Hop til indhold

Nogen derkender denne race: bohemian shepherd?


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

denne du snakker om med de østeuropæiske?

east-european shepherd

 

jeg elsker schæferen!

Men det en stor hund, og sundheden er nemlig elendig, jeg følger mig heldig med mit eget eksemplar hvad sundhed angår!

Så denne race kunne jo hurtig falde i ens smag!

 

 

Ja okay, der er sgu ikke stor forskel på dem og schæferen:hmm: Mon ikke bare det er en "linie", ligesom den grå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay, der er sgu ikke stor forskel på dem og schæferen:hmm: Mon ikke bare det er en "linie", ligesom den grå?

 

Umiddelbart er der ikke nogen racestandard på dem, man kunne forestille sig de udspringer fra samme linier i sin tid, men man kunne være lidt bekymret for sindet.

Men hvad jeg godt kan lide er de ikke ser ud til at være misavlet :)

 

meen de der uldtotter af en tjekkisk hund er godt nok kære :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er der ikke nogen racestandard på dem, man kunne forestille sig de udspringer fra samme linier i sin tid, men man kunne være lidt bekymret for sindet.

Men hvad jeg godt kan lide er de ikke ser ud til at være misavlet :)

 

meen de der uldtotter af en tjekkisk hund er godt nok kære :D

 

Jeg har skrevet til den opdrætter, og linket til tråden her. Håber hun svarer, enten på mail eller her! Er vildt nysgerrig!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg svar fra Tina! Hun virker bare rigtig sød, og vil hellere end gerne svare på spørgsmål om racen:-)

 

Hun skriver, at hundene er BC-størrelse (jeg går ud fra at det er omkring 20 kg), og schæfersind. Hun har selv tidligere haft schæfer. Hun bruger sine til DcH lydighed og rally, men andre bruges til IPO og redningshunde og klarer det rigtig godt.

 

Racen har ikke som sådan nogle helbredsproblemer, men der kan åbenbart være problemer med kryptorchisme. AD/HD tjekkes der for.

 

Næste år i august skal der være træf og udstilling her i Dk, men Tina skriver at man er mere end velkommen til at komme og besøge hendes hunde.

 

Jeg spurgte til de to hunde der er døde, og begge hunde er døde ved ulykker, og altså ikke sygdom.

 

Der findes pt 7 hunde af racen i DK, og Tina ejer de 4. Jeg har spurgt lidt ind til muligheden for at skaffe en hund i Norden, og man skal ihvertfald være ude i god tid. Men ellers er der jo ikke så lagt til Tjekkiet:blink:

 

 

Jeg er fuldstændig solgt til sådan en "mini-schæfer". Og jeg skal helt sikkert opleve dem live på et tidspunkt! Jeg synes de er ufattelig smukke og dejlige at se på, og hvis den virkellig er schæfer af sind, er det den perfekte hund for mig (en dag ude i fremtiden).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for update!

 

Ja det lyder jo ærlig talt som den perfekte hund, jeg vil nu super gerne se dem live :)

har fundet lidt videoer af dem, meen det giver altså slet ikke samme billede, en ting jeg er meget opmærksom på ved næste hund er at jeg ønsker lidt mere "drive" i næste hund :)

 

det bliver spændende med august næste år, det gælder om at holde øje med.

En frygt hvis de bliver optaget i FCI er at sådan en "mini schæfer" hurtig kun blive mode hund, det der ikke mange tacer der kan "tåle" :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...