Hop til indhold

Input fra jagthundefolk om træning


Gæst nboe
 Share

Recommended Posts

Hejsa, så har jeg endelig taget mig sammen til at lave mit første indlæg herinde på hundeforum...:blink:

Jeg er den glade ejer af en 3 år gammel breton-tæve, hun er "genbrugshund", men i det store hele meget velfungerende. Hun er super legesyg og har stor træningslyst, og vi træner på kørekort til hund hold hos dkk. Jeg leger dog lidt med tanken om jagthundetræning, og nu til det egentlige spørgsmål: er det realistisk at træne jagt med en 3-årig hund der aldrig er præget på vildt eller jagttrænet før? Vil det blive træls for de andre på et evt hold? Jeg vil gerne gøre det for Siggas skyld, hun er jo jagthund, det skinner tydeligt igennem, og da kæresten og hans familie går på jagt, så kunne det jo bare være ekstra bonus hvis det gik godt. Jeg ved ikke selv meget om jagt, men interesserer mig jo meget for at arbejde med hund, og det bliver mig der skal træne med hende fortsat.

Jeg håber der er nogen af jer der har lidt erfaringer, inputs eller gode råd at øse ud af, så jeg måske kan blive lidt klogere på hvad jeg skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da bestemt ikke umuligt;) men se dig godt for før du vælger træningssted, nogle jagthundeklupper er ikke helt fulgt med udviklingen og træner på en ikke helt tidssvarende måde;)

mit råd må være mød op de steder der er træning og se på uden hund før du bestemmer dig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det har jeg overvejet, og har også søgt lidt info omkring de træningssteder der er i området hvor jeg bor for at høre hvad folk mener om træningsmetoderne. Der er så vidt jeg kan forstå ofte kun træning om foråret - sikkert pga jagtsæson for diverse vildt fordelt på resten af året. Derfor er det ikke så let bare lige at tage forbi og kigge, så kommer jeg nok til at vente et helt år mere før jeg kan gå til træning med hende. Vi er tilmeldt et efterårshold hos dkk og så var tanken at træne jagt næste forår i en jagtforening, når der starter nye hold. Da fylder hun fire...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Hvis den ikke har fået lov til at løbe hæmningsløst efter vildt, så er det intet problem. De er rimeligt forprogrammeret, lidt sværere at grave frem, men det er der stadigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har hun ikke (fået lov at løbe efter vildt), altså ikke mens vi har haft hende. Hun tager stand på duer, solsorte og katte mm på vores gåture, og svaler kan få hende til at gå i en form for trance hvor hun intet andet hører eller ser end de fantastiske små fugle ;-) - det håber jeg på at jagttræning kan ændre på..

Når hun går løs, går hun i en meget stor radius fra mig, men har altid styr på hvor jeg er, og lytter til kommandoer som at vente/stoppe, følge med mig i den anden retning, nej og kom osv, selvom der er spændende ting at snuse til.

Hun har dog en del unoder med i bagagen, hun ville ikke aflevere når man kaster noget hun skal apportere (hun vil lege og jagtes i stedet) og kunne ikke gå pænt i snor. Begge dele træner og træner vi stadig, og det går meget bedre - men hun glemmer stadig når hun bliver for begejstret og ivrig.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da bestemt ikke umuligt;) men se dig godt for før du vælger træningssted, nogle jagthundeklupper er ikke helt fulgt med udviklingen og træner på en ikke helt tidssvarende måde;)

Og det adskiller sig fra DcH, DKK, samt diverse private tilbud hvorledes?

Jeg er ikke uenig, men det er ikke særegent ved jagthundeklubber og træningssteder. Det er tværtom et helt generelt billede for hundetræning helt generelt.

 

mit råd må være mød op de steder der er træning og se på uden hund før du bestemmer dig;)

 

Helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror det er realistisk, jeg har en lab Zeus han er lige blevet et år som jeg starter på jagthundetræning med her i august. Min er den yngste der kommer de andre er 3-5 år øvede og nye.

Jeg har ikke ret meget forstand på det, men har været ude og se stedet, og været med som tilskuer en time. Jeg er godt klar over de andre er noget bedre end mig og Zeus, men nu prøver vi. Jeg går ikke på jagt men gør det udelukkende for Zeus skyld for at han kan bruge sine gener og energi :-) også er han god til at apportere, men elsker at se ham nyde at gøre det. Nu må vi se hvordan det går ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, fedt nok at der er andre der starter "sent". :-) jeg har bare haft en forestilling at man er sat lidt af hvis man ikke er begyndt med en unghund, men det lyder vel nok positivt. Jeg har det også lidt som dig, DorteDK, at det allermest er for at hunden kan blive brugt til det den er beregnet til, det vil nok gøre den allermest glad og tilfreds. Hvis det så viser sig at det går rigtig godt, er det jo bare ekstra fedt, det kunne jo være jeg selv bliver bidt af det der jagt ;-) Og tak for linket Spilop, det vil jeg lige ind og kigge nærmere på! Har også overvejet Hinnerup jagtforening, er der nogen med erfaringer derfra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...