Hop til indhold

Luftning af hvalp

Gæst AnetteDamgaard
 Share

Recommended Posts

Gæst AnetteDamgaard

Hej derude!

Jeg er lidt i tvivl om jeg lufter vores hund for meget, sammen med min mor og papfar har vi fået en hvalp der hedder Niki, jeg har påtaget mig ansvaret for at lufte vores lille medlem af familien, han er snart 6 måneder gammel og er af racen Bomuldshund, og har krudt i røven, har meget energi der skal fyres af :roll:

Lige nu går jeg med ham to gange om dagen omkring middag og en halv times tid før vi går i seng, så om aftenen. Hver gang jeg går med ham vare gåturen 25 minutters tid, så 50 minutter om dagen.

Men jeg er i tvivl om det er for meget for ham eller for lidt, synes ikke rigtig jeg kan finde information om dette, men når jeg har gået med ham han har stadig meget energi og han virker ikke træt efter gåturen :-D

Nogle råd? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Hej.

Vi har selv en havaneise på 6 mdr. Min erfaring og de råd jeg har fået af vores træner er. At du kan gå med de så langt du vil, bare det er på hundens vilkår. Og den ikke kommer til at blive for træt.

Vores kan sagtens gå 6-8 km. Det tager ca 1 time til 1 1/2 time. Så sover hun et par timer også er hun frisk igen. Tænker en tur på ca 30 min om dagen, pluds en på ca en time er fint. Men det afhænger jo af tid.

Også skal du lige være obs på varmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

I hans alder er det ikke for meget. Men hvis I gik lige så meget da han var helt lille, kan det have skadet hans led. Risikoen er dog mindre for små hunde.

Foruden gåture kan du aktivere ham ved at gå til lydighedstræning, lære ham tricks, og lade ham lege med forskelligt aktivitetslegetøj. Du kan også gemme ting og godbidder, som han skal finde i huset eller haven.

Når en hund bruger næsen og hjernen, bliver den træt og tilfreds på en helt anden måde end hvis den kun bruger benene. Han skal selvfølgelig stadig have sine lufteture, men de andre aktiviteter er gode til at få brændt noget af krudtet af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnetteDamgaard
I hans alder er det ikke for meget. Men hvis I gik lige så meget da han var helt lille, kan det have skadet hans led. Risikoen er dog mindre for små hunde.

Foruden gåture kan du aktivere ham ved at gå til lydighedstræning, lære ham tricks, og lade ham lege med forskelligt aktivitetslegetøj. Du kan også gemme ting og godbidder, som han skal finde i huset eller haven.

Når en hund bruger næsen og hjernen, bliver den træt og tilfreds på en helt anden måde end hvis den kun bruger benene. Han skal selvfølgelig stadig have sine lufteture, men de andre aktiviteter er gode til at få brændt noget af krudtet af.

Da han var mindre gik vi ikke særlig lange ture med ham fordi vi vidste at han ikke havde godt af det, så nej da han var mindre gik vi meget små ture med ham på 10 minutters tid :) Vi aktivere ham også med at lydighedstræne ham og engang imellem gemmer vi ting for ham, som han skal finde, og bruger meget tid i haven med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnetteDamgaard
Hej.

Vi har selv en havaneise på 6 mdr. Min erfaring og de råd jeg har fået af vores træner er. At du kan gå med de så langt du vil, bare det er på hundens vilkår. Og den ikke kommer til at blive for træt.

Vores kan sagtens gå 6-8 km. Det tager ca 1 time til 1 1/2 time. Så sover hun et par timer også er hun frisk igen. Tænker en tur på ca 30 min om dagen, pluds en på ca en time er fint. Men det afhænger jo af tid.

Også skal du lige være obs på varmen.

Er altid opmærksom på varmen og om han får det varmt, så hvis det er længere ture har jeg vandflaske med, han drikker som regel af min hånd så det fungere fint, tror at en times motion om dagen må være fint pt. det afhænger meget af vejret hvor meget jeg får gået med ham, men han bliver luftet minimum 50 minutter om dagen.

Derudover gerne leg og lydighedstræning cirka en times tid om dagen, han virker meget tilfreds med hvordan den fungere for tiden ... :)

Link til indlæg
Del på andre sites