Hop til indhold

Hunde som ikke gider hundetræning


Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg har et par gange luftet at jeg bliver ret frustreret når jeg forsøger at træne med Benny, kunne forstå at jeg muligvis har forsøgt for meget så har i et godt stykke tid kun trænet i ikke trænings-agtige situationer. Dvs mens jeg stod og lavede mad eller tilfældigt og spontant på en gåtur. Har ikke hjulpet på interessen.

 

Var så på weekend med flere fra hans hunde-familie, bl.a. hans 3 kuldbrødre, og spurgte selvfølgelig til hvordan de andre var at træne. Cirka det samme, viser det sig så :lol: Det interesserer dem bare overhovedet ikke. Den ene er lidt bedre end de andre men jeg så en video hvor de gik rally og det var seriøst som at se Benny. Kigge væk, kigge væk, gå i sten, hov hej hundemor! Han kiggede dog mindre væk/zappede ud, end Benny gør.

 

Før jeg mødtes med dem, var jeg egentlig nået til, at træning bare ikke er hans ting. Noget som har været værre for mig, er at han heller ikke gider godbidsbolde, godbidssøg (som varer over 3 minutter), spor - altså mentaltræning. Han gider lidt godt aktivitetsspil som vi laver sammen. Men argh Benny, det er GODT for dig. Egon elsker alle de ting.

 

 

Benny er så tilgengæld helt VILDT dygtig til det han skal kunne, ifølge hans race. Han er mega social, sindssygt dygtig og udholdende til træk, har et naturligt instinkt for at følge mine anvisninger selvom jeg er bag ham, har super meget selvkontrol i dagligdagen (undtagen med at jage dyr ;)) så nej bliver altid overholdt selvom han aldrig har lært ja-nej træning, og jeg kunne blive ved. Han er virkelig en fantastisk hund.

 

Så egentlig er det for mig ok, at han ikke gider træning. Måske er jeg bare ikke dygtig nok til at motivere men når han nu kommer fra en ikke træningsglad familie (ex hans far, han er ok glad for træning), så skal der måske også lidt ekstra evner til.

 

 

Er der andre herinde som oplever det samme? Eller nogen som mener at man virkelig, virkelig bør træne med sin hund? Hvis ja, hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Høhø, han lyder sgu sjov:lun:

 

Min ELSKER jo at træne! Når vi pakker skoletasken, bliver hun helt vild og hyler og piver. Og hun er ved at sprænges af glæde når vi kommer til træningspladsen:hjerte:

 

Jeg ville jo være ked af det nu, hvis hun ikke ville træne. Men den gamle gad ikke - sådan på Benny-måden. Og han fik lov at slippe. Lykken for ham var en gåtur, bade i en sø eller gnaske et stort ben. Han var i øvrigt også ....... ehmmmm, mindre intelligent, og fattede hat af aktivitetsspil:oops:

 

Vær glad for at du har en glad og tilfreds hund, som bare fungerer som han er:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Benny er så tilgengæld helt VILDT dygtig til det han skal kunne, ifølge hans race.

Han er mega social, sindssygt dygtig og udholdende til træk, har et naturligt instinkt for at følge mine anvisninger selvom jeg er bag ham, har super meget selvkontrol i dagligdagen (undtagen med at jage dyr ;)) så nej bliver altid overholdt selvom han aldrig har lært ja-nej træning, og jeg kunne blive ved. Han er virkelig en fantastisk hund.

 

Det er jo super godt. Nogle hunderacer er avlet til én type arbejde og andre til noget andet. Hvis man har en race som ikke er avlet til et tæt samarbejde med et menneske så er den normale lydighedstræning noget af en udfordring.

Noget tyder på at din hund ville nyde at træne vognkørsel o.l. Det er også hundetræning :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke man absolut skal træne med sin hund hvis den ikke er motiveret. Han får jo lov at lave det han synes er sjovt, og han trives. Så synes jeg man er ovre i at træningen er for ejerens skyld.

 

En af mine (Chase) er ok til lydighed men det er ikke nogen han brænder for - han vil hellere ud og besøge sine mennesker på plejehjemmene, så det er det vi bruger krudtet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Høhø, han lyder sgu sjov:lun:

 

Min ELSKER jo at træne! Når vi pakker skoletasken, bliver hun helt vild og hyler og piver. Og hun er ved at sprænges af glæde når vi kommer til træningspladsen:hjerte:

 

Jeg ville jo være ked af det nu, hvis hun ikke ville træne. Men den gamle gad ikke - sådan på Benny-måden. Og han fik lov at slippe. Lykken for ham var en gåtur, bade i en sø eller gnaske et stort ben. Han var i øvrigt også ....... ehmmmm, mindre intelligent, og fattede hat af aktivitetsspil:oops:

 

Vær glad for at du har en glad og tilfreds hund, som bare fungerer som han er:hjerte:

 

Det må også være sjovt og fedt at have sådan en træningshund. Vi har selvfølgelig et samarbejde når de trækker men det er ligesom ikke helt på samme måde. Men nyder ham skam virkelig også, troede aldrig jeg skulle få en hund som seriøst er lykkelig bare vi er sammen - om vi så går tur eller ligger og stener i haven eller på sofaen. Alt er mega hygge.

 

Det er jo super godt. Nogle hunderacer er avlet til én type arbejde og andre til noget andet. Hvis man har en race som ikke er avlet til et tæt samarbejde med et menneske så er den normale lydighedstræning noget af en udfordring.

Noget tyder på at din hund ville nyde at træne vognkørsel o.l. Det er også hundetræning :klap:

 

Det gør han skam allerede, men det kan vi ikke om sommeren. Men hele vinteren kører vi med dem, både i DK og i Sverige og han er SÅ sej til det :hjerte: Er også efter en dygtig trækmor, så det var et bevidst valg, men jeg tænkte ikke over sådan noget med træning da jeg valgte den hundemor, tanken kommer ligesom bare om sommeren hvor jeg føler de da må kede sig (men det tror jeg så aldrig Benny gør, ærligt talt :lol:)

 

Jeg synes ikke man absolut skal træne med sin hund hvis den ikke er motiveret. Han får jo lov at lave det han synes er sjovt, og han trives. Så synes jeg man er ovre i at træningen er for ejerens skyld.

 

En af mine (Chase) er ok til lydighed men det er ikke nogen han brænder for - han vil hellere ud og besøge sine mennesker på plejehjemmene, så det er det vi bruger krudtet på.

 

 

Jeg tænkte på et tidspunkt at det bare var fordi vi ikke havde fundet hvad vi skulle træne. Overvejede man trailing men for sjov, så det kun var mig eller manden han skulle finde, det ville han nok virkelig gerne men så var det at jeg tænkte ej, stop nu, hunden gider jo ikke :lol:

 

Dejligt at du har fundet det Chase gider, han ser virkelig også lykkelig ud på de billeder du har vist :lun:

Mikkel gider heller ikke træne. Han vil dog gerne arbejde, lave søgelege og lignende, men lydighedstræning = :gab:

 

Glemmer aldrig da vi gik til lydighedstræning og skulle øve noget med indkald. Øvelsen gik vist ud på at hunden skulle kunne ligge ned, imens man gik væk og så komme når man kaldte, men Mikkel syntes bare det var en fest at være løs og var umulig at få fat i igen.. :oops:

 

Benny rullede bare om på ryggen og så lå han sådan haha. Han rejste sig sjældent, han har ret meget impulskontrol helt automatisk men hold kæft hvor han kedede sig :lol:

 

Hvad mener du med arbejde? Er det spor/søge?

 

Altså Benny gider bestemt godt hente legetøj jeg kaster, men så snart der kommer noget ind over med at skulle vente (ala apport) såååå ej.. ej så skal han også lige over og tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

basse elskede at arbejde og samarbejde med mig.

 

men visse ting gad hun bare ikke. omkring halvdelen af standard lydighed fandt hun røvkedeligt. og noget af det fattede hun bare ikke.

 

jeg VED at hun ville have elsket at træne ag, og jeg var altid så frustrerer over at det ikke kunne lade sig gøre.. der er sgu forskel på hvad de hunde gider :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror såmænd ikke man BEHØVER at træne alle hunde. Johna vil fx gerne, men hvis jeg døde imorgen og hun skulle gå resten af sit liv i en have i et villakvarter, så ville hun såmænd være lige så lykkeligt tror jeg... Hun synes det er sjovt og hyggeligt at lege med mig, men det er ikke det vigtigste i hendes verden overhovdet - tror ikke engang det er at finde på top 3 :lol:

 

Karla derimod ville blive vanvittig hvis vi ikke trænede. Tror seriøst ikke der er noget hun hellere vil i hele verden... Hvis hun får et valg, så vælger hun mig og træningen... Så vil mene, at det kommer an på hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er glimrende at arbejde med sin hund, men det er lisså glimrende at lade være med at tvinge sin hund til at deltage i ens egen hobby, hvis denne hobby ikke gør noget positivt for hunden. Det er jo det der er s smart ved alle de racer der findes, der er en for enhver smag, altid en der kan opfylde de behov man har.

 

Inden for samme race kan der så sagtens være udsving, det lyder som om at du er i situationen med en typisk samojede og en alternativ en af slagsen. I er alle sammen heldige at være havnet i hinandens familie. Du opfylder begge hundes behov og de opfylder hver i sær dine :-)

 

Jeg har selv hunde der for deres race er alternative i træningssammenhæng. Jeg synes det er vigtigt at man som opdrætter oplyser sine hvalpekunder hvis man vælger at arbejde med et andet fokus end flertallet, så disse hvalpekunder for det første er bedre forberedt, men osse har mulighed for at vælge fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at rigtig mange hunde er ganske tilfredse med ikke at lave noget. Hvis Mingus kunne bestemme, bestod hans aktivering af at snuse, tisse og lede efter tæver i løbetid :mrgreen: Men selvom han ofte er ret træg at have med til træning (jvf. de tre nævnte ting), kan jeg tydeligt mærke på ham, når han ikke har trænet. Han bliver absolut gladere og virker mere tilfreds.

 

Selvom dig og Benny ikke som sådan samarbejder, er jeg sikker på at han nyder at lave noget med dig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlo gider heller ikke i mere end 5 min af gangen og han gider på ingen måder gentagelser, så kan jeg lave det selv kan jeg :-D

 

Hvis vi træner noget, er det som oftest nye tricks - det gider han til gengæld godt. En gang i mellem tager vi lige en gang "sit, dæk, bliv osv" :-D

 

Egon er som regel ok til træning, men der er klart grænser for mængden/længden men det er vel også mest normalt for vores race.

 

Jeg tror såmænd ikke man BEHØVER at træne alle hunde. Johna vil fx gerne, men hvis jeg døde imorgen og hun skulle gå resten af sit liv i en have i et villakvarter, så ville hun såmænd være lige så lykkeligt tror jeg... Hun synes det er sjovt og hyggeligt at lege med mig, men det er ikke det vigtigste i hendes verden overhovdet - tror ikke engang det er at finde på top 3 :lol:

 

Karla derimod ville blive vanvittig hvis vi ikke trænede. Tror seriøst ikke der er noget hun hellere vil i hele verden... Hvis hun får et valg, så vælger hun mig og træningen... Så vil mene, at det kommer an på hunden!

 

Nej det gør man jo nok ikke, men sådan lidt HF opdraget så skulle det jo være godt for dem, du ved. Ja og så troede jeg jo at det var mig der var totalt elendig til en anden type hund end Egon, så jeg har prøvet aaaaaalt muligt underligt for lige at se om ikke... :lol:

 

 

Jeg tror at rigtig mange hunde er ganske tilfredse med ikke at lave noget. Hvis Mingus kunne bestemme, bestod hans aktivering af at snuse, tisse og lede efter tæver i løbetid :mrgreen: Men selvom han ofte er ret træg at have med til træning (jvf. de tre nævnte ting), kan jeg tydeligt mærke på ham, når han ikke har trænet. Han bliver absolut gladere og virker mere tilfreds.

 

Selvom dig og Benny ikke som sådan samarbejder, er jeg sikker på at han nyder at lave noget med dig :blink:

 

 

Han bliver gladere og mere tilfreds når i træner?

 

Jeg siger selvfølgelig ting i løbet af dagen, som han får ros og godbidder for, det er bare virkelig sjældent sit eller sådan noget, det er hop op på en ting eller tak for det spontane (meget våde) kys.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hunden gider træningen kommer meget an på træningen. Jeg har gået til træning med hunde der ganske enkelt lagde sig ned og nægtede at træne videre. Det var til DKK's LP1, og ja, det var virkeligt jammerkedeligt. I andre sammenhænge når jeg trænede på egen hånd med de samme hunde var motivationen absolut tilstede.

I nyere tid har jeg trænet racer der normalt opfattes som svære at træne, og oplevet at med moderne motiverende træning, (ikke Cesar..) kan det lykkes at holde dem "på" gennem hele lektionen. Der har været en undtagelse, og det var fordi det regnede i tove, ved 2 graders varme. Der gad hunden ikke længere. Det gjorde jeg forresten heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel meget an på race, individ og ikke mindst den tidlige prægning?

 

Der er i hvert fald også forskel på mine hunde...

Da jeg fik Gatoren var jeg i gang med uddannelse hos Hund og Træning, og havde i øvrigt ikke ret meget liv udover hundetræning :lol: Hun blev trænet hver dag, næsten uden undtagelse, og lærte tidligt at arbejde for føden og have det fedt imens. I dag er hun træningsnarkoman og der findes ikke noget hun hellere vil end at lege med mig.

 

Modjo kom ind i mit liv på et andet tidspunkt, og selvom han bliver trænet, er det jo slet slet ikke i samme dur som dengang. Han vil rigtigt gerne arbejde, og aktiviteter med mig rangerer meget højt. Men han vil aldrig komme på niveau med Asta, aldrig. Fx. er han er meget social hund, og samvær med andre kan af og til godt komme op og konkurrere med samarbejdet - noget der aldrig ville ske med Asta.

 

Begge hunde ville da sagtens kunne leve uden at komme ud og arbejde, men kun Modjo ville kunne trives i det.

 

Hvor meget der er hhv. race, individ og prægnings-bestemt er svært at sige

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel meget an på race, individ og ikke mindst den tidlige prægning?

 

Der er i hvert fald også forskel på mine hunde...

Da jeg fik Gatoren var jeg i gang med uddannelse hos Hund og Træning, og havde i øvrigt ikke ret meget liv udover hundetræning :lol: Hun blev trænet hver dag, næsten uden undtagelse, og lærte tidligt at arbejde for føden og have det fedt imens. I dag er hun træningsnarkoman og der findes ikke noget hun hellere vil end at lege med mig.

 

Modjo kom ind i mit liv på et andet tidspunkt, og selvom han bliver trænet, er det jo slet slet ikke i samme dur som dengang. Han vil rigtigt gerne arbejde, og aktiviteter med mig rangerer meget højt. Men han vil aldrig komme på niveau med Asta, aldrig. Fx. er han er meget social hund, og samvær med andre kan af og til godt komme op og konkurrere med samarbejdet - noget der aldrig ville ske med Asta.

 

Begge hunde ville da sagtens kunne leve uden at komme ud og arbejde, men kun Modjo ville kunne trives i det.

 

Hvor meget der er hhv. race, individ og prægnings-bestemt er svært at sige

 

Den tidlige prægning har uden tvivl også noget at sige! Johna blev slet ikke trænet i samme grad som Karla, da hun var lille. Og så tænker jeg også, at det at det er hund nr 2 har indflydelse. Karla var ganz alein hvis hun ikke valgte mig til - hvorimod Johna altid har haft Karla at henvende sig til hvis kedsomheden skulle komme over hende ;-) Derudover er Johna en meget "hunde-social" hund - hun holder meget af samvær med andre hunde i forhold til samvær med mennesker. Det er Karla ikke. Hun vælger altid mennesker frem for hunde. Men er det igen prægning? eller er det medfødt sind? :vedikke:

 

PS. til Buddha. Siri havde fornylig en tråd om "den sjove hundefører", som evt. kunne være interessant for dig. Hvor der blev debatteret om vi nogle gange - i misforstået godhed - arbejdede for hårdt for vores hunde, istedetfor at lade dem arbejde for os. Den kunne evt. være interessant for dig at lure lidt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du kan se af mine tidligerer tråde, så havde jeg virkelig også min kamp med at få Luna til at syntes træning var en sjov ting, og jeg brugte usandsynlig meget energi på at finde en belønning hun overhovedet gad arbejde for, så når sådan en træningstime var overstået, så var jeg næsten mere træt end Luna :blink:

 

I dag elsker Luna at træne, og da vi ikke gør det så tit mere, så kommer hun sågar selv til mig og plager mig om at vi skal træne, så min dårlige samvittighed er pludselig at vi ikke træner nok :genert:

 

Grunden til jeg skriver ovenstående er for at sige, at det kan godt være at hans tålmodighed og villighed til at træne kommer med alderen og øvelsen.

 

Men hvis du ikke "orker" at blive ved med at hitte på, for bare at føle at hunden ikke kunne være mere ligeglad... Så syntes jeg det er helt ok at undlade at træne.

 

Vi er til tider så fokuseret på at gøre det "rigtige" i forhold til tidens normer, at vi helt glemmer at kigge på vores hund og se hvad de syntes er det rigtige. Og så bliver det vi forsøger på pludseligt hårdt arbejde og ikke en fornøjelse, så personligt mener jeg at du skal glemme alt om hvad der er "rigtig og forkert" og i stedet gøre hvad du og Benny syntes er sjovt, på den måde kan det aldrig blive "forkert" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo min græske vizhlamix- der faktisk kom som nok max 12 ugers til mig. Hun har aldrig været særlig trænbar og selv på Hund og Træning klikkerkursus ,stod hun ofte og kiggede væk med højt hævet hoved og viste tydeligt, at det eneste hun ville var at komme fri og løbe stærkt. Og oksemørbrad hjalp heller ikke.

Jeg kan simpelthen ikke motivere hende til at synes det er rigtig sjovt. Det går helt anderledes med cockerne og den anden græske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov hov, DKK's LP-whatever program kan sagtens både være skide skægt og motiverende. Bare at du ved det :mrgreen:

Men det er godt nok så ulige meget nemmere (og skæggere for både hund og fører) at lave noget hundearbejde, hvor hunden får lov til selvstændigt at udfolde sine rige talenter. For hvor smukt et lp-program end kan tage sig ud med en topmotiveret hund og dygtig fører - så er det én stor dirigering af hunden. Det er fint for nogle racer, men for andre bliver det altså hurtig lidt småkedeligt. De vil hellere ud og finde nogen/noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hunden gider træningen kommer meget an på træningen. Jeg har gået til træning med hunde der ganske enkelt lagde sig ned og nægtede at træne videre. Det var til DKK's LP1, og ja, det var virkeligt jammerkedeligt. I andre sammenhænge når jeg trænede på egen hånd med de samme hunde var motivationen absolut tilstede.

I nyere tid har jeg trænet racer der normalt opfattes som svære at træne, og oplevet at med moderne motiverende træning, (ikke Cesar..) kan det lykkes at holde dem "på" gennem hele lektionen. Der har været en undtagelse, og det var fordi det regnede i tove, ved 2 graders varme. Der gad hunden ikke længere. Det gjorde jeg forresten heller ikke.

 

 

Min anden hund, han synes faktisk lige præcis LP er vildt sjovt. Tror han godt kan lide de opgaver der er imellem med afstand til fører :sjov: Ej vores træner var også god, skiftede meget mellem aktive og rolige øvelser, f.eks. i vildt regnvejr skulle vi alle hoppe gå i plads-øvelser, så vi ikke frøs.

 

 

Den tidlige prægning har uden tvivl også noget at sige! Johna blev slet ikke trænet i samme grad som Karla, da hun var lille. Og så tænker jeg også, at det at det er hund nr 2 har indflydelse. Karla var ganz alein hvis hun ikke valgte mig til - hvorimod Johna altid har haft Karla at henvende sig til hvis kedsomheden skulle komme over hende ;-) Derudover er Johna en meget "hunde-social" hund - hun holder meget af samvær med andre hunde i forhold til samvær med mennesker. Det er Karla ikke. Hun vælger altid mennesker frem for hunde. Men er det igen prægning? eller er det medfødt sind? :vedikke:

 

PS. til Buddha. Siri havde fornylig en tråd om "den sjove hundefører", som evt. kunne være interessant for dig. Hvor der blev debatteret om vi nogle gange - i misforstået godhed - arbejdede for hårdt for vores hunde, istedetfor at lade dem arbejde for os. Den kunne evt. være interessant for dig at lure lidt i.

 

Prøver at finde den, men synes ikke jeg har arbejdet mega meget for ham, tror snarere jeg har krævet lidt for meget hjernemæssigt på ham. Han er nok bare ikke tilbyde typen.

 

Trænede en del med ham som lille, har også gået på hvalpe- og begynderhold, derefter LP, AG og indkald, men det er klart sat til side om vinteren hvor vi bruger meget tid på det fysiske måske har den pause noget at sige :vedikke:

 

 

 

Grunden til jeg skriver ovenstående er for at sige, at det kan godt være at hans tålmodighed og villighed til at træne kommer med alderen og øvelsen.

 

Men hvis du ikke "orker" at blive ved med at hitte på, for bare at føle at hunden ikke kunne være mere ligeglad... Så syntes jeg det er helt ok at undlade at træne.

 

Vi er til tider så fokuseret på at gøre det "rigtige" i forhold til tidens normer, at vi helt glemmer at kigge på vores hund og se hvad de syntes er det rigtige. Og så bliver det vi forsøger på pludseligt hårdt arbejde og ikke en fornøjelse, så personligt mener jeg at du skal glemme alt om hvad der er "rigtig og forkert" og i stedet gøre hvad du og Benny syntes er sjovt, på den måde kan det aldrig blive "forkert" :-D

 

Hvor dejligt at Luna nu gider det :-D Ja du har virkelig forsøgt mange ting. Kan især huske at du bagte småkager til hende :lol: Egon er også ved at blive ret god til det! Og han er endda begyndt at lege med mig hvor han sætter det i gang.

 

Tror bare at jeg er nået dertil, hvor at jeg godt kan se at træning med Benny vil være for min skyld, ikke for hans. Han er ikke ligeglad med mig, bestemt ikke, han finder bare ikke rigtigt øvelser særligt spændende. Forstå mig ret, vi træner da lidt, men efter kort tid gider han ikke rigtigt mere. Han har heller ikke den tilgang som Egon har til det, hvor han enten prøver noget eller bare skriger vov, hvis jeg ikke forstår at han ikke forstår. Benny sætter sig bare og ser blank ud :lol:

 

Til gengæld har vi dig&mig tid i så mange andre situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo min græske vizhlamix- der faktisk kom som nok max 12 ugers til mig. Hun har aldrig været særlig trænbar og selv på Hund og Træning klikkerkursus ,stod hun ofte og kiggede væk med højt hævet hoved og viste tydeligt, at det eneste hun ville var at komme fri og løbe stærkt. Og oksemørbrad hjalp heller ikke.

Jeg kan simpelthen ikke motivere hende til at synes det er rigtig sjovt. Det går helt anderledes med cockerne og den anden græske.

 

Ja præcis, det er også det Benny gør, kigger væk mens han drømmer om at løbe stærkt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor dejligt at Luna nu gider det :-D Ja du har virkelig forsøgt mange ting. Kan især huske at du bagte småkager til hende :lol: Egon er også ved at blive ret god til det! Og han er endda begyndt at lege med mig hvor han sætter det i gang.

 

Tror bare at jeg er nået dertil, hvor at jeg godt kan se at træning med Benny vil være for min skyld, ikke for hans. Han er ikke ligeglad med mig, bestemt ikke, han finder bare ikke rigtigt øvelser særligt spændende. Forstå mig ret, vi træner da lidt, men efter kort tid gider han ikke rigtigt mere. Han har heller ikke den tilgang som Egon har til det, hvor han enten prøver noget eller bare skriger vov, hvis jeg ikke forstår at han ikke forstår. Benny sætter sig bare og ser blank ud :lol:

Til gengæld har vi dig&mig tid i så mange andre situationer.

 

Men er det ikke netop dette behov du forsøger at få dækket igennem træning? Og hvis det er, så lyder det til at I får det dækker på andre måder, og så er der vel intet galt i at droppe noget som hunden syntes er kedeligt, og du dermed syntes er hårdt arbejde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er godt nok så ulige meget nemmere (og skæggere for både hund og fører) at lave noget hundearbejde, hvor hunden får lov til selvstændigt at udfolde sine rige talenter. For hvor smukt et lp-program end kan tage sig ud med en topmotiveret hund og dygtig fører - så er det én stor dirigering af hunden. Det er fint for nogle racer, men for andre bliver det altså hurtig lidt småkedeligt. De vil hellere ud og finde nogen/noget.

Naaah...

 

"skæggere for både hund er fører" er dæleme subjektivt. Det er skæggere for dig måske.

 

Og nej, LP programmet er da ikke en stor dirigering af hunden, jo højere man kommer op i klasserne, jo mere kommer hunden på arbejde væk fra fører, så kræves der nogle andre ting end bare lydhørhed.

 

Mine hunde synes LP er sjovt, fordi jeg har lært dem at det er det fedeste der findes. Havde jeg truffet valget om at træne en anden sport, som jeg var lige så motiveret for, ville deres motivation ligge dér.

Ja, raceforskelle skal man ikke kimse af, men førers tilgang til hundesporten vil jeg mene er afgørende når vi snakker for motivation for træning.

 

At nogle racer har lettere ved at motiveres for bestemt sportsgrene kan vi godt blive enige om, men derfra og så til at sige at nogle sportsgrene er sjovere for hunde end andre, der står jeg ret meget af. Alt det afhænger altså af førerarbejdet og tilgangen vil jeg mene, og det kræver da forskellige ting at motivere en BC og en Beagle fx.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naaah...

 

"skæggere for både hund er fører" er dæleme subjektivt. Det er skæggere for dig måske.

 

Og nej, LP programmet er da ikke en stor dirigering af hunden, jo højere man kommer op i klasserne, jo mere kommer hunden på arbejde væk fra fører, så kræves der nogle andre ting end bare lydhørhed.

 

Mine hunde synes LP er sjovt, fordi jeg har lært dem at det er det fedeste der findes. Havde jeg truffet valget om at træne en anden sport, som jeg var lige så motiveret for, ville deres motivation ligge dér.

Ja, raceforskelle skal man ikke kimse af, men førers tilgang til hundesporten vil jeg mene er afgørende når vi snakker for motivation for træning.

 

At nogle racer har lettere ved at motiveres for bestemt sportsgrene kan vi godt blive enige om, men derfra og så til at sige at nogle sportsgrene er sjovere for hunde end andre, der står jeg ret meget af. Alt det afhænger altså af førerarbejdet og tilgangen vil jeg mene, og det kræver da forskellige ting at motivere en BC og en Beagle fx.

 

Det er nu alt andet lige, noget lettere at motivere en hund til at bruge næsen i et frit søg end det er at motivere en hund til at dække og blive liggende eller at hente en næsepind;)

Helt ærligt jeg har ikke mødt en hund endnu som ser ud til hellere at ville gå fri ved fod end at rundere fx;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...