Gæst Caligo Skrevet November 6, 2013 Rapporter Share Skrevet November 6, 2013 Hej allesammen Jeg fik en opringning fra min dyrlæge i dag. For et par uger siden blev Lupo testet for hjerte/lunge orm og forskellige andre parasitter. Testen var dog negativ. Hans afføringsprøver indgik i et forskningsprojekt, og da de tog nogle udvidede prøver viste det sig, at han har nordisk hageorm. Ifølge min dyrlæge er det en parasit, som først for nylig er blevet opdaget i Danmark. Lupo er den tredje hund på deres klinik, som har fået konstateret det. Man ved stadig ikke så meget om nordisk hageorm, men nogle af symptomerne kan være diarré enten konstant eller i perioder, og kløe i huden, så hunden f.eks. bider sig i poterne eller andre steder. Så det at Lupo har den, kan forklare at han i perioder får diarré. I andre perioder er hans afføring helt fin. Jeg har prøvet at google det men har ikke kunne finde noget som helst om det, men det giver jo også god mening, hvis den først for nylig er blevet opdaget i Danmark. Ifølge min dyrlæge smitter den nordiske hageorm på samme måde som giardia - igennem forurenet vand som f.eks. vandpytter. Anyway, jeg ville bare informere jer om det (og evt. andre som googler nordisk hageorm), så der kan komme lidt information på området. Og hvis der er nogen, der har en hund med uforklarlig kløe i huden eller diarre, så var det jo værd at få den testet for denne slags hageorm. Men som sagt ved man ikke så meget om den endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tuclaya Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 Føj for den, men tak for advarslen. Har jo lige afleveret afføringsprøve til dyrelægen i dag ( det var nu hundens;-)) , som bl.a. skal undersøges for giardia. Nu vil jeg lige ringe og spørge til nordiske hageorm, for Lupos symptomer passer uhyggeligt på Ayas! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Caligo Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 tuclaya skrev: Føj for den, men tak for advarslen. Har jo lige afleveret afføringsprøve til dyrelægen i dag ( det var nu hundens;-)) , som bl.a. skal undersøges for giardia. Nu vil jeg lige ringe og spørge til nordiske hageorm, for Lupos symptomer passer uhyggeligt på Ayas! God idé! Måske er der i virkeligheden mange hunde, der har den slags orm, men fordi man ikke har haft en metode, der har kunne finde dem, så er det gået ubehandlet hen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 Hold da op. Sikke da en møg parasit. Tak for informationen... Den har jeg heller ikke hørt om før. Tror lige jeg spørger dyrlægen i morgen, når vi alligevel skal derind... Er der noget medicin han kan få til at slå dem ihjel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Caligo Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 tantemaier skrev: Hold da op. Sikke da en møg parasit. Tak for informationen... Den har jeg heller ikke hørt om før. Tror lige jeg spørger dyrlægen i morgen, når vi alligevel skal derind... Er der noget medicin han kan få til at slå dem ihjel? Ja, han skal bare have 2 x ormekur med to ugers mellemrum, og så skal vi aflevere en afføringsprøve igen, så de kan se om det er væk. God idé at spørge din dyrlæge. Jeg ved dog ikke, om det er noget der er velkendt blandt alle dyrlægerne, men det er i hvert fald et forskningsprojekt som der er på Københavns Universitet. Da vi afleverede Lupos prøver, blev vi så spurgt, om vi havde lyst til at deltage i det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts