Hop til indhold

Grav træning/ prøve


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

På VMH messen fik jeg en snak med folkene fra Dansk terrier klub.

Jeg fortalte bla om Tex´s rotte drab og de mente at han ville passe godt til at træne "grav".

Af andre årsager fik jeg slet ikke spurgt ind til hvad det så lige var og hvad det indebar.

 

Er der nogen der kan fortælle om det?

Hvad er det helt præcis?

osv.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget på terrier klubbebs hp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk forunderligt så lidt der er at finde om gravtræning, når man tager turen rundt via Google. De hjemmesider der omtaler det, gør det i meget korte vendinger, og med få billeder. Så jeg tror for at få den fulde forståelse for det, kræver det en tur på bibliotektet. Går ud fra at diverse racebøger for racer der går grav, har noget omkring denne aktivitet.

 

Alt hvad jeg ved om det er, at man har bygget kunstige rævegrave, hvor hunden sættes ned i graven, og derved selv skal "udrede" den, og finde frem til en ræv, som man har siddende i et bur for enden. Når hunden så har markeret denne, tages den op. Der er lemme rundt om "på" graven. Hvordan man træner op til dette ved jeg ikke, og om der også bruges andre dyr end ræve, ved jeg heller ikke.

 

Og hov - så lykkedes det alligevel at finde lidt mere fyldestgørende tekst: http://www.den-tyske-jagtterrier.dk/index.php?menuid=5&siteid=21

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det er faktisk forunderligt så lidt der er at finde om gravtræning, når man tager turen rundt via Google. De hjemmesider der omtaler det, gør det i meget korte vendinger, og med få billeder. Så jeg tror for at få den fulde forståelse for det, kræver det en tur på bibliotektet. Går ud fra at diverse racebøger for racer der går grav, har noget omkring denne aktivitet.

 

Alt hvad jeg ved om det er, at man har bygget kunstige rævegrave, hvor hunden sættes ned i graven, og derved selv skal "udrede" den, og finde frem til en ræv, som man har siddende i et bur for enden. Når hunden så har markeret denne, tages den op. Der er lemme rundt om "på" graven. Hvordan man træner op til dette ved jeg ikke, og om der også bruges andre dyr end ræve, ved jeg heller ikke.

 

Og hov - så lykkedes det alligevel at finde lidt mere fyldestgørende tekst: http://www.den-tyske-jagtterrier.dk/index.php?menuid=5&siteid=21

 

Der var da meget information :5up:

 

Jeg synes det er fint, at de går ind for at hunden ikke skal presses, og skal have lyst til arbejdet...men forstår ikke hvorfor de bærer hunden rundt i nakken :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var da meget information :5up:

 

Jeg synes det er fint, at de går ind for at hunden ikke skal presses, og skal have lyst til arbejdet...men forstår ikke hvorfor de bærer hunden rundt i nakken :confused:

 

Tror det er fordi hunden ikke må have halsbånd på i graven - og de derfor ikke lige kan finde på en bedre måde at transportere en vild og tændt hund på.. ja ja..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det er faktisk forunderligt så lidt der er at finde om gravtræning, når man tager turen rundt via Google. De hjemmesider der omtaler det, gør det i meget korte vendinger, og med få billeder. Så jeg tror for at få den fulde forståelse for det, kræver det en tur på bibliotektet. Går ud fra at diverse racebøger for racer der går grav, har noget omkring denne aktivitet.

 

Alt hvad jeg ved om det er, at man har bygget kunstige rævegrave, hvor hunden sættes ned i graven, og derved selv skal "udrede" den, og finde frem til en ræv, som man har siddende i et bur for enden. Når hunden så har markeret denne, tages den op. Der er lemme rundt om "på" graven. Hvordan man træner op til dette ved jeg ikke, og om der også bruges andre dyr end ræve, ved jeg heller ikke.

 

Og hov - så lykkedes det alligevel at finde lidt mere fyldestgørende tekst: http://www.den-tyske-jagtterrier.dk/index.php?menuid=5&siteid=21

 

 

:5up:Tusind tak for link. Det gik sgu ikke så "pænt" for sig der i 50´erne.

 

Ikke at jeg bryder mig sønderligt om at skulle jage en ræv ud af en grav( jeg ææælsker ræve) Men "sporten" tiltaler mig alligevel. Det kunne jo være at han blev skarp til rotter tillige.

Så kan det være vi kan få BS til at træne ham.

"Du skal være skarp Tex" " Er du det? Er du skarp?" hehe.

 

Snevinter:

Dem fra terrier klubben fortalte på messen at dte oveni købet var strengt forbudt at tale til hunden under prøverne og træningen. Det skulle være hunden alene der skulle tage alle initiativer.

 

 

Er der andre gamle "sportsgrene" hvis vi kan kalde dem det der ikke er så kendte i dag??

Kender i nogen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Priceman...

 

Jeg har selv overvejet at prøve at gå til "grav" med Ling, men efter han blev blind på det ene øje, har jeg valgt ikke at gøre... Men får jeg endnu en JRT eller anden race der ville egne sig/have naturligt anlæg, så ville det helt sikkert være noget jeg ville prøve...

 

du kan også se rigtig meget her:

 

http://www.raevegraven.dk/

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hej Priceman...

 

Jeg har selv overvejet at prøve at gå til "grav" med Ling, men efter han blev blind på det ene øje, har jeg valgt ikke at gøre... Men får jeg endnu en JRT eller anden race der ville egne sig/have naturligt anlæg, så ville det helt sikkert være noget jeg ville prøve...

 

du kan også se rigtig meget her:

 

http://www.raevegraven.dk/

 

:vinken:

 

Tak for link´s.

Nu er jeg da meldt ind i DTK så må vi se hvor det bringer os hen.

 

Og jeg kan da se på Rævegraves side at der er indtil flere Westier der er aktivt med. Hvis man ser under sidste prøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link´s.

Nu er jeg da meldt ind i DTK så må vi se hvor det bringer os hen.

 

Og jeg kan da se på Rævegraves side at der er indtil flere Westier der er aktivt med. Hvis man ser under sidste prøver.

 

:5up: Nemlig :5up:

 

Og så er hans nye frisure da også meget smart... så bliver han ikke så beskidt og uglet når han skal i grav :engel: :blink: :cool: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
:5up: Nemlig :5up:

 

Og så er hans nye frisure da også meget smart... så bliver han ikke så beskidt og uglet når han skal i grav :engel: :blink: :cool: :5up:

 

Jeg tror ikke vi beholder den frisure ret længe ,,for vi bliver mobbet.

Men ah nbliver ikke langhåret igen. Det bliver holdt rimeligt kort. Og så med lidt mere pels i hovedet.

 

Sådan lidt som denne.

[ATTACH]3198[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg var engang til gravprøve med min Border terrier, på opdrætterens opfordring. Jeg må sige, at jeg var positivt indstillet inden, men bagefter havde jeg egentlig mest lyst til, at skrive ind til dem på Christiansborg, for at spørge hvordan pokker de kan tillade den slags:shock:

 

Hvilken del er det du ville klage over ?

Hvordan kan du gå til gravprøve uden træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

[

Jeg synes at dét man udsætter ræven for er dyremishandling, længere er den ikke. Det jeg så, var meget barskt i mine øjne. Et stakkels stresset dyr, i et lille bur hvor den lige knap kan vende sig, i flere timer, og omringet af fjender som konstant forsøgte at komme ind i buret, og som gøede vildt. Den ræv havde det meget skidt:( Jeg ved godt, at de normalt skifter ræv, efter et par hunde. Men jeg synes ikke det gør det meget bedre, og hvor tit overholder de den regel, når de ikke gjorde det den dag:???:

 

Okay. På de links jeg efterhånden har fundet, mener jeg at de bruger skind til træning. Men jeg kan godt se at ræven ikke ligefrem nyder behandlingen.

 

Det er jo ikke forbudt at gå til en prøve, for at kigge;-)

 

Nej da jeg troede at det var din hund der var til prøve når du skrev:

"til gravprøve med min Border terrier"

Sorry My mistake.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

:damn: Nu må i holde op med at det er dyremishandling. Rævene lider ikke overlast, det er ræve der har prøvet det hele livet de ved godt at hunden ikke kan nå dem.

træningen er også til at lære hunden at den ikke skal slås med ræven. Det er ikke meningen når vi går på jagt at hundene skal skade rævene, kun jage dem fra grav. Hvis ræven så ikke bliver skudt vil den ikke lide en grusom skæbne efter en række volsomme bid.

Hvis vi ikke får lov til at træne vores hunde ender det med at der kommer alt for mange ræve og derved kommer skab og det er sgu mere synd for dyrene at de skal lide et langt sydomsforløb før de dør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puuh, fik helt ondt i maven af de billeder fra det første link, med hund og grævling der havde bidt sig fast i hinanden :cry:

 

Jeg ved overhovedet ikke andet end det jeg har læst her i tråden, men umiddelbart ser jeg ingen positive ting i at have en ræv i et bur... træning og skab eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

:damn: Nu må i holde op med at det er dyremishandling. Rævene lider ikke overlast, det er ræve der har prøvet det hele livet de ved godt at hunden ikke kan nå dem.

træningen er også til at lære hunden at den ikke skal slås med ræven. Det er ikke meningen når vi går på jagt at hundene skal skade rævene, kun jage dem fra grav. Hvis ræven så ikke bliver skudt vil den ikke lide en grusom skæbne efter en række volsomme bid.

Hvis vi ikke får lov til at træne vores hunde ender det med at der kommer alt for mange ræve og derved kommer skab og det er sgu mere synd for dyrene at de skal lide et langt sydomsforløb før de dør.

 

Ok, men så kan vi vel også bruge din hund til at lære vores aggressive hund, ikke at bide i den?

 

Hvis jég var ræv, ville jeg foretrække at blive skudt mens jeg pløjede rundt i en skov, og ikke anede hvad der skete, i modsætning til at blive "trænet" til ikke at være bange og bo i en kasse.

:damn: selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dén diskussion med ræveholdet i de forskellige gravtræningsklubber har vi haft før.

 

Det passer ikke at rævene stresser og gør ved.

Det passer ikke at rævene lider overlast eller bliver behandlet dårligt.

 

Tværtimod!

 

 

Ét af de steder jeg har været ude at kigge, var de en enkelt gang nødt til at skifte ræven ud, fordi den næsten faldt i søvn i graven, og de kunne derfor ikke få den til at skifte kedel, hvilket igen betød at hunden ikke kunne få oplevelsen af rent faktisk at "drive" ræven.

 

 

Gravtræning under kontrollerede forhold er en nødvendighed, hvis man vil drive gravjagt.

Uden gravtræning, vil man opleve at hundene "går på" rævene både i og udenfor graven. Ofte med uheldige konsekvenser for både ræv og hund.

Og dét er ikke acceptabelt. Vi ønsker ikke at hundene bider i rævene, og vi ønsker naturligvis heller ikke det modsatte, omend dét faktisk er mere sandsynligt end det første, hvis hunden ikke får lært at holde afstand til ræven.

 

 

 

Og gravjagt på ræv er en nødvendighed, om man vil erkende det eller ej.

Dels pga. at man fra offentlighedens side af ikke vil have store rævebestande i byerne (særligt ikke omkring børnehaver og den slags), dels pga. spredning af sygdomme som hjerte/lungeorm, ræve-bændelorm, skab osv. og dels fordi man gerne vil beskytte andet vildt udsatte steder.

 

Ræveregulering gjort rigtigt og fornuftigt, vil bevirke at man kan have en sund og stærk rævebestand der er flot at se på (og som giver gode pelse, omend verdenen idag ikke giver noget for pels fra vilde dyr, forstå det dem der kan) såvel som en artsrig bestand af andet vildt.

 

På noget af min jagt, har jeg på kun 3 hektar 2 rævegrave der hvert år er ræve og hvalpe i (i år er der godt nok en grævling i den ene grav), såvel som både råvildt, harer, fasaner, 3 flokke agerhøns, masser af snepper, mus, 2 uglearter,3, måske 4 arter af andre rovfugle, og forhåbentlig, om uglemandens, mine forældres og min indsats bærer frugt, også snart vandrefalk.

 

Det hele er naturligt tilkomne dyr, som er der pga mit biotoppleje og min reguleringsplan af vildtet.

 

Jeg har i de sidste 6-7 år haft én ræv med skab i mine grave. Og der bliver skudt omkring 5-10 ræve årligt fra de grave, og vi kunne skyde tæt på det dobbelte, hvis vi ville, uden at skyde arealet tomt.

 

 

 

 

 

 

 

Til trådens egentlige emne, så mener jeg så absolut at både du og Tex ville kunne finde glæde ved gravtræning. Jeg vil dog, som altid, anbefale dig at tage ud og se træningen, snakke med dem der driver træningsstedet, se deres rævehold osv osv, inden du går i gang det pågældende sted.

Se om dét sted er noget du vil støtte op om, eller ej.

Er det ikke, så tag ud til det næste sted og kig :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok og det lyder jo yderst dyrevenligt. Er det vilde eller tamme ræve i bruger? Hvor bor de, og hvordan lever de ellers?

 

Dem der bruges til gravtræning er tamme og dertil opdrættede ræve. Ja egentlig er det en halv sandhed, for inden rævehold blev forbudt til pelsproduktion, var flere af rævene der bruges til gravtræning, faktisk fritkøbte pelsræve.

 

Ræveholdet i gravtræningsklubberne er i atriummer med mere plads, og bedre forhold end hvad de forskellige dyreværnsforeninger og andet fagpersonale anser for at være nødvendigt.

Og fra jægerforbundets, og klubbernes side af kræves der kontinuerlig forbedring, hvad angår fysiske rammer, såvel som beskæftigelse for rævene osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok og det lyder jo yderst dyrevenligt. Er det vilde eller tamme ræve i bruger? Hvor bor de, og hvordan lever de ellers?

 

Sakset fra gravhundeklubbens side:

 

"Gravsystemet er opbygget af gange og kedler af træ med aftagelige låg og bevægelige markører, der viser hvor hund eller ræv befinder sig. Systemet er ca. 5 x 5 meter med 3 hjørner. I det 4. hjørne er der ind- og udgang. For hver 2 meter er der en kedel; d.v.s. et større, kvadratisk rum, hvor hund eller ræv kan vende sig. Ræven øves til at blive siddende i en hjørnekedel under oplæringen. For de uøvede hunde anbringer man jerngafler foran ræven, indtil hunden ved hvad oplæringen går ud på: nemlig at opøve sine medfødte jagtinstinkter til at arbejde under jorden. Vi skal lære den at blive en god taktiker, der forstår at flytte sig fra ræven. En hund der blot ligger og halser foran ræven, en såkaldt forligger, er ikke ønskelig.

Hundene skal være fyldt 1 år, før de må oplæres for ræv i det almindelige gravsystem. Nogle arbejdsudvalg har såkaldte "fremvisningsgrave", hvor ræven forbliver i sin kasse. Dette bruges til at se om den helt unge hund har interesse for gravoplæring. Her må hunde yngre end 1 år gerne deltage.

Oplæringen foregår på følgende måde:

Ræven sættes ned i gangsystemet og går selv op i en hjørnekedel, hvor den er oplært til at blive. Hundene trænes i at bevæge sig rundt i gangsystemet, at komme op til ræven, hvor den skal gø. Efter et stykke tid skal hunden flytte sig og gå op til ræven fra en anden side. Det er ikke meningen, at hunden skal smide ræven ud, det er udelukkende en opøvelse af hundens taktiske evner.Når oplæringen er færdig kaldes hunden op af graven. Ræven hopper efter oplæringen selv op i sin kasse.

I Dansk Gravhundeklub bruger vi udelukkende opdrættede ræve, der er født i fangenskab og vant til at blive håndteret af mennesker. Rævene bor i godkendte anlæg. For at blive oplæringsleder skal man have jagttegn, man skal være elev mindst 1 år, godkendes og indstilles til en skriftlig prøve, der skal bestås.

Hvis en uerfaren hund går i grav og den ikke har lært, hvad der venter, kan den få sig en slem forskrækkelse. Desuden vil en gravhund elske at få lov til bruge sine talenter under jorden, og man vil få en gladere og mere velafbalanceret hund."

 

 

 

Så uerfarne hunde får ikke bare lov at "gå løs" på ræven, der er gafler eller hønsetråd imellem hund og ræv så hverken hund eller ræv kan komme til skade, dette gælder indtil hunden har lært hvad den skal og så fjernes gaflerne (fx til prøven) og hunden kan testes og se om den er god nok til at blive brugt på praktisk jagt. Jeg har aldrig set en ræv komme til skade under disse prøver, dog har en hund fået et hak en gang imellem hvis den er gået for hårdt på.

 

Jeg gik selv til gravoplæring og prøve med Beautys morfar (Asterix) og de ræve der blev brugt nød træningen mindst lige så meget som hundene, de var ikke stressede eller led nogen form for overgreb eller mishandling.

Kennelen hvor jeg købte Nuggi i sin tid havde ræve gående hjemme, i dertilrettede volierer med masser af plads til at løbe rundt på. Rævene derfra var ret tamme og blev trænet og brugt til gravoplæring i Tjæreborg.

 

I mine øjne er gravoplæring nødvendigt og træner man ikke sin gravhund eller terrier inden man går på rævejagt så et det vel det samme som at slippe en hvilken som helst anden jagthund løs på vildtet uden nogen form for træning = not så godt!

 

Der er MANGE der er imod denne form for træning, men det må være uvidenhed der spiller ind her.

 

Kan selvfølgelig kun svare for hvordan gravhunde klubben gør det, men mon ikke de andre klubber er tilsvarende ansvarsbevidste?

 

Blev da lidt langt :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...