jeg ingen grund til du skal kæmpe videre, medmindre du selv har lyst.

Der er jo også 1.000 andre ting man kan lave med sin hund, end lige lydigheden - Har du evt. prøvet slæbespor? Det er nok i andre retninger end lydighed/Ag jeg ville gå, hvis jeg ikke havde ambitioner om titler og ikke selv ville træne lydighed, men fokusere lidt mere på næsearbejdet hvis jeg ville træne et eller andet ud over træk.

 

Og ja... Har oplevet det selv.

Mig og Kaia spillede bare overhovedet ikke samme spil og jeg holdt en længere træningspause med hende, på over 1 år -Hun gad simpelthen ikke træning. Ikke i samme omfang som Benny, men nok til jeg ikke orkede at kæmpe med det, når nu jeg havde Bamse som gad.

Først da hun fyldte 3 så talte vi samme sprog igen og har haft nogle fede træningstimer sammen og endda nogle super gode konkurrencer.

 

Men for dææææælen det er op af bakke nogle gange og der er dage, hvis hun bare ryger i bilen og så er det bare ikke den dag vi skal lave noget sammen - Så kan hun komme ud på en gåtur bagefter.

Jeg gider ikke kæmpe, for vi er bare ikke altid samme sted og jeg har to hunde jeg kan tage ud af bilen i stedet, som altid vil arbejde.

Så er der ingen grund til at skulle hive hele arsenalet af spændende ting frem, for at kunne motivere hende til at lave noget hun ikke er motiveret for.

Så vil jeg hellere gå en hyggelig tur med hende, hvor vi bare er sammen om det i stedet. :genert: Og ærligt.... Det vil Kaia også!!

 

Jeg kan da også tydeligt mærke, at min bc er vildt trænbar - Men sætter jeg ham på får, så er han ligesom Benny.

Det er DET han er født til at lave og det giver hundene noget helt andet at lave det de er skabt til, end det gør at arbejde med bestemte øvelser.

Så personligt ville jeg ikke være spor ked af det, hvis min hund ikke gad andet træning - Bare der var noget andet den brændte for, som vi kunne lave sammen.

Så længe hund og ejer trives, så er det for mig ligegyldigt hvad man laver sammen.

 

MM, nej det skal bestemt ikke være sådan at jeg bliver frustreret, det kan han jo også mærke og det gør ingenting bedre - men det blev jeg, jeg har virkelig svært ved den meget passive måde han bliver på og det han gør er at zappe ud, altså kigge væk på ingenting og bare.. være væk :lol:

 

Jeg er som sådan ikke ked af at vi ikke træner, det er ikke et kæmpe behov jeg har + jeg har Egon og han er skide sjov at træne for sjov med. Mit udgangspunkt har jo bare været, at det er godt og sundt for hunden (hjernen). Men måske har ikke alle hunde det behov.

 

Vil vildt gerne lave næsearbejde med ham, men han gider ikke. Egon ELSKER leverpostejsspor, Benny nej. Det rager ham virkelig :lol: Nu er det noget tid siden sidst, kan jo være det kommer lige pludselig, men generelt er han ikke til de der ting, godbidssøg i haven (skinke i strimler, kød, godbidder osv - altså lækre ting) tuller han lidt rundt og snacker af, men hvor Egon bliver ved til det sidste er fundet, stopper Benny på et tidspunkt og sætter sig ved mig og hygger i stedet. Går jeg ind, kommer han ind til mig. Lukker jeg døren, sætter han sig foran døren :lol:

 

Bolde med godbidder er det samme, han gider 2 min og så ikke mere.

 

Jeg tror bare at han bruger sin hjerne på en anden måde :vedikke: Samarbejdet i dagligdagen fejler bestemt ikke noget, han ELSKER mig og vil hele tiden gerne gøre mig glad. Altså i alt andet end lige hjernetræning ;)

 

Og ja, han ér jo indkøbt til træk og han er SÅ pisse dygtig. Som skrevet i første indlæg, er det bare mig som tror at han keder sig om sommeren, men det gør han jo ikke.

 

 

 

Jeg har ikke læst hele tråden :engel:

 

Men Joya er også lidt sådan, hun er så voldsomt madglad, så jeg vil nok altid kunne få hende til at arbejde sammen med mig/for sin mad, men hun har ikke det samme behov for det som Chivas, selvom de er halvsøskende.. ;-) Chivas eeeelsker at træne, Joya der i mod er bare til fis og ballade, tilgengæld er hun knivskarp i den øverste halvdel og kan sådan set alt hvad hun skal kunne, eller i hvert fald hvad jeg har brug for i dagligdagen at hun kan, stortset uden at hun er blevet trænet i det og så er det seriøst nogle gange somom hun rent faktisk forstår hvad man siger! Jeg kan sige en lang og ukonstruktiv sætning som: "Joya, hvis du skal ligge og larme med det ben (kødben), så gå et andet sted hen!" Og så rejser hun sig squ og går et andet sted hen! -uden jeg har brugt håndtegn eller noget.. Eller:"Joya, gå i seng", så hopper hun ned af vores seng og daffer ind i sit bur, og det er altså heller ikke noget der er blevet trænet :vedikke: Hvis jeg sagde det til Flica eller Chivas, ville de bare glo på mig og ikke fatte en meter.. :lol:

 

 

Ja præcis! Sådan er Benny også! Det der slubre tissemand noget, jeg hader det og kan også sige en lang indviklet sætning om det og han stopper med det samme eller går ud af soveværelset og gør sig færdig :lol: Han er super klog med sådan noget, han kan nogle gange gøre noget næsten bare jeg tænker på det. Han har aldrig hverken lært nej eller stop eller ikke stjæl fra borde, og han gør det ALDRIG. Det er som om han er totalt indkodet til at bo ved os og ved en masse som vi aldrig har lært ham, det er ret vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var i Sverige til det familietræf, derovre hegner de jo ikke haverne ind (vi var på landet agtigt) - Benny gik uden snor HELE weekenden, undtagen når vi gik tur. Den ene dag gik vi ud og 30 meter væk, lige foran vores indkørsel, løb nogle harer væk og Benny ville efter (men havde jo snor på). Da vi kom tilbage, spejdede han efter den men alligevel gik han på intet tidspunkt selv ud, mens han gik løs i haven. Jeg kunne gå ind i huset og Benny blev i haven. Det er sgu da vildt.

 

Egon havde været over alle bakker og bjerge på et sekund :lol:

 

Derudover tænkte jeg nærmest ikke over, hvordan Benny ville tage 6,5 time i tog (bil var lidt ustabil så jeg valgte toget) inklusiv 2 skift og at vade rundt på store banegårde, for sådan noget tager han bare i stiv pote. Og det gjorde han jo. Dog var turen hjem mere end 3 timer forsinket så tilsidst var han altså rigtig, rigtig træt og ville bare gerne lige sidde/ligge ordentligt :mrgreen:

 

 

1044763_10152997700025230_1191828120_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...