Hop til indhold

Hunde og næseblod

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bella runderede i krat i dag, og kom ud med blodig snude. Det viste sig at være en lille rift. Men da jeg så blodet, gik jeg måske en smule i panik, for de eneste hunde jeg kender der har haft næseblod, har haft kræft i næsen:shock:

Men kan hunde egentlig ikke få næseblod som os? Hvor det er helt ufarligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Plusfoder

Næseblod kan optræde fra et eller begge næsebor. Det er i de fleste tilfælde en lidelse, som optræder lokalt i næsebor, næsehule, hjerne eller i et område mellem svælg og næsehule.

Der kan være forskellige årsager til næseblod. Det mest almindelige er tilskadekomst, f.eks. trafikuheld, faldskader og indtrængende fremmedlegemer. Herved beskadiges snuden, næsegang eller næsehule og under uheldige forhold, kan blødningen skyldes en hjerneskade.

Herudover kan der være en række sygdomme, f.eks. svampeinfektioner, svulster.

En manglende evne til at blodet størkner kan medføre næseblødning.

Forhøjet blodtryk, lavt medfødt/erhvervet stofskifte kan også disponere for næseblødning.

Når man konstaterer næseblødning, er det i reglen generende både for hunden og ejeren, dels fordi hunden er irriteret (nyser), dels fordi der kommer bloddryp i hundens omgivelser.

For at finde ud af, hvorfor hunden har næseblødning, kan det i mange tilfælde være nødvendigt at foretage forskellige undersøgelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næseblod kan optræde fra et eller begge næsebor. Det er i de fleste tilfælde en lidelse, som optræder lokalt i næsebor, næsehule, hjerne eller i et område mellem svælg og næsehule.

Der kan være forskellige årsager til næseblod. Det mest almindelige er tilskadekomst, f.eks. trafikuheld, faldskader og indtrængende fremmedlegemer. Herved beskadiges snuden, næsegang eller næsehule og under uheldige forhold, kan blødningen skyldes en hjerneskade.

Herudover kan der være en række sygdomme, f.eks. svampeinfektioner, svulster.

En manglende evne til at blodet størkner kan medføre næseblødning.

Forhøjet blodtryk, lavt medfødt/erhvervet stofskifte kan også disponere for næseblødning.

Når man konstaterer næseblødning, er det i reglen generende både for hunden og ejeren, dels fordi hunden er irriteret (nyser), dels fordi der kommer bloddryp i hundens omgivelser.

For at finde ud af, hvorfor hunden har næseblødning, kan det i mange tilfælde være nødvendigt at foretage forskellige undersøgelser.

Så det korte svar er, ja, de kan få næseblod uden at det er livstruende?:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter har haft næseblod engang, han blev tromlet ned af en voldsom labrador, juleaften for to år siden... Så jo, de kan sagtens få næseblod uden at det er farligt! (Han blev dog undersøgt, jeg var bange for at han havde taget permanent skade.. Den dag i dag mener jeg stadig han ikke er helt normal :lol: Giver den labrador skylden!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ramses, min hund før Silke, blev først snottet, med grønt snasket slim, der røg ud over gulv og vægge når han nøs eller rystede sig.

-------Dyrlæge, der gav ham antibiotika.

14 dage senere var det blod, der stod ud over det hele når han nøs...

Dyrlægen tog en prøve fra snuden som blev sendt til et laboratorium. Dyrlægen sagde, at det enten var svamp eller kræft.

----Og det var så svamp, aspergillussvamp... På grund af et immunforsvar i smadder..

Link til indlæg
Del på andre sites