Hop til indhold

Valg efter hvad hunden skal bruges til;)

Gæst kleo
 Share

Recommended Posts

Nu er det sjove så bare at da jeg var til mit første årsmøde for 3-4 år siden, havde en rigtig god ven (udstillingsmand) forelagt et forslag om at kval-prøven skulle afskaffes, idet at vi både havde vores markprøver og udstillinger til at opnå kravene.

Jeg støttede fuld op om kravet, da jeg stadig synes den er alt for nem og hverken giver overblik om korrekt udseende eller brugsegenskaber

Det blev stærkt nedstemt, da 3/4 dele af de fremmødte var markprøvefolk, der IKKE ville af med den prøve.

ja det har jeg godt nok hørt. Meget sært med mine øjne, og en meget anden holdning end den der er fremherskende blandt dem jeg færdedes med, af nøjagtig samme årsag som du nævner.

Ja, de har det sværere på udstilling. Men de skal opnå et GOOD og jeg har stadig til gode at se en ordentlig lab af jagtlinjer blive snydt for sin rette præmiering.

Ja, jeg har set nogle der har opnået sufficient og også en diskvalifikation. Men det var dæleme også de yderlige i jagtlinjerne, der var så milevidt fra racebeskrivelsen man overhovedet kunne komme.

Den ene mente dommeren burde DNA-testes, da han havde svært ved at tro at den var renracet

Det vil jeg gerne tro.

Jeg har iøvrigt set en udstillingslab der var af dimensioner som en new foundlænder.... bare korthåret... opnå ganske fornuftige præmieringer. Dèt undrer jeg mig så lidt over.

Jeg mener jo så lidt som dig, bare i den anden grøft, at brugs- og jagtchampions skal have opnået deres udstillingspræmieringer af minimum 2 forskellige dommer.

Der er nogle dommere i DK, der ikke burde dømme, da jeg mener det grænser op til "interessekonflikt". Skal man dømme efter racestandarten, eller fordi man ved at det er en brugshund, der skal have sit GOOD, så den kan få sit championat?

Jeg ville hilse det ganske velkommen at også jagthundene skal have en udstillingspræmiering for at opnå championat.

For en gangs skyld er vi slet ikke uenige.

Jeg har dog den tilføjelse at før dét kommer til at ske, så kræver det at brugshundeklassen også rent faktisk er for brugshundene. Med andre ord, så skal adgangskravene til denne udstillingsklasse ændres markant.

Man kunne jo skele til England og se hvordan det gøres dérovre.

Så kan jeg sige at om der var nok så mange klasser for jagtfolket, så vil dommeren altid være den samme. Gult bånd i den ene eller anden klasse, tvivler jeg på vil få jagtfolket til at deltage

Prøv at se hvordan de gør det i england. Det fungerer ganske fint, men kræver selvsagt at dommerne også ved hvad de har med at gøre.

Og i de stående racer, er der heller ikke den markante opdeling i typerne af hundene, som vi har hos labberne og Golden.

Sjovt nok, så har flatter, cheaser og curly jo heller ikke den tydelige forskel

Njaaaa... Enig i at de stående hunde ikke er så pokkers opdelte. Pointen var blot dén at dem der udstiller ved de stående, også oftest er reelle jagthundefolk. Dommerne lige så, og derfor bedømmes hundene også efter standarden med øje for at standarden faktisk beskriver en arbejdende hund, og ikke et modefænomen.

Link til indlæg
Del på andre sites