Hop til indhold

Hvordan bruger i Zylkene?


Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften siger, så vil jeg gerne høre hvordan I bruger Zylkene?

 

Sif er stadig rigtig dårlig til at være alene og efter vi var oppe på 3-4 timer hvor hun kunne være alene, er vi nu nede på en halv time før hun hopper op og tisser i vores seng :( En del af problemerne er sikkert pga. løbetid (hun er højløbsk lige nu), men er bange for at problemet med tissen i sengen varer ved efter løbetid.

 

Vi har givet zylkene i et stykke tid, men ikke regelmæssigt og er i tvivl om det er en fejl. Jeg går hjemme pt., så det er jo ikke hver dag hun er alene i samme tid (selvom vi forsøger at hun er alene i varieret tidsrum næsten hver dag).

 

For at få mest ud af zylkene skal vi så give det hver dag eller er det fint kun at give hende det, når hun skal være alene? Har f.eks. lige givet hende det nu, fordi hun skal være alene i eftermiddag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man skal være opmærksom på at det vidst er ret individuelt hvor godt Zylkene virker på den enkelte hund.

 

 

Hjemme hos os virker det virkelig godt. Efter Maya´s sterilisation var hun helt vildt medtaget (psykisk) og her virkede Zylkene ret godt.

Hun fik en pille om morgen og en om aften. Jeg mener det tager en time om at virke også virker det de næste 4-5 timer.

 

I de perioder hvor Maya var i løb og derfor ikke kunne være alene hjemme fik hun pillen en time før hun skulle være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge min dyrlæge, så hedder det sig godt nok at det hjælper inden for ca 1 time, men bedst virkning får man, efter en uge, det vil sige det skal gives hver dag. Homer er også kommet på ylkene pga stress, men jeg kan ikke se den store virkning på ham, heller ikke efter en uge, så er enig med Franiska om, det er nok individuelt om det virker på ens hund eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, så er det helt forkert den måde som jeg har givet det på :stupid: Jeg har jo givet Sif pillerne om formiddagen, hvis hun skulle være alene om eftermiddagen.

 

Ja det tror jeg, men prøv giv hende dem en time før du går og se om det giver en forskel.

 

Og her hjemme får Maya dem altså ved behøv og ikke over længere perioder. (eller vi prøvede første gang, fordi vi troet man skulle gøre det sådan. her er der ingen forskel om hun får der hele tiden eller kun når der er brug for det. Effekten er den samme.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, tak for svar. Prøver at give hende dem en times tid inden jeg skal afsted i stedet.

Hun er ikke alene så længe pt., men lidt bliver hun nødt til at være det. Vi skal så have fundet en ny plan for alene hjemme træning og måske få en adfærdsterapeut ind over, da jeg efterhånden er løbet tør for ideer til at lave alene hjemme træning :( Indtil videre skal hendes løbetid dog overståes også må vi tage det derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak. Da vi kan se, at hun er meget hormonpåvirket i forbindelse med løbetid - både lang tid før og efter - så overvejer vi at få hende steriliseret, efter jeg læste om din Maya. Sif er ikke som Maya, men kunne se nogle fællestræk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg kan sige er gør det :blink:

Ej man skal jo altid overveje fordele og ulemper.

Maya har altdi været utrolig påvirket (og det jo så med god grund). Nu næsten 14 dage efter operationen har vi virkelig fået en ny hund. Hun er SÅ glad hele tiden, gået totalt i hvalpemode og ja hun synes livet bare er fantastisk.

Hun gider lege/træne igen og ja nyder livet og er virkelig frisk. (nogen gange lidt for meget, men tror det handler lidt om den understimulering hun har været underlagt den sidste tid :blink:)

Som min kæreste sagde i går "sådan har vi ikke set Maya siden hun har været 6mdr" (6mdr = lige inden første løbetid)

 

Om det vil hjælpe Sif/jer at hun ville blive steriliseret, ja det ved man jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Zylkene i forbindelse med Sagas fyrværkeri angst, så hun er på Zylkene fra midt november til der er ro på igen (folk er jo sindsyge med fyrværkeri i lang tid:roll:) og det hjælper på hende. På selve dagen får hun hele to gange selvom der står hun kun skal have en, i samråd med dyrlægen. Og det gør at hun er istand til at være nede i stuen sammen med os uden at gå helt i panik når det er på sit højeste...

 

Ellers er der den der DAP dispenser man kan fyre i en stikkontakt, den skulle også hjælpe på nogle hunde. Og man slipper for at kæmpe med piller og hund. Så det kunne i jo også kigge på til Sif...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej syntes helt sikkert også i skal prøve at tale med en dygtig terapeut. Kort sagt så skal man overveje når man arbejder med angst/stres,s at der er noget, der hedder trigger stacking. Helt kort vil det sige, at hvis hendes cortisol niveau ikke når helt ned på normalen ( hvilket meget vel kan være tilfældet under eks løbetid, eller hvis man træner alenehjemme, for hurtigt efter hinanden) imellem træningssæssionerne, så skal der meget mindre stimulus til næste gang, før hun når over sin reaktive tærskel. Her kan det være en fordel at anvende eks zylkene fortløbende for at hjælpe hende med at normalisere cortisol niveauet imellem træningssæssionerne. Der er noget mere i det end det men det kan være en forklaring på hvorfor hun har det ekstra svært lige nu og en er en lille del af forklaringen på hvorfor det kan være en fordel med kontinuert behandling med beroligende medicin.

Håber du får kontakt til en dygtig terapeut og at den lille stakkel snart kommer igennem sine hormoner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...