Hop til indhold

Gode råd hvis hun skal have hvalpe?


Gæst Silkeliv
 Share

Recommended Posts

Altså.......

Så længe det ikke er ulovligt, så er det acceptabelt. Når man ser på, hvad dyr ellers bliver udsat for, helt lovligt her i Danmark, så synes jeg at det er småtingsafdelingen om en sund og rask tæve skal være alene i et antal timer hver dag, --som højgravid, og med sine nyfødte hvalpe.

 

JEG vil personligt stille høje krav til min opdrætter. Og betale hvad det koster for at få en hvalp af den race, jeg ønsker hos en ansvarlig opdrætter.

.

Men jeg har sørme fuld forståelse for dem, der vælger en hurtig hvalp, der passer tidsmæssigt og som ikke koster en formue. Jeg synes bare at man SKAL sikre sig at forældrene er sunde og ikke videregiver sygdomme til hvalpene. Men jeg ved også, at mange hvalpekøbere ikke engang gør det.

 

Jeg har selv købt første hvalp i en "hvalpefabrik" til 150 kr. -Næste hvalp til 500 kr fra et "stueopdræt" der snarere viste sig at være et lokumsopdræt på 2. sal. Og hvalpene var kun 7 uger...

---Og først den 3. hund var med stambog og fra førende opdrætter, specialklubbens formand. Hunden var dog ikke sundere af den grund, men det var også mange år siden.....

Resten af mine 7 hunde er alle DKK hunde.

 

Jeg ser ikke noget forkert i, at nogen laver tavleløse hvalpe. Til tavleløse priser. Og uden at der bliver levet op til de krav, man stiller til en DKK opdrætter.

Når bare man tager forholdsregler sundhedsmæssigt. Og "man" er altså både dem, der vil lave kuldet, --og hvalpekøberne.

 

Hvis ikke vi accepterer at det er ok at lave hvalpe efter forholdene, så vil det jo være endnu sværere at finde sig en dansk hvalp af en bestemt race, størrelse eller blanding.....

 

Hvalpekøberne går efter annoncerne... Og er i endnu større risiko for at rende ind i en ulovlig hvalpeimportør. Hvalpekøberne er blinde og døve for sundhedsrisici og for løgn og svindel, når de ser ind i et par store mørke hvalpeøjne..

 

Jeg synes at det er al ære værd, at folk gider bruge hver eneste ledige time på at få et kuld hvalpe, og de end ikke tænker på den enorme slitage, det fører til, både indendørs og udendørs. ISÆR når man bare skal have et enkelt kuld. Man indretter hverken huset eller haven efter et enkelt kuld hvalpe. Man lever og ånder med de små i de 8 uger, det varer. Udenfor arbejdstid. Og man viser rævestolt kuldet frem til familie, venner og eventuelle købere når hvalpene er gamle nok.

 

Og jeg synes ikke at det hører hjemme i en tråd, hvor der stilles spørgsmål om et blandingskuld, at køre det store skyts i stilling om hvorvidt det overhovedet er forsvarligt at avle hvalpe uden 100% at leve op til de ypperste opdrættere...

Det er jo slet, slet ikke det, spørgsmålet drejer sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...