Hop til indhold

Udenlandsk HD-status?


Idajnsn
 Share

Recommended Posts

I var så søde til at hjælpe herinde sidst jeg havde spørgsmål, så nu håber jeg at I kan hjælpe igen :)

 

Jeg er ved at lede efter min kommende hund (golden retriever) og er i min søgen stødt på hunde fra udlandet med følgende HD- og AD-status:

 

HD: 9/5 ED:0/0

 

Jeg går ud fra at AD (ED) betyder det samme som herhjemme, men jeg kan slet ikke finde noget der fortæller mig hvad 9/5 betyder. Er det godt eller skidt?

 

Jeg overvejer ikke at købe hund fra udlandet med har kig på en hund der skal parres med en hund fra Italien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tænkte egentlig bare det var efter italiensk skala eftersom kennelen ligger i Italien.

Det er fra Kennel Kukkola hvis nogen kender den.

 

EDIT:

Hov ja kan godt se at det nok er efter den engelske skala.... nu skal jeg så bare prøve at se om jeg kan oversætte hvor godt et resultat det er :)

Redigeret af Idajnsn
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke helt en oversættelse af skalaen jeg fandt, da det er lidt svært at oversætte direkte åbenbart.

Men jeg fandt denne rapport:

bva.co.uk/public/documents/Interpretation-and-_use-of-BVA-KC_Hip-Scores.pdf

(kan desværre ikke lave den som link, da jeg er for ny herinde, men www foran så skulle den være der)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel også forskel på hvad DKK ville gi' den, og på hvad det faktisk er? For det er da kutyme at udenlandsk fotograferede hunde nærmest pr. automatik får en strengere bedømmelse hvis den skal ha' en dansk status. Hvis man kigger stamtavler på udenlandske hunde, i forbindelse med køb af hvalp, må man jo IMO læse resultaterne ud fra hvad de betyder i pågældende land. For de engelske bedømmeser er der jo også et snit for racen, som kan være nyttigt at kigge på. Jeg ville ikke læse 9/5 (=14) som "C eller muligvis dårligere", ifølge mit skema ligger 14 (ud af 106) under B.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste at avle på, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte.

Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk :)

Redigeret af Idajnsn
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte.

Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk :)

 

DKK sidder jo ikke med HD-bedømmelserne mere, så det skulle vel være KU du skal kontakte i så fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste et sted at en samlet score under 10 er det bedste at avle på, men at en score under 15 også er helt ok. Da denne har 14 som samlet score kan jeg godt se at det ikke er helt optimalt, men jeg kan godt se at det kommer an på hvor hårdt man bedømmer. Hvis man i England ikke bedømmer på samme måde som herhjemme er det jo ret svært at oversætte.

Ved I om man kan ringe til en sagkyndig i DKK og spørge. Jeg synes det er lidt svært sådan at læse mig frem til et specifikt svar når der bliver brugt mange fagudtryk :)

Det svarer også nogenlunde til det skema jeg har, hvor A går op til 6, og B op til 18...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...