Hop til indhold

Nogle gode råd til ny hvalp i hjemmet? :)

Gæst Taiko2013
 Share

Recommended Posts

Gæst Taiko2013

Hej Alle!

Vi bliver snart de heldige ejere af en dejlig lille schæfer hvalp.

Vi vil selvfølgelig gøre alt for at huset er hvalpesikkert osv.

NOgen forslag til dette?

Og har i nogle forslag til velkomsten af hvalpen?

Og hvad skal man lige tænke over de første par dage/uger?

Det er sådan at vi skal hente hvalpen helt på sjælland og vi bor selv i midtjylland, så der er en laaang køretur hjem. Hvordan er det bedst at håndtere hvalpen på dens første køretur og så lang?

Hvis i har andre råd så skriv gerne! :D

Hilsen Mette B

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi vil selvfølgelig gøre alt for at huset er hvalpesikkert osv.

NOgen forslag til dette?

Og har i nogle forslag til velkomsten af hvalpen?

Og hvad skal man lige tænke over de første par dage/uger?

Det er sådan at vi skal hente hvalpen helt på sjælland og vi bor selv i midtjylland, så der er en laaang køretur hjem. Hvordan er det bedst at håndtere hvalpen på dens første køretur og så lang?

Jeg vil foreslå dig at læse nogle bøger om hvalpe fx. Lone Grevas, Hvalpen

I den første tid skal der være meget tid og ro til at hvalpen kan få sovet mindst 20 timer i døgnet

Køreturen overstås let i armene på en passager og med et tæppe som lugter hjemligt. Dvs har ligget i hvalpekassen et par dage. Pauser skal kun være til at tisse i og forvent ikke at der bliver tisset, så kør bare et par timer ad gangen

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Det er vigtigt at sikre el ledninger og andre farlige anordninger mod hvalpetænder, huske at døre kan smække i ved gennemtræk og sikre at dette ikke sker ved f.eks. en dørstopper eller et håndklæde lagt over dørhåndtagene på begge sider eller evt. lagt oven på kanten af døren

Visse planter er giftige for hunde, så der skal I også sikre, at I ikke har sådanne planter ude og inde i hvalpehøjde, hvalpe drages naturligt til jorden i potteplanter.

Hvalpe tygger i ting og derfor skal en hvalp være under opsyn og ting som kan splintre eller på anden måde gøre skade enten fjernes eller man skal sørge for, at hvalpen ikke kan komme til dem, uden man ser det.

Jeg ville bede opdrætteren køre nogle småture med hvalpen, så den har prøvet at køre i bil forud for hjemturen, også så I ved om den har tendens til at blive køresyg.

Muligvis lægger jeres hvalp sig bare til at sove og sover hele vejen hjem.

Som PMJ skriver, skal I ikke forvente at hvalpen tisser i kørepauserne, da det er fremmede steder, men paus alligevel hvis hvalpen er vågen.

Bliver den urolig på turen kan I have en rå knogle helt uden kød med som afledning og beskæftigelse, det kan godt klares selv om den sidder på skødet.

Hjemkomst: Her ville jeg, hvis muligt, give adgang til et rum af gangen til undersøgelse i ro og fred og uden gæster.

Følg med hvalpen rundt mens den inspicerer sit nye hjem og lad den gøre dette i fred.

De første dage ville jeg sørge for ro i hjemmet uden gæster og efter 4 - 6 dage ville jeg invitere gæster. Disse ville jeg personligt foretrække kom ind og satte sig ned, kom i ro og derefter ville jeg hente min hvalp ind til beundring.

Hvalpen skal selv tage initiativ til at undersøge gæsterne og i mit hjem, ville de få besked på ikke at overgramse hvalpen, men bare kort sige hej til den og derefter ignorere den.

Derved lærer hvalpen tidligt, at gæster er fine nok, men at den ikke behøver køre op i det høje gear fordi de kommer. Det er vældigt charmerende når en 8 ugers hvalp gør dette, men når den som voksen vejer 30 kg+ og slet ikke kan have det i sig, ryger charmen og folk bliver irriterede. Det vil jeg gerne skåne min hund for.

Ellers er mit bedste (opdragelses)råd at se langt frem, vurder hver situation og beslut om det hvalpen gør lige nu, er noget I gerne vil se igen og igen de næste 10 år. Hvis det ikke er noget I gerne vil se eskalere og blive mere intens med tiden, skal hvalpen stoppes i adfærden og helst gennem afledning med noget positivt, som ikke er socialt, f.eks. at man kaster en guf eller legetøj lidt bag hvalpen, uden den ser det, men reagerer nysgerrigt på lyden og dermed er situationen blevet brudt og man kan byde ind med andet.

Ift. jeres spørgsmål er det disse ting jeg ville tænke mest på i hjemmet de første par uger.

Link til indlæg
Del på andre sites