Hop til indhold

Border eller dsg???


Annetteg
 Share

Recommended Posts

Åh jeg kan altså ikke beslutte mig.

Jeg vil gerne have en hund mere.

Men skal det være endnu en dsg eller skal jeg prøve en Bc?

 

Buster ( min dsg) har alt det jeg gerne vil have i en hund. Han er jo helt fantastisk. Men der er jo ingen garanti for at få endnu en som ham og det ville jeg måske lidt forvente hvis jeg fik endnu en dsg.

jeg kender kun til Bc igennem hundetræning og der er jo alt fra superskønne til rablende gale hyrdehunde.

 

vi har jo heste og jeg kunne være lidt bange for at det ville være umuligt at lærer en hyrdehund at den ikke må hyrde hestene?

 

hunden skal være familiehyggehund og lp, ag og rally.

nu har jeg så forelsket mig i en Bc hvalp, som bare virker helt rigtig. Moren har dog B i HD. Og linjerne er hollandsk hyrdelinjer og sportslinjer.

 

er det en dårlig ide???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

HD B er HD-fri, leddet er bare en anelse mere fleksibelt end en A-hofte, men på ingen måde for fleksibelt. Så det er som sådan intet problem, med mindre der er skidt i linierne. Hvis det er en DKK-mor, så kan du tjekke hendes HD-indeks på hundeweb - indeks over 100 betyder, at hun højst sandsynligt vil avle hvalpe med mindre HD, end gennemsnittet er for racen. Indekset er regnet ud fra morens status, forældres, søskende, kusiner, fætre, onkler, tanter and you name it.

 

Men tjek også selv, for et godt HD-indeks kan skyldes manglende resultater (hvormed indeksets "sikkerhedstal" så også er lavt). Fx siger det jo ikke meget, hvis kun moren, faren og deres DIREKTE forfædre er fotograferet (altså, dem, hvis navn står på tavlen), men ingen andre. Og så ville jeg IKKE være begejstret, for så aner du ikke, hvad du står med.

 

Men ellers ville en HD B ingenlunde forskrække mig. Som sagt er det en fri hund.

 

Racevalget kan jeg dog ikke hjælpe dig med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lige et problem med det du skriver. BCer er ikke enten rablende gale hyrdehunde eller superskønne. De er rablende gale, superskønne hyrdehunde :-D

Du kan sagtens lære hunden ikke at hyrde hestene, hvis du er konsekvent fra starten.

Om det er det rigtige at få BC, det er svært at svare på. Hvis du er indstillet på at leve med en aktiv, meget social, kærlig, lettere neurotisk arbejdsnarkoman, der har behov for faste rammer - så kan det være det rigtige.

Om den hvalp du taler om er den rigtige, det er også svært at vide. Sportslinjer er et vidt begreb (et skrækkeligt begreb, hvis du spørger mig) og det er meget svært at vide noget om kombinationen, når ikke jeg ved hvilke hunde der er tale om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve hyrdede kun på en ting i starten. Og det var biler :evil: Det blev der arbejdet på og i dag går vi tur langs vejen uden at behøver at frygte det værste.

 

hun har så efter vi har været til agilitykonkurrencer over sommeren udviklet en enorm lyst til bare at skulle efter ALLE border collier der løber agility. Heldigvis er det ikke være end at hun får smidt et ruskereb i munden og så er det glemt.

 

hun und er på ingen måde en arbejdsnarkoman. Eller dvs. beslutter jeg at vi arbejder, så arbejder hun til hun segner. Men ellers så er hun bare på standby.

 

i min verden er der hyrdelinjer(arbejdslinjer) og udstillingslinjer. Sportslinjer er et lidt for poppet begreb. Tror dog mange ville betragte min som en sportsmodel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Moren har HD-indeks 90, hannen har HD-indeks 102. Ingen af dem har særligt mange registrerede resultater i aller nærmeste familie, dog havde faren nogle søskende, hvor det så ca. sådan her ud: A, A, B, C. Resten utestet (2 stk)

 

Jeg aner ikke hvordan det generelt ser ud for Border Collier, umiddelbart ville jeg dog selv ønske hvalp fra en mere gennemtestet familie (men det skal jo også vurderes ud fra et helhedsperspektiv!). Og så har de også andre problemer, som vist også kan gentestes for, for nogles vedkommende. Men regner med en mere border collie-ekspert agtig person kommer på banen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Arh - det ved jeg nu ikke helt. Altså jeg ved præcist hvad jeg vil ha - men det er jo ikke sikkert andre vil ha det samme :blink:Og min viden om linjer i holland er meget begrænset. Jeg kigger mest på dem i norden (udenfor Danmark).

(P.S. min hvalp er lavet og jeg glæder mig!)

 

Aj, jeg vil nu mene at du er ret sej på det her område, du ved da meget om BC'en... :-)

 

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEDT, og tillykke, og ih hvor er det det dog spændende...

 

Er det lige meget med kønnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man skal bruge god tid på at finde de forældredyr man vil have en hvalp efter. Jeg ventede godt ti måneder fra jeg sagde ja til en hvalp, til jeg kunne hente Cassi. Jeg valgte ikke efter om forældrene kunne bruges til agility(tror ikke nogen af dem har været sluppet fri på en agilitybane), men tæven var nem og tilgængelig, og begge forældredyr gjorde det godt med lydighed på et plan, hvor jeg vidste at det ville blive en god arbejdshund at få(personligt vægter jeg DcHlydigheden højt, da det for mig i højere grad viser hvor alsidig hunden er, og her var begge hunde elitehunde, faren var Danmarksmester året før og var så i tillæg lydighedschampion).

 

Det så jeg lidt som en garanti for at jeg fik en hund som kunne bruges til hvad som helst, og det har jeg. Vi er den type makkerpar, hvor det er mig der sætter grænsen for hvor langt hun når.

 

Det skal lige siges at jeg allerede har i kikkerten hvilken hund jeg godt kunne tænke mig en hvalp efter. Der er nemlig en halvsøster til Cassi(og hvor faren til tæven oven i købet er halvbror til Cassis far) som skal have hvalpe i foråret, og da jeg ikke ønsker at lave hvalpe på min egen, så er dette jo en klar mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil prøve at tage ud og se på forældredyrene. Faren er jo gammel nu, men opdrætter har en del video med ham. Moren kan vi se arbejde og selvfølgelig temperament osv.

Jeg er slet ikke vant til hundeweb og syntes det er lidt rodet i forhold til travhesteavl som jeg kender rigtig meget til :blink:

Opdrætter fortalte jo om en masse hyrderesultater, men det ved jeg jo ikke ret meget om.

Opdrætter af hvalpene har været hundetræner i mange år og afholder også hvalpemotivationshold.

Jeg kan slet ikke se at begge forældredyr er fra samme sted :hmm:

Har søgt lidt på netty groeneweg, men kan ikke se om hun har opdrættet lp eller ag hunde.

Og render rundt efter får er bare ikke mig :genert:

 

Jeg kunne selvfølgelig også vente til sommer og købe en fra kojima. Jeg ved en fra hundetræning har bestilt en hvalp derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da have en dsg mere :hjerte:

 

Hvis den rigtige han dukker op, kan du få en lille Luna klon :blink:

 

Ej, sådan helt seriøst. Jeg er selv i lignende overvejelser - og er ikke kommet et svar nærmere. Har selv 2 dsg, begge fantastiske hunde - men kun den ene, Luna, ville jeg ønske mig igen i forhold at jeg jo æææælsker at løbe ag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Luna er altså bare skøn! En Luna junior ville jo være dejligt :slem:

 

Kender også flere dejlige dsg'er igennem træning, men der findes jo også mange mindre heldige. Det skyldtes måske noget terrierblod eller ejeren ;-)

der er bare noget helt specielt ved de dsg :hjerte:

 

men hvis jeg vælger endnu en dsg nu, så går der mindst 10 år før jeg kan få en border. :hmm:

Åh hvor er det bare svært. Hvad nu hvis jeg slet ikke magter en border :vedikke: Men det værste vil nu være,at få en hund der bare ikke gider at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du må gerne sige til når du finder svaret - kan være det kan hjælpe mig :blink:

 

Men tror altså, hvis man ser sig godt for, at man kan finde en rigtig fin dsg! Mine tvivl i forhold til border/sheltie og andre hyrdehunde er, ja hyrdningen! Tror simpelthen ikke jeg ville gide det!

 

Da jeg fandt Luna var jeg rundt en del steder - alle uden tavle dog (så hvis det skal være med papir så hjælper det her jo ikke og du kan bare ignorere det :mrgreen:) Det jeg bl.a. ledte efter var små livlige forældre, som ikke var for kraftigt bygget. + en masse andre ting selvfølgelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå da da nu har jeg set hyrdehunde.:hjerte:

der var moren og faren til hvalpene samt en voksen hanborder mere.

Virkelig søde, rare og rolige hunde. Ingen stress ved boldleg overhovedet. :lol:

Vi så dem arbejde på fårene og der tændte de til og var 100 % på, lystrede på mindste pift.

Han brugte forskellige fløjt alt efter hvad de skulle gøre. Lige så snart han sagde fri, slappede hunden helt af og kiggede slet ikke på fårene. ;-) Det var faktisk ret imponerende.

Ingen af hundene sagde noget på noget tidspunkt. Og jeg er jo ikke til hunde der bare gøer og gøer for at gø.

meget positiv oplevelse. Hvalpene er nu 6 uger er vant til at være ude og inde, køre bil og sejle.

Selvfølgelig super kære! Nogle blev langhåret andre halvlanghåret. Men det er nu lidt ligegyldigt med udseende det er temperament der betyder noget for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nå da da nu har jeg set hyrdehunde.:hjerte:

der var moren og faren til hvalpene samt en voksen hanborder mere.

Virkelig søde, rare og rolige hunde. Ingen stress ved boldleg overhovedet. :lol:

Vi så dem arbejde på fårene og der tændte de til og var 100 % på, lystrede på mindste pift.

Han brugte forskellige fløjt alt efter hvad de skulle gøre. Lige så snart han sagde fri, slappede hunden helt af og kiggede slet ikke på fårene. ;-) Det var faktisk ret imponerende.

Ingen af hundene sagde noget på noget tidspunkt. Og jeg er jo ikke til hunde der bare gøer og gøer for at gø.

meget positiv oplevelse. Hvalpene er nu 6 uger er vant til at være ude og inde, køre bil og sejle.

Selvfølgelig super kære! Nogle blev langhåret andre halvlanghåret. Men det er nu lidt ligegyldigt med udseende det er temperament der betyder noget for mig.

 

Personligt kommer jeg aldrig til at eje andet end hyrd med hyrd på, så det afspejler mig indlæg nok lidt, så det håber jeg du kan bære over med :mrgreen:

Men det du beskriver synes jeg er meget udpræget for de hyrdehundene jeg har mødt.

Den der tænd/sluk knap skal være ret nem at få fundet frem, for ellers fungere hundene ikke som hyrdehunde og for de brænder simpelthen sammen i hovedet hvis de ikke kan slappe af omkring får, når de ikke arbejder.

Så netop den tænd/sluk knap synes jeg er mere udpræget hos mange af hyrdelinjerne end hos mange andre - Om det er fordi dem der arbejder med får er mere opmærksomme på det skal jeg så ikke kunne sige.

 

Det er en nødvendighed for en god hyrdehund at den er pleasende, samarbejdsvillig og "cool" i hovedet, for ellers kan den simpelthen ikke bruges på de afstande man arbejder med.

Og netop de ting er det der imo gør borderen så uovertruffen i al anden sport og de ting der gør at jeg synes det er verdens nemmeste hund at bo sammen med.

For af mine 3 hunde, så er min border absolut piece of cake at have med at gøre og absolut den mindst krævende af mine hunde - Selv min tæppetisser er mere krævende end ham :lol:

Selvfølgelig er hundetræning en større del af min dagligdag end langt de fleste hundeejeres så han bliver naturligvis aktiveret mere end de fleste danske hunde, men han kravler på ingen måde på væggene som de andre kan gøre efter et par dage på sofaen.

 

Så mine egne erfaringer er, at det har været utrolig nemt at få en bc i hjemmet, på trods af (eller måske netop fordi?) han er af hyrdelinjer.

Så gætter på du allerede har luret at jeg synes det lyder som et spændende kuld hvalpe og at jeg synes du skal vælge ud fra om mavefornemmelsen er i orden - Og det lyder det jo til den er. :5up:

Og så kan man jo håbe på, at du selv får dig en bette hyrdehund med talent, for når man først har prøvet at arbejde med sin hund med det en bc er lavet til, så er det svært ikke at blive grebet af det :engel:

 

Det er dog altid værd lige at tage et smut omkring et par yderligere opdrættere og se deres hunde og få et indtryk af alternativerne inden den endelige beslutning bliver truffet.

Så inden du lægger depositum, så hør lige et par andre opdrættere ad om du må kigge forbi og se deres hunde.

Gerne nogle forskellige typer, så du får set lidt forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg har absolut intet imod hyrdehunde, synes jo de er fantastiske! :banan: Det jeg mente med hyrdning, er at de nogen gange jo ikke kun hyrder på fx de får man evt sætter dem, men også på biler, cykler, børn, andre hunde sågar ejeren selv under fx agility! Og ja, det kan trænes og skal trænes, men er ikke sikker på jeg gider :blink: Men synes Miss_menelli skriver det rigtig godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg har absolut intet imod hyrdehunde, synes jo de er fantastiske! :banan: Det jeg mente med hyrdning, er at de nogen gange jo ikke kun hyrder på fx de får man evt sætter dem, men også på biler, cykler, børn, andre hunde sågar ejeren selv under fx agility! Og ja, det kan trænes og skal trænes, men er ikke sikker på jeg gider :blink: Men synes Miss_menelli skriver det rigtig godt :5up:

 

men der kan vel også opstå en uønsket adfærd hos en dsg som er nødvendig at træne væk:vedikke:

 

Mit største problem med Cassi er hendes signalfølsomhed. Hvis vi arbejder med fremadsendelse eller rundering i forbindelse med lydighed, så skal jeg være hamrende præcis og ikke den mindste smule sløv i optrækket, for ellers løber hun en meter frem og glor på mig(og det er altså træls når man lige har stået med en hund som har været super klar til at løbe afsted og tydelig er klar over hvad hun skal). Det sker heldigvis sjældent på en agilitybane, men der er forhindringerne til at trække hende, og her arbejder vi meget med få, simple verbale kommandoer i stedet for for meget kropssprog(nu her mens vi løber kl1 bruger vi stort set kun front, rear og back). Og jeg synes umiddelbart at jeg kan se en generel tendens der hedder at borderen helst ikke skal stresses for meget af sin fører, for så begynder pindene at falde, men det er måske bare blandt dem jeg har oplevet.

 

Mht. Sundhed. Hvordan er det med OCD? Personligt er det noget jeg synes er relevant, fordi jeg kender en del der har fået det konstateret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...