Hop til indhold

hjælp med træning


Gæst thomas95
 Share

Recommended Posts

Gæst thomas95

hej jeg har trænet min hund til at den går rigtig fin uden snor og kommer når jeg kalder og sådan når det bare er mig og ham der går men når der kommer andre mennesker vil den løbe der over og den får let sin opmærksomhed væk hvad kan jeg gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

tak :-) det er en cavelie king charles spaniel den har gået til hunde træning som lille og ellers har jeg selv trænet den :-) og den er 4 år den kommer men hvis den snuser til noget kommer den ikke med det samme og den mister hurtig fokus undskyld hvis jeg staver dårligt håber du kan læse det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan skam sagtens læse det - du skriver da ikke dårligt!!!

 

De cavalier jeg kender, er meget kontaktsøgende. Men det er bestemt ikke umuligt at lære den. Prøv at starte med at være et sted uden forstyrrelser. Kald på hunden og giv den noget VIRKELIG lækkert (kogt kylling, frikadelle, pølsestykker) og masser af ros når den kommer. Og når den sidder i skabet hver gange, kan du udvide med flere forstyrrelser.

 

Måske du kan bede en ven eller nabo om at hjælpe dig når i har trænet lidt. Naboen/vennen skal være forstyrrelse, og personen skal instrueres i totalt at ignorere hunden hvis den tager kontakt. Og fortsæt med masser af ros og lækre godbidder.

 

Giver det mening? I kunne også tilmelde jer noget træning sammen, om ikke andet bare for en periode?! Det kunne være fx rally eller agility. Ikke så meget for at i som sådan skal lære en masse, men for at få et samarbejde og have det sjovt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det jeg glad for du er til stor hjælp :-) grunden til jeg ikke går til hunde træning er jeg lider af angst så meget af min tid er med min hund hvor jeg selv prøver nogle ting elsker min hund så meget og elsker når den er glad udenfor men hvordan skal han være forstyrende og hvad skal den gøre for jeg skal rose den når han er forstyrende tusind tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er forstyrrelse nok ved bare at komme gående helt normalt. Han skal ikke tage kontakt til hunden, hverken kigge på den eller snakke til den. Kommer den hen til ham, skal han bare vende ryggen til og stå almindelig afslappet med hænderne ned langs siden. Og du skal endelig ikke kalde på hunden når du VED den ikke kommer. Så hellere gå roligt hen og fjerne hunden uden at sige noget.

 

Det vigtigste er egentlig at gå så langsomt frem, at hunden slet ikke får succes med at løbe hen til nogen uden at få lov. Forestil dig hvis det var 45 kg rottweiler der gjorde det:-) Men hånden på hjertet, de færreste bliver møgsure over en lille CKC der kommer tullende og er glad.

 

De fleste træningssteder er der trænere som har stor erfaring med både hunde og mennesker. Hvis du får mod på det, så find en lille klub i nærheden af hvor du bor, og få en snak med træneren om dine udfordringer med angst. De fleste vil kunne håndtere det, hvis du bare er åben og ærlig om det. Der er såmænd så mange hensyn at tage når man træner et hold, og det ville være rart til en forandring at skulle tage hensyn til et menneske i stedet for at det altid er hundene:blink: En anden fordel ved hundetræning er, at det typisk er en fast lille gruppe, og man lærer hurtigt hinanden at kende. Det giver en vis tryghed i samværet, og man kan altid være sikker på at der er godt humør og en masse at snakke om. Så hvis du en dag får lyst til at prøve, så spørg herinde - der er nok nogen der kan anbefale et godt sted tæt på hvor du bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak men hvordan skal jeg fjerne den fra den som den løber over til og nej den er jo bare glad men problemet er den hopper op af dem den løber hen til :-) men det vil kunne give den en meget bedre tur hvis den bare kunne gå udensnor og komme har lært den når jeg siger fri må den gøre hvad den vil og så her gå pænt så skal den bare gå ved siden af mig men så er det den kan blive forstyret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du tager den bare stille og roligt i halsbåndet og trækker den væk fra personen. Ikke noget med at skælde ud eller andet.

 

Du kunne måske overveje en flexiline indtil hunden lærer det? Dem kan man få på 8 meter, og de er ikke så store. Men den kan hunden få en del frihed, men du har stadig muligheden for at have styr på den når det er nødvendigt.

 

Har hunden lært et nej? Ellers kunne det være en fin øvelse også. Og den er nem at træne hjemme:-)

 

Hvad hedder din hund i øvrigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan du samtidig med at du fjerner Tiko fra folk, sige bestemt "nej". Ikke noget med at råbe eller lignende, bare sige det meget bestemt.

 

Øvelsen kan du holde ved lige ved at sætte snor på Tiko derhjemme, og lægge noget lækkert på gulvet. Pointen er, at Tiko ikke må kunne nå godbidden fysisk. Når du er så tæt på godbidden som muligt, uden at Tiko kan nå den, siger du bestemt "nej" én gang. I det sekund han flytter fokus fra godbidden, roooooser du. Gerne med høj og glad stemme, og i må gerne holde en lille fest hvor i hopper væk fra godbidden sammen. Han må ikke få den godbid der ligger på gulvet når i er færdige (men du må gerne gemme den og give den senere). Og det skal altså være noget rigtig lækkert, som fx en lun frikadelle eller hvad han nu ellers synes er det bedste i verden.

 

Husk at du i starten ALTID skal rose når han respekterer et nej fra dig. Med tiden er det op til dig selv om du vil rose eller ej, men her under "indlæring" (eller opfriskning af indlæring) er det vigtigt at rose hver gang han gør noget rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...