Hop til indhold

Hjælp, min hund nedstirrer andre hunde

Gæst Linezjj
 Share

Recommended Posts

Gæst Linezjj

Min malteser tæve, på lidt over 4 år, nedstirrer andre hunde.

Det er et problem som jeg har været opmærksom på før, og det svinger lidt med hendes opfattelse mht. dét.

For 1,5 år siden, tog vi en papillon tæve, på 3 år, ind i familien. Det vil sige, at to jævnaldrende tæver skulle formå at enes, hvilket jeg var indstillet på, kunne kræve sin tid.

Den lille papillon, Celina, kom fra et sted med en masse andre små hunde, og man kunne hurtigt se, at hun var meget konfliktsky. Min malteser, Luna, derimod, ville ikke slippe hende af syne, hun nedstirrede hende, og det var nærmest umuligt at aflede hendes opmærksom hen på noget andet. Med tiden er de gået hen og blevet rigtig gode venner, men det krævede en del tid og tilvænning. Så det kan godt lade sig gøre, og jeg havde nærmest fortrængt Lunas tendens til at nedstirrer andre hunde.

Når Luna møder andre hunde, når vi er ude og gå, så viser hun også, at hun er utilfreds, hvis hun bliver snuset til, uden hun har 'givet lov'. Men andre gange er der ingen problemer.

I dag har min lillesøster så fået et indendørs marsvin. Og da Luna fik øje på marsvinet, da min søster sad med det, så ville hun simpelthen ikke slippe det af syne. Hun er helt oppe på dupperne, og kan dårligt nok afledes. Er der nogle der har nogle gode råd, eller noget erfaring, der kan hjælpe mig til, at hun ikke nedstirrer andre hunde/dyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Marsvin er jo en slags mus. Og Luna er et rovdyr...

Det er mad.

Forholdet til andre hunde kan du forsøge at løse ved at stille dig imellem med ryggen til den anden hund, så hun ikke kan få øjenkontakt med den anden hund. Det gør jeg nogle gange med Silke.

Det hjælper, hvis du har noget interessant i lommen, som du kan vise hende. Om det er en stegt kylling eller en tennisbold, det er ligegyldigt. Bare det er noget, der fanger Lunas opmærksomhed..

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover positiv afledning, mener jeg at man skal fortælle sin hund helt klart, at man ikke vil tolerere denne opførsel. Vi kan komme mægtigt langt med afledning, men en del af en hunds opdragelse medfører, i mine øjne, også, at man kan få hunden til at opgive en adfærd, når man kræver det og når det er et rimeligt krav. Jeg mener at kravet er yderst rimeligt i denne situation.

Link til indlæg
Del på andre sites