Hop til indhold

Westiehvalp, hvorfra?


Gæst Narnia
 Share

Recommended Posts

Vi er meget interesseret i at anskaffe en westie hvalp (west highland white terrie), men ingen af hos har haft hund før, så vi er lidt i tvivl om hvor vi skal skaffe den fra.

 

Kan man stole på de annoncer der er f.eks i den blå avis? Vi prioritere meget højt at den kommer fra et rigtigt hjem, og gerne et sted hvor man kan holde kontakten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle købe westie ville jeg møde op på en udstilling og kikke på hunde, her er der mulighed for at tale med opdrættere og finde en man syntes om;) ville afgjort ikke købe westie igennem den blå avis, det er jo en race med rigtig mange sundhedsproblemer;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Få en DKK hund - westien er ofte disponeret for allergier (kender flere herude med det problem)

Så derfor ville jeg vælge en god opdrætter - besøg gerne flere før I beslutter noget.

Prøv at kigge på west highland white terriers hjemmeside - her er info omkring opdrættere

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Man kan ikke stole på annoncerne i den blå avis. Man kan ikke stole på mennesker, som man slet ikke kender.

 

Man har en lille sikkerhed, hvis man køber en hvalp hos en opdrætter, der er medlem af DKK. For hvis hvalpen er syg, så kan opdrætter ikke så nemt rende fra hvad man har aftalt i forbindelse med købet. For opdrætter risikerer at blive smidt ud af DKK hvis de ikke overholder reglerne.

 

Westier er blandt de racer, som man endelig skal købe til fuld pris hos anerkendt opdrætter.

Det gælder især for de racer, der kan have arvelige sygdomme.

 

 

Se historien om Zeus:

 

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/36198-hvalp-bloder-under-afforing.html

 

En westiehvalp, der startede med en månedlang giardiainfektion, -og det havde hans kuldbror osse. Så fik kuldbror en arvelig, smertefuld knoglesygdom i kæben, og efter et stykke tid fik også Zeus den samme sygdom.

Da DET var på retur, så var der MEGET store problemer med renlighed. Sikkert dels på grund af den giardiainfektion han havde fra start, men sikkert også på grund af total mangel på renlighedstræning da hvalpene var hos opdrætter. Også kuldbror havde problemer med renlighed.

Zeus udviklede så også gø-anfald, helt uden grund. på alle tider af døgnet. Det sled hele tiden meget hårdt på familien. Og til sidst måtte de opgive at beholde Zeus og fandt en anden familie til ham.

De købte ham i januar og det er et par uger siden han fik et nyt hjem..

Over et halvt år, hvor den stakkels hund har været syg hele tiden. Det ene afløste det andet.

Åja... Kuldbror blev leveret tilbage til opdrætter og de fik pengene tilbage. Men Zeus familie ville under ingen omstændigheder lade Zeus komme tilbage til den elendige opdrætter..

 

Det er en meget lang tråd. Og du gider sikkert ikke læse den..... Men jeg kan garantere dig for, at det er meget, meget værre at stå med en hvalp som Zeus, end det er bare at læse om ham i en lang tråd. ---Du gør dig selv en tjeneste ved at læse tråden, ---altså hvis du overvejer at købe en tilfældig hvalp uden DKK stamtavle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nej. Man kan ikke stole på annoncerne i den blå avis. Man kan ikke stole på mennesker, som man slet ikke kender.

 

Man har en lille sikkerhed, hvis man køber en hvalp hos en opdrætter, der er medlem af DKK. For hvis hvalpen er syg, så kan opdrætter ikke så nemt rende fra hvad man har aftalt i forbindelse med købet. For opdrætter risikerer at blive smidt ud af DKK hvis de ikke overholder reglerne.

 

Westier er blandt de racer, som man endelig skal købe til fuld pris hos anerkendt opdrætter.

Det gælder især for de racer, der kan have arvelige sygdomme.

 

 

Se historien om Zeus:

 

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/36198-hvalp-bloder-under-afforing.html

 

En westiehvalp, der startede med en månedlang giardiainfektion, -og det havde hans kuldbror osse. Så fik kuldbror en arvelig, smertefuld knoglesygdom i kæben, og efter et stykke tid fik også Zeus den samme sygdom.

Da DET var på retur, så var der MEGET store problemer med renlighed. Sikkert dels på grund af den giardiainfektion han havde fra start, men sikkert også på grund af total mangel på renlighedstræning da hvalpene var hos opdrætter. Også kuldbror havde problemer med renlighed.

Zeus udviklede så også gø-anfald, helt uden grund. på alle tider af døgnet. Det sled hele tiden meget hårdt på familien. Og til sidst måtte de opgive at beholde Zeus og fandt en anden familie til ham.

De købte ham i januar og det er et par uger siden han fik et nyt hjem..

Over et halvt år, hvor den stakkels hund har været syg hele tiden. Det ene afløste det andet.

Åja... Kuldbror blev leveret tilbage til opdrætter og de fik pengene tilbage. Men Zeus familie ville under ingen omstændigheder lade Zeus komme tilbage til den elendige opdrætter..

 

Det er en meget lang tråd. Og du gider sikkert ikke læse den..... Men jeg kan garantere dig for, at det er meget, meget værre at stå med en hvalp som Zeus, end det er bare at læse om ham i en lang tråd. ---Du gør dig selv en tjeneste ved at læse tråden, ---altså hvis du overvejer at købe en tilfældig hvalp uden DKK stamtavle..

 

Øhh Birgitta - hed den ikke Thor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg gå ind på hvalpelisten på www.danskterrierklub.dk eller hvalpe eller opdrætterlisten i www.danskkennel-klub.dk - der er en udstilling i Ballerup ( Baltorphallen ) d 21/9 og i Haarlev ( Haarlevhallen ) d 22/9 hvor der helt sikkert kommer masser af westier , begge udstillinger starter kl 10 og hvis man vil se rigtig mange hunde kan det bedst betale sig at komme tidligt. Held og lykke !

PS hvis du bor i Jylland kan du også se på de 2 hjemmesider hvornår der er udstillinger i nærheden.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar alle sammen! I har virkelig hjulpet os videre. Vi vil finde en udstilling, og så holde os fra dba.dk.

 

Hvordan tjekker man at en sælger er medlem af DKK? Kan man bede om at se et certifikat eller lign?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for link, meget nyttigt =)

 

Jeg er ikke interesseret i at tage til stævner og udstilling, har det nogen indflydelse på valg af hvalp? Er der nogen gange hvalpe i et kuld der ikke egner sig til udstilling, men som stadig kan være en dejlig familie hund?

 

Jeg er mest interesseret i at hunden kommer fra en god familie, og har det godt indtil at vi overtager den. Så det betyder ikke noget for mig om den opfylder de krav der er til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke se på en hvalp om den egner sig til udstilling. Det kan man først se efter den har været udstillet. For dommeren fortæller hvilke gode og mindre gode ting der er ved hunden.

 

En DKK opdrætter er vel først og fremmest interesseret i at lave hvalpe, der ligner sin race. Man SKAL som regel ikke udstille, hvis da ikke det er noget, man aftaler skriftligt med opdrætter. Men de gode hvalpe, man kan købe i dag, skyldes at opdrættere og hvalpekøbere har fået deres hunde bedømt af en autoriseret dommer indenfor racen.

 

Du kan måske være heldig at finde en hvalp med en synlig fejl, som ikke betyder noget for helbredet, men som ville være diskvalificerende i avl, og dermed også ville få en dårlig bedømmelse på en udstilling. F.eks. tandfejl eller pelsfejl...

 

Desværre kan de ting være rigtig svære -umulige- at se på en 8-ugers hvalp...

 

---du skal nok regne med, at hvis du vil have en sund westie, så må du tage "hele pakken".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke alle opdrættere der bruger hvalpelisten. Hvis man, som hovedregel, har venteliste på sine hvalpe, så ender de aldrig inde på hvalpelisten.

 

Du kan ikke se på en hvalp om den egner sig til udstilling. Det kan man først se efter den har været udstillet. For dommeren fortæller hvilke gode og mindre gode ting der er ved hunden.

 

En DKK opdrætter er vel først og fremmest interesseret i at lave hvalpe, der ligner sin race. Man SKAL som regel ikke udstille, hvis da ikke det er noget, man aftaler skriftligt med opdrætter. Men de gode hvalpe, man kan købe i dag, skyldes at opdrættere og hvalpekøbere har fået deres hunde bedømt af en autoriseret dommer indenfor racen.

 

Du kan måske være heldig at finde en hvalp med en synlig fejl, som ikke betyder noget for helbredet, men som ville være diskvalificerende i avl, og dermed også ville få en dårlig bedømmelse på en udstilling. F.eks. tandfejl eller pelsfejl...

 

Desværre kan de ting være rigtig svære -umulige- at se på en 8-ugers hvalp...

 

---du skal nok regne med, at hvis du vil have en sund westie, så må du tage "hele pakken".

Det me rødt..Opdrætteren kan vel se det..Ellere rettere opdrætteren kan se hvilke hvalpe der ikke kommer til at egne sig til udstilling...
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke alle opdrættere der bruger hvalpelisten. Hvis man, som hovedregel, har venteliste på sine hvalpe, så ender de aldrig inde på hvalpelisten.

 

Det me rødt..Opdrætteren kan vel se det..Ellere rettere opdrætteren kan se hvilke hvalpe der ikke kommer til at egne sig til udstilling...

 

Måske er hvalpelisten så netop stedet at lede....? Jeg går ud fra, at de opdrættere, der HAR venteliste, også hovedsagelig laver udstillings-egnede hvalpe.

---Mens de mere uerfarne opdrættere der endnu ikke har skabt sig et eftertragtet ry, sætter deres hvalpe på listen..

 

Hvis jeg skulle have en westie-hvalp, så ville jeg nok forsøge at finde en fra en erfaren opdrætter. Jeg har ikke lyst til at være "dyre lærepenge" for en uerfaren opdrætter.

 

Det med rødt, ja.. du har da ret, selvfølgelig. Men det gælder nok også mest den erfarne opdrætter. En mere uerfaren opdrætter vil nok ikke love noget og alligevel håbe på det bedste.

 

Som førstegangskøber af en hvalp af en bestemt race kan det godt være svært at komme ind på livet af en anerkendt og erfaren opdrætter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for link, meget nyttigt =)

 

Jeg er ikke interesseret i at tage til stævner og udstilling, har det nogen indflydelse på valg af hvalp? Er der nogen gange hvalpe i et kuld der ikke egner sig til udstilling, men som stadig kan være en dejlig familie hund?

Jeg er mest interesseret i at hunden kommer fra en god familie, og har det godt indtil at vi overtager den. Så det betyder ikke noget for mig om den opfylder de krav der er til dem.

 

Som der også skrives senere i tråden, så er det at I blev anbefalet at tage på udstilling mere et spørgsmål om at komme ud og se på racen, og evt. andre racer og derved komme i snak med opdrættere. Samtidig er der ofte forskellige typer indenfor racen, så der kan I måske se de forskellige og gramse hunde og spørge ejere.....

Der er både mulighed for terrier-klub-udstillinger hvis I er sikre på race-/terriervalget og DKK-udstillinger hvis I vil inspireres yderligere og se på flere muligheder.

 

Og husk at langt de fleste hundeejere heller end gerne vil tale om deres hunde :blink:

 

At I ikke vil udstille (eller i hvert fald ikke har planer om det ;)) skal I bare være ærlige om til opdrætter for en god og erfaren opdrætter vil ofte kunne se på hvalpene om der er potentiale. Men lige så vigtigt er også om temperamentet passer til jer.

 

Min personlige mening er, at man af kærlighed og respekt til den race man har valgt, skal tænke sig om og støtte en fornuftig opdrætter der gør sit til at forbedre racen....også selvom man ikke har planer om udstilling, avl og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok ikke forvente, at prisen bliver sat ned, medmindre der er tale om graverende fejl...

 

Men opdrætter vil nok af sig selv fordele hvalpene i et kuld så de mest lovende hvalpe kommer til købere, der også er interesserede i at udstille.

 

Prismæsssigt kunne jeg heller ikke forestille mig at der er noget at komme efter....kvaliteten og arbejdet bag er jo det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan måske være heldig at finde en hvalp med en synlig fejl, som ikke betyder noget for helbredet, men som ville være diskvalificerende i avl, og dermed også ville få en dårlig bedømmelse på en udstilling. F.eks. tandfejl eller pelsfejl...

 

---du skal nok regne med, at hvis du vil have en sund westie, så må du tage "hele pakken".

 

 

Måske er hvalpelisten så netop stedet at lede....? Jeg går ud fra, at de opdrættere, der HAR venteliste, også hovedsagelig laver udstillings-egnede hvalpe.

 

Jeg forstår ikke det her....?

 

At en hvalp er racetypisk og vil egne sig til udstilling, betyder da ikke at hunden skal udstilles hvis ikke det er noget dens familie har interesse i.

Hvorfor skal man være heldig og tage en hvalp med fejl, jeg vil sgu ikke ha' en hund med underbid selvom jeg ikke gider at udstille den.

Opdrættere med ventelister - måske laver de bare gode familiehunde, eller hunde der kan arbejde?

Siden hvornår er udstilling blevet et kvalitetsstempel i sig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...