Hop til indhold

Hund til avl


Gæst millepigen
 Share

Recommended Posts

Gæst millepigen

Hej!

 

Jeg er helt ny herinde og meldte mig egentlig ind i håb om at jeg kunne find en hund der kunne blive parret med min jack russel terrie. Er det noget du kan hjælpe mig med?, da jeg ikke rigtig kan finde nogen steder hvor jeg kan finde hunde til avl.

på forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Millepigen.

 

Hvis du ønsker at lave hvalpe på din tæve, og de skal stambogføres, er der nogle ting, der skal være på plads. Hvilke regler der gælder for din race, er jeg ikke sikker på, men det kan findes på DKK's hjemmeside.

 

Hvis du har en DKK tæve kan du ikke "frit" lave hvalpe uden om DKK, og skal altså finde en DKK registreret han til formålet.

 

Det man plejer at gøre er at sidde og se på hjemmesider, eller går på udstillinger/prøver, hvor man finder en han, man mener komplimenterer ens tæve. Så tager man kontakt til denne ejer, hører mere om hunden og bestemmer sig for hvorvidt det er den man vil gøre brug af.

 

Håber det hjælper dig lidt videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske? Men du vil få en masse svar, der handler om hvorvidt det overhovedet er vigtigt for dig at få hvalpe. Normalt ville jeg selv stille dem, men prøver at opføre mig pænt. :blink:

 

For mig handler det nemlig meget om, at man som hundeejer kan se om der er et reelt behov for, at ens hund får hvalpe, eller om det kun er for ens egen skyld. Det er ALDRIG hunden selv, der beder om det, og det er altså et projekt som er til for os mennesker.

 

Der hvor det bliver "indviklet" er når det handler om blandingshunde, for her er der som jeg ser det et større udbud og mindre efterspørgsel, end hvad der er tilfældet ved stamtavleavl - altså hunde under DKK.

 

Din chance er at finde en anden hund uden tavle, da DKK registrerede hunde, ikke må parre hunde uden DKK tavle. Personligt ville jeg dog opfordre til endnu en gang at overveje hvorfor hunden skal have hvalpe.

 

Jeg ser rigtig mange annoncer rundt omkring, hvor folk ikke kan komme af med deres (blandings)hvalpe. Det skal derfor overvejes hvordan man kommer af med disse hvalpe, ligesom det er vigtigt at tjekke ens hund så godt som det kan lade sig gøre, inden man sætter den i avl. Også selvom det er uden papirer. Der kan være mange ting, der ligger til JRT som bør tjekkes.

 

På min egen race SKAL hunden sundhedsmæssigt have både øjenlysning og fotograferes for HD. Der er i mine øjne altså et minimum af sundhedstjek hunden bør gennemgå. Og selvom hunden fysisk er egnet til at få hvalpe, mener jeg ikke det betyder at den bør.

 

Håber du finder frem til noget du kan bruge - enten i den ene eller den anden retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske? Men du vil få en masse svar, der handler om hvorvidt det overhovedet er vigtigt for dig at få hvalpe. Normalt ville jeg selv stille dem, men prøver at opføre mig pænt. :blink:

 

Det er jo slet ikke nødvendigt nu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...